Mugg, sår

J

jezzibell

Hej,
Mitt ena sto har fått några små sår.
Sedan upptäckte jag igår ett större (som en femöring) sår strax ovanför karleden med svarta "krustor".
Kan det verkligen vara mugg nu? Vi har torra marker.
Märker att hon gärna kliar sig, både huvud och svans.
Vet inte om det kan vara eksem?
Det är bara på benen jag sett dessa små sår..
Tacksam för svar. //Jezz

Sv: Mugg, sår

Min häst fick mugg under värsta torkan förra sommaren.
Det var av ett bete- magrelaterat.

Tror att min häst har fått mugg med. Fast inte i karleden utan på kronan lite på insidan.

Hon är just nu på bete hos hingst ägaren där jag betäckt henne. så vi är mellan två brunster just nu.

Kan inte behandla henne just nu så jag hoppas på att hon är dräktig så att hon kan komma hem..

Mitt sto hade dylika "symptom" vilket visade sig vara skabb. Först trodde vi det var rasp och behandlade därefter, på alla tänkbara vis utan resultat. När vi sedan kom på vad det var så tvättades hon med sebacil, fick switch och såren behandlades med antibiotika+kortison vilket har hjälpt jättebra redan!

Min totto fick mugg för två sommrar sedan i alla karleder och ganska rejält. Fick veta att det ev kunde vara solbränna! som utvecklat muggen (torra beten). Så vi smorde på Helosan och sedan Helosan sol, och sedan dess har det varit helt bra! Denna häst har vita karleder och tunn päls, så solen kommer åt ganska bra....Ett tips i sommar värmen!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 478
Senast: Vitsippan
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 746
Senast: MiniLi
·
Hästvård Spanjoren, har bott i Sverige i ett år nu och jag gav honom tre veckors bete i hage med lite gräs. Nu när han kommit tillbaka hem så är...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka