Sv: Mugg

tror inte det finns nån bra kräm mot mugg - det jag gör :
skrubba med lactacyd ( stav ?)( och typ en frotte handuk ) och sen låt lufta ... det blir bara smetigt och instängt med kräm speciellt om hästen ska in i boxen ... spån och skit kletar ju fast .. tycker jag . kanske om det är torrt .. och hästen ska gå i hagen , då skulle jag kläta på nått bakteriedödande .. men absålut inte hålla på och linda in och ha sig som vissa gör - tror det ska ha luft .

Tjärsalva, du vet den där i svart burk som finns att köpa nästan överallt, du blir av med mugg på bara några dagar med den!!

mimus skrev:
Tjärsalva, du vet den där i svart burk som finns att köpa nästan överallt, du blir av med mugg på bara några dagar med den!!

4S, fyra ess-salva...tjärsalva,
kärt barn....

Jag tycker inte den fungerar, och nu när det är så varmt tycker jag att den har en tendens till att "bränna"... :crazy:

Jag använder apotekets HANDKRÄM,tycker det är bäst med en kräm som går in i huden och inte är som en fet hinna. Har aldrig el sällan problem med mugg. :idea:

ahhhhaaaaa..
trodde Cronis hade fikat för länge igen. :angel:

Bränner??

Nä det tror jag inte, mina hästar har den på nosen och insidan av låren för att hålla bort bromsen en stund, de är inte brända.

(fast några är bruna) ;)

mimus skrev:
Bränner??

Nä det tror jag inte, mina hästar har den på nosen och insidan av låren för att hålla bort bromsen en stund, de är inte brända.

(fast några är bruna) ;)

Ja, bränner.
Som en "bränn-skada". Jag kan uppleva 4S-salvan som oljig, och iom det att den bränner och skadar mer än gör nytta

Min ena häst hade jätteproblem med mugg, använde skillingaryd salva, funkade rätt bra, men allra bäst var en "kräm" som heter muggcur, det försvann på ett par veckor, sen smörjde vi på silonsalva, som skydd/återfettande.

Då pratar vi inte om samma salva, ska kolla på min burk men undrar om det inte är Skillingaryd

Fyra Ess salvan har vi använt på hästar med mugg och den fungerar super!
Brukar tvätta med laktasyd först och sedan torka/dutta med handuk och sedan smörja med Fyra Ess.

En kompis som är utb. vet. assistent säger att mugg eg. är en parasit och förordar att man ska använda avmaskningsmedel.
Både ge i munnen och kleta in i karlederna.
Har testat och det försvann.

Ngn som hört det mer?

Liknande trådar

Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
738
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
874
Senast: lundsbo
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama