Motsvarighet Amerigo CC?

Anna_Mentzer

Trådstartare
Jag har de sista 10 åren enbart ridit i Amerigosadlar (Cortina, CC, DJ, Alto) och tycker jättemycket om sadlarna, servicen från återförsäljarna osv. Nu har en av mina hästar fått utprovat en CC som ska ligga bra på honom men det konstigaste är att JAG inte kan rida i den! Jag har alltså haft CC på andra hästar tidigare och tyckt att sadeln varit bra för mig också men som sagt - på den här hästen är inte jag och CC:n kompatibla.

Vi har inte hittat någon annan Amerigomodell som passar bättre på honom än CC:n så nu undrar jag om någon av er vet ett annat sadelmärke/modell som liknar CC:n? Hästen är rak i ryggen, har relativt kort avstånd mellan manken och sittpunkt och än så länge ganska outvecklad framför sadeln (är 5 år) vilket tyvärr gör att sadlarna lätt skjuts framåt.

Har funderat lite på Childeric men har ingen erfarenhet av de sadlarna...

Sv: Motsvarighet Amerigo CC?

Jag hade som du enbart ridit i Amerigo senaste åren, olika modeller. Senaste och mest älskade var en CC som tyvärr inte låg bra på den nya hästen.

Om du är van vid en CC så är en Childeric DI (islandsmodell, flatback) väldigt lik att sitta i - fast snäppet bättre:d

Jag är som sagt inne på att prova Childeric på den här hästen men det behöver inte nödvändigtvis vara en modell som är som CC, bara den ligger bra på hästen. :)

Rider du i Childeric? Isf - hur är servicen runt de sadlarna? Tid för utprovning (var i landet finns utprovarna?), leveranstid vid beställning av ny sadel osv?

Det finns två utprovare, en i Stockholm och en i Skåne. Du får förmodligen tid direkt om du väljer att måtta en sadel.

Leveranstiden är ca 10 veckor, tyvärr. Men värt det utan tvekan! Servicen är på nivån att dom typ rullar ut röda mattan för varje kund (helt suverän med andra ord) ;)

Ja jag måttade en Childeric åt min nya häst. Köpte just DI-modellen eftersom jag ridit i flatback så många år (Amerigo CCn).

Jag har precis pratat med E och hon kommer ut till mig om någon vecka. Tack för hjälpen!

Såg nu tipsen om Childeric. Nackdelen med den är att du kommer för långt bak på hästen om den är kort fram. Sitter du bakom djupaste punkten är det svårt att komma till ridning utan att hästen blir het. Tror som sagt på D1.

Stübben D1? Prestige D1 menar du?

Childeric går ju att anpassa väldigt mkt efter häst/ryttare om man köper en ny.

Fast varför skulle man sitta bakom djupaste punkten i en Childeric? De borde väl - precis som Amerigo - ha modeller som passar hästar med ett kort avstånd mellan manke och djupaste punkten så att man som ryttare hamnar på rätt ställe i sadeln?

De är byggda på ett helt annat sätt än Amerigo. Nu läste jag ju att du ska prova Childeric men har du provat Amerigo DJ på din korta häst? Ligger ju lite annorlunda än CC:n.

Ja, självklart menade jag det :p inte stubben. Tack.

Dj tänkte jag med men TS hade ju redan provat DJ vad jag förstod?

Ja, han har gått med den DJ:n som vi har. Den ligger ok men släpper lite för mycket bak (låg bättre tidigare). Denna sadeldjungel... Nu är det i alla fall bestämt att jag ska prova både Childeric och Equipe närmaste veckorna och så får vi se vad det blir av det. Fram till dess får han gå med en Rössli som ligger bra men är i smalaste laget (verkar dock vara helt omöjligt att hitta begagnade sådana i vid bom...).

görs Cobra längre? de e ju annars ungefär som cc, med sittpunkt längre fram. Annars kan du ju alltid be en sadelmakare om att göra en sadel åt dig, då får du ju allt du vill ha!

Men Cobra är ju lika svängda i bommen som Prestige? Om CC o dj passar så bör ju inte en sån bom passa.

Till TS: Röösli är ju kända för att vara väldigt smala i bommarna vilket är synd då det är jättefina sadlar!

Jag hade ridit i Amerigos sadlar i flera år (Alto senast) men min tränare tyckte att jag skulle byta då hon tyckte att jag fick en ful sits i den, något hon noterat hos andra ryttare också.

Bytte till en Equipe och nu är alla nöjda, jag , häst, tränare.

Sadlarna är MKT lika Amerigos och görs i samma fabrik i Italien. Kostar ungefär lika mycket.

Håller med om att Equipe-sadlarna är lite lika dom andra Amerigo-modellerna, MEN jag red i varenda Equipe-modell som fanns när jag letade sadel och tyckte alla var hemskt obehagliga när man var van vid just AmerigoCC'ns flatback.

För mig som ridit i flatback i flera år fick jag nästan lite sadelpanik av att känna ett bakvalv i rumpan plötsligt och det trivdes jag inte med.

Jag hade faktiskt ute en utprovare från Equipe igår (RM) och hittade en sadel som passade både mig och hästen bra. Det absolut konstigaste var att det var Equipes "billighetsmodell" (jag menar, hur ofta händer det att den BILLIGASTE modellen passar - köp en trisslott liksom ;-)) men även Equipe Oracle var jätteskön och den tyckte både jag och hästen om.

Liknande trådar

Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
13 126
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Jag har en häst med KORT rygg, ja hela hästen är kort från öron till svans. Hästen har också en normalstor halvblodsmanke som är...
2
Svar
32
· Visningar
4 459
Senast: Nica2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar