Sv: Mugg

jag har ett gäng ponnier mer fyra vita strumpor som brukar få mugg, jag brukar göra så här. först tvättar jag med Lactacyd sen torkar jag tort och lägger på aloe vera gel och sist lägger jag på ett laget med äkta trätjära. Gelen är mjukgörande och bakteriedödande, tjäran är barteriedödande och andas plus att den lägger sig som ett skyddande lager som inte försvinner när hästen går i gäggiga hagar eller högt gräs. det är inte så vackert men det försvinner efter ett tag och då är oftst muggen bort om den inte är väldigt aggresiv.

japp, men det har man vetat ett bra tag, speciellt korn gör hästar känsliga i huden.. så om en häst har svår mugg och går på spannmål så är det en god idé att byta bort det mot något spannmålsfritt..

Fick ett tips att man skulle smörja med honung, provade det i våras och det funkade faktiskt, problemet var at det var rätt kladdigt att hålla på med bara :p

Liknande trådar

Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
738
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
874
Senast: lundsbo
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama