Motivation?

Tigertofflan

Trådstartare
Jag börjar bli lite irriterad på pållen min, och behöver lite hjälp.
Så fort vi är utanför stallet ska han titta på allting. Rider vi i paddocken och där kommer någon eller något, stannar han och tittar på det. Jag kan göra vad jag vill, han kopplar bort mig nästan helt. Det är inte så att jag sitter och "håller på" med honom för mycket, och att han därför stannar och tittar på annat. Kanske är det så att han inte är motiverad till att träna?
Han är också väldigt tittig, och skyggar för saker han sett flera gånger förr. Det kan ta mig en kvart att gå förbi en vanlig, grön liten bänk (som han dessutom har varit framme och nosat på flera gånger förr).
Jag vet inte vad jag ska göra, för jag vill inte bli arg på honom heller. Stannar han och tittar på något brukar jag driva på, och göra något. Lägga en volt eller flytta åt sidan eller något sånt. Det hjälper inte.
Enda gången han koncentrerar sig lite bättre är när vi kör med bomarbete, men vi kan ju inte lägga bommar hela vägen till paddocken... :crazy:
Hur får man hästen att vilja arbeta, fastän det kanske finns andra saker runtomkring? Det hör till saken okså, att när det inte är nåt som kommer och stör, vill han verkligen lära sig. Han gör vad jag ber honom om, jobbar på, och försöker verkligen.

Hjälp... :crazy:

Sv: Motivation?

om min häst inte gick förbi em grön bänk som den sett och gått förbi förut, så skulle jag faktiskt tro att den driver med mig...

Min första tanke är: Bli förbannad! En sak om han blir rädd på allvar, om det är nya saker osv men eftersom du skriver att det är saker han sett många ggr förr. O att han kopplar bort dej helt.

Självklart ska de få tid att vänja sig vid nya saker och att få titta på folk osv men sen får man skilja på det och att de bara driver med en. O det vet man nog oftast bäst själv vilket på sin egen häst.

Är han så för jämnan, eller blir det värre nu med vädret som inte direkt inbjuder till vettig ridning....? (dvs mörker, is, halka, hårt etc etc).? Om det är pga att han har extra energi och understimulerad pga de dåliga ridförhållandena så får man nog bita ihop och ha lite överseende. Annars håller jag med föregående talare, att du nog får bli lite sträng och tala allvar med herrn :) Gör du något som uppmuntrar honom att hålla på, dvs kommer han i någon mån undan arbetet eller det du ber om? skulle försöka undvika att lägga volt, då bekräftar du att det "är" något där som rättfärdigar att få gå i en sväng och börja om igen s.a.s. Ställ dig istället helt oförstående till någon som helst reaktion från hästen. Om han inte ska gå fram, ja då får han stå still. Inte vända och inte backa. sen kan han stå där och glo och tycka det är tråkigt. enda vägen är framåt. Så har jag tränat min häst och det har funkat bra mot olater så som att skygga etc. dessutom täcker du för de gånger som du kan ha misstolkat hästen och den faktiskt ÄR rädd för något. Vet hästen att det är OK att stanna och kolla läget, så brukar den vetskapen i sig inbjuda till lugn, och hästen brukar inte krångla alls eller ens stanna, om dessa rutiner blir befästa.

Antingen så tittar han på "allt" eftersom han inte är trygg med dig, och inte litar på att du kan avgöra om saker & ting är farliga eller ej, eller så driver han med dig för att han inte ser nån mening med er träning. Bommar på marken tycker han förmodligen är kul och ser en mening med.

Tycker det låter som om du är i stort behov av en tränare eller i allafall nån som kan hjälpa dig få ordning på din ridning.

rid inte i ridhuset på ett tag. ofta blir hästar som rids där för jämnan så. de blir understimulerade, när de väl är ute är det stenkul/spännande!

Är han så för jämnan, eller blir det värre nu med vädret som inte direkt inbjuder till vettig ridning....? (dvs mörker, is, halka, hårt etc etc).?
Nej, han har alltid varit så. Vintern har inte direkt kommit igång på allvar här nere än heller, så vi rider på mer eller mindre som vanligt.

Gör du något som uppmuntrar honom att hålla på, dvs kommer han i någon mån undan arbetet eller det du ber om?
Som det är nu så har jag kört med båda stilarna. Antingen har jag blivit förbannad på honom, men eftersom han fortsätter gång på gång blev det lite tjatigt. Efter det stannade jag honom och lät honom titta. Detta hjälpte dessvärre ännu mindre :crazy:

Ställ dig istället helt oförstående till någon som helst reaktion från hästen. Om han inte ska gå fram, ja då får han stå still. Inte vända och inte backa. sen kan han stå där och glo och tycka det är tråkigt
Har funderat på det också, men jag är osäker på att det hjälper, eftersom han alltid hittar nya saker som är roliga att titta på. Jag vill ju inte direkt "såga ner" huvet på honom så han får stå och glo ner i marken.
Eller ska jag stå och vänta på att han inte har nåt mer att titta på, vänta ut honom? Lite tålamodsträning detta :D
rid inte i ridhuset på ett tag. ofta blir hästar som rids där för jämnan så. de blir understimulerade, när de väl är ute är det stenkul/spännande!
Eller så är det precis tvärtom jag ska göra. Rida mer i ridhuset. Hans stall står inte i koppling till nåt ridhus, och därför har vi bara haft paddocken eller uterittsstigarna att rida på. Hans ägare säger att när man kommer in i ett ridhus med honom, blir det som när en ridskolehäst får komma ut på fälten. :smirk:
Dessvärre har vi inget ridhuskort... än..

Senast ändrad:

Om det är en äldre häst (hur länge har du haft honom?) så har han ju nog dessvärre befäst detta uppträdande, kanske lärt sig att man kommer undan etc. En kompis till mig har en väldigt tittig arab som har varit rent ut sagt för j-vlig när det gäller tittighet vid både ute ridning och vid markarbete. Man kunde i princip inte trava ute i skogen utan att hästen lade på en tvärnit var 10e meter, vilket gjorde att traven avbröts och hon fick börja om etc. Samma med markarbete, så fort det blev tal om jobb så började han titta och skygga etc, även fast han gått i samma ridhus i åratal. Sen tog hon hjälp av en tränare som påpekade att hästen lärt sig detta och tog till det som en ursäkt för att inte jobba etc. Efter att ryttaren fick uppmärksamhet på problemet från denna synvinkel h ar det blivit bättre, hon har slutat lugna och klappa på honom så fort han blir rädd, ignorerar och insisterar istället på att han ska göra det hon bett om. Men som sagt, alla fall är ju olika, det verkar som du försökt det mesta och jag har ju inte sett hästen, så det är lätt att vara klok på avstånd :D . Vad gör han om du blir arg och petar till honom med spöt?

Min häst kan var precis så ibland men jag kör med stilen "det jag inte ser ser inte du" Och det fungerar bra, gäller trafik, harvar, fladdrande presseninger och liknande, men det går ju inte alla gånger och då blir jag arg och ryter till...brukar gå det me!
Lycka till!

mackan skrev:
Om det är en äldre häst (hur länge har du haft honom?) så har han ju nog dessvärre befäst detta uppträdande
Tja... Han är sex år gammal bara. Blivit riden i två år, lite drygt. Han är väldigt sådär.. ska testa gränser hela tiden. Delar honom med en annan tjej, och när hon fick honon från början var han riktigt jobbig (fd travare), så hon red honom med bomull i öronen. Han driver alltid med henne. Så fort hon tar ut bomullen blir han jättehoppig och marken han vandrar på förändras till en stor hästätande kaka.. eller nåt. Jag har aldrig ridit honom med bomull, och han håller heller inte på mig mig på det sättet. Han spelar bra..! :crazy: :o

Man kunde i princip inte trava ute i skogen utan att hästen lade på en tvärnit var 10e meter, vilket gjorde att traven avbröts och hon fick börja om etc. Samma med markarbete, så fort det blev tal om jobb så började han titta och skygga etc, även fast han gått i samma ridhus i åratal
Been there, done that :devil:

Vad gör han om du blir arg och petar till honom med spöt?
Jag har aldrig ridit honom med spö, dock alltid med sporrar. Blev förbannad på honom en gång, och sparkade honom i sidan. Då skärpte han till sig. I alla fall ett tag. Men jag är inte nåt större fan av att få hästen att lyssna med hjälp av våld/obehag. Fast det kanske är nå slags nödvänligt ont just nu?

Jag tycker som någon skrev att man ska ignorera hästen när den blir tittig & rädd
Ofta så pratar ryttarna lugnande & klappar hästen när den reagerar på något och då visar man ju att "det är farligt, vad duktig du var som såg det"
Att helt enkelt inte bry sig och fortsätta kräva att hästen ska göra det man ber den om brukar hjälpa.
Min häst som har mycket nerver var sådan i början och jag körde den taktiken så bara på ett par ridturer så var det inte så farligt länge, numera litar hon helt på att jag säger till om det finns något att bli rädd för.
Tyvärr lär sig hästen sig vad som hjälper för att komma undan "jobb" och har de lyckats så fortsätter de.

Men ta det lugnt för den kan reagera på att den är tvungen att jobba och börja strula med annat.

Du kan ha ett spö i handen utan att använda den bara visa att det finns, jag har alltid spö men har aldrig behövt använda det och de gånger(i början) jag inte hade det så vart hon värre.

En bra grej är att jobba mycket från marken, var ute och gå för hand, visa hästen att den kan lita på dig.

Visa hästen att du har förtroende för den, ge den lite friare tyglar när ni kommit en bra bit i er träning tillsammans.

Du kanske har provat detta men isf fortsätt tills du känner att det går framåt, sluta inte för att det inte händer något
det tar lång tid att bygga upp ett förtroende så ska man aldrig ge upp utan kämpa på & lycka till

mysko som varit där du är men gav inte upp och har nu en helt underbar häst.

Någon skrev att det kan vara ett befäst beteende om hästen är gammal. Det tror jag inte på, har tagit över flera hästar som haft div oönskade beteenden men de har aldrig uppträtt så med mej. Så det beror så oerhört mkt på vem som "håller i snöret" som du ju oxå skriver att han är värre med den andra ryttaren.

Jag skrev ju tidigare att du skulle bli förbannad, med det menar jag inte att du ska puckla på hästen utan att det räcker med att helt enkelt bli förbannad (det märker de ju rätt väl utan att man slåss :devil: ) o så när han gör sådär, hoppar till, blir tittig mm, så backar du honom eller gör nåt som är jobbigt så att han sammankopplar det. O gör det inte för försiktigt utan visa honom att såhär blir det om han fånar sej. Om han spelar fåntratt blir det jobbigt helt enkelt. Inte stanna, det blir en belöning att få vila, utan ta tag i honom, backa upp honom och fortsätt som om inget hänt. O ANDAS. Mkt viktigt har jag fått lära mej.. =)

Man sitter ju lätt o spänner sej om hästen är lite knixig. Men bestäm dej för att inget är farligt, ser du något han kan tänkas "bli rädd" för så titta åt andra hållet o andas som vanligt, tänk på nåt annat o var avslappnad. Tittar du så tittar han garanterat. O om han ändå hoppar till eller dylikt så gör du nåt med honom, backar gör öppna eller sluta eller vad som helst som han får anstränga sej för. O som sagt, låt honom märka att du blir irriterad på honom när han håller på sådär.

Ett bra tips som föregående skriver att gå ut o gå o lära honom lita på dej så men spö brukar jag inte använda.

Min häst är inte speciellt tittig men när han får en sån dag så börjar jag alltid med att inte låssas fatta vad han håller på med o inte bry mej alls. Oftast slutar han då men fortsätter han ett tag till blir jag förbannad o sen är det slut på det.

Du skrev att det är en travare, jag red jättemkt på såna när jag var liten o de var väldigt tittiga allihopa. Men min kompis har en nu o hon är lugnet själv så jag vet inte...

Det här blev jättelångt, hoppas du förstår ngt av vad jag försöker förklara o att du kanske blir lite hjälpt av det! :)

Senast ändrad av en moderator:

jag tror att bli förbannad är absolut fel sätt, då talar man om för hästen att det som den tittar på är farligt...

Jag har haft en häst som var extremt tittig (fälttävlans häst msv nivå) vid tex skritt turer mm, hon var rädd för allt...men inte när det var träning eller tävling

Jag gjorde så att jag red aldrig på helt lång tygel när uteritten började, sedan travade jag för bi det som bar läskigt med hästen ställd ifrån det läskiga, flyttade lite undan innerskänkel. Ibland fick man trava fram och tillbaka förbi en ensilagbal ett par gånger. jag tillät henne aldrig att stå still och glo en evighet på saker hon var rädd för, på sin höjd stanna till någon skund.

Nu har jag en unghäst som iblan ser spöken tex i ett hörn i ridhuset, jag gör lika dant där ställer honom och flyttar undan innerskänkeln, jag tvingar inte ut honom i hörnet utan brukar skära av kortsidan ett par varv. efter 2-3 varv så är hörnet ok.

det ligger säker ngt i att ju piggare häst dessto mer spöken, men en häst lever i nuet och kan inte planera i för väg; att där borta ska jag minsann... Däremot kommer de ihåg obehagliga situationer som tex att någon blir arg.

Jag tror för övrig att ilska och hästar inte hör ihop, man kan vara bestämd men inte arg....

Håller med dej till viss del, skrev ju innan att jag brukar låssas som inget i början osv, det inkluderar oxå att jag ibland ställer honom bort från det han tittar på, glömde visst skriva det :o . Men när han fortsätter en längre stund osv så blir säjer jag åt honom att det får vara bra, han har sina dagar då han är kamel o inte häst o jag som känner honom vet vilket som är vilket. :smirk:

Har nog uttryckt mej lite fel när jag skriver "bli förbannad", jag menar inte att man ska gapa o skrika utan helt enkelt sätta en gräns o det kan ibland, med vissa hästar, behöva göras å det bestämdaste enligt min åsikt.

Jag anser att man ibland måste sätta gränser rejält men sen är det bra så. Ilska hör ju inte ihop med djur på det sättet att man kan gå o vara arg på dem, det finns ju inte i deras värld. Däremot att man kan reagera o säja ifrån på allvar är enligt mej ganska viktigt.

Det låter som jag är världens marodör här tycker jag men så är det verkligen inte... :o
Jag har allt som oftast mkt trevligt ihop med mina djur o en bra relation till dom men jag tror det grundar sig i att de vet var gränserna går o vem det är som sätter dem.

Lånar knapp

Tack för alla bra svar! Ska jobba lite mer med honom! :bow:

Det är ofta inte så att han blir rädd, han är mest nyfiken på vad som händer. (dessvärre..) har jag märkt det att när man sätter på honom en graman gör han genast som man säger, och han blir otroligt härlig att rida på. Fick reda på att tjejen som red honom innan alltid red honom med gramanen ( :crazy: ), och att han därför på nån vänster vet att när gramanen kommer på ska han arbeta. Detta är nåt jag måste vänja honom av vid, för att det räcker som sagt med att gramanen är på och bara ligger löst på halsen för att han ska skärpa till sig.. Otroligt synd... :(

Är hästen bara nyfiken (och inte dum på ngt sätt) ska du nog bara va glad att du har en positiv häst, men det får såklart inte gå till överdrift så han kopplar bort dig. Tycker du fått många bra svar, väck hans uppmärksamhet gn att lägga volter, be honom att göra olika saker när han kollar på ngt, ex ställ honom åt nåt håll, flytta i sidled osv. Lyssnar han inte på dina hjälper så får du bli a-r-g.

Jag har en 19-årig tok till häst som ALLTID varit väldigt tittig i spec skogen. Hon kan oxå koppla bort mej ibland, att hon får syn på ngt som är mer intressant/farligt. Lyssnar hon inte på mej blir jag arg. Ser hon ngt på vänster sida av vägen vi rider på, ställer jag ibland henne allt jag kan åt höger så hon inte ska se det farliga el lägga sin uppmärksamhet på det.
Eller så blir jag faktiskt arg. Hon är ändå så gammal o har stått i samma stall större delen av sitt liv, o då tkr jag inte hon behöver spänna upp sig på småsaker.
Sen är det så att hon har väldigt mkt energi, o då handlar det ju bara om att rida rida rida. Eg skulle hon nog behöva ridas 3 h om dagen, så det blir väl så att hon lägger en del av sin överskottsenergi på att leta efter farliga saker i skogen som hon kan bli rädd för :smirk: Tokhäst :love:

Tigertofflan skrev:
Jag har aldrig ridit honom med spö, dock alltid med sporrar. Blev förbannad på honom en gång, och sparkade honom i sidan. Då skärpte han till sig. I alla fall ett tag. Men jag är inte nåt större fan av att få hästen att lyssna med hjälp av våld/obehag. Fast det kanske är nå slags nödvänligt ont just nu?

Jag om-fraserar: skrev "vad gör han om du blir arg och petar till honom med spöt". skulle inte skrivit ARG i den bemärkelsen. Snarare, om du alltså säger "nej nu skärper du dig" och - menar bokstavligen PETAR med spöt längst bakom rumpan på honom. Det kan vara allt som faktiskt behövs och det tänker jag INTE på som att korrigera hästen med hjälp av våld/obehag. Rider alltid med dressyr spö och använder det BARA att peta bakom honom, alltså som en extra hjälp bara när det behövs, om han tex börjar tänka bakåt vid något enstaka tillfälle. Har aldrig använt spö på något annat sätt, men likväl - just därför att det blir en "extra" hjälp, som man dessutom inte använder stup i kvarten, så brukar det vara allt som behövs för att hästen ska lyssna.

Hittade denna gamla tråden :D Hemskt att se hur det faktiskt var :P Har suttit och tänkt och kom verkligen ihåg min fustration över hur hemskt allt gick med honom :crazy:

Nu minns jag inte riktigt hur jag gjorde för att allt blev bättre, men bättre blev det. Kanske var det så att vår relation byggdes upp, och som nån här i tråden sa, så lärde han sig att lita på mig.

Nu har han lärt sig hur man går på ridhästsätt (dvs. nu springer han inte med nosen rakt fram, är fem meter lång och travar som en... travare. Nu travar han i ridhäst-trav), och vi har en jättetrevlig relation! Nu är vi KOMPISAR, och jag tror att det var det som behövdes. Nu har vi inga sådana problem kvar alls.

mllh77.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama