Motion unghund

E

elsa_carlsson

jag tycker det är så kul att skapa nya trådar, så här kommer en till ;) (kan dock säga att jag använt sökmotorn och inte fått exakt det svar jag ville ha). Jag har en goldenhane på 7½ månad. det jag funderar på är hur mycket man kan/ska vara ute med en sådan. vissa ställen har jag läst 15 minuter, andra 50. Det jag inte förstår är om det är i koppel (=väldigt "statisk" rörelse enligt mig) eller om det är löstspringande. Om de är med resten av flocken springer de ju runt mest hela dagen... Jag har hört att man ska akta dem för hopp osv (ex. agility) tills de vuxit färdigt, vilket väl innebär en bit efter året för en så stor ras som golden, eller?

hmm, lite förvirrat :smirk: men jag hoppas ni förstår iaf...

Sv: Motion unghund

Har iofs en mindre ras, lagotto romagnolo, men när hon var lika gammal som din så gick jag lika långa promenader som med den vuxna labben, dvs. ca 3 timmar om dagen (ibland mindre om vi tränade istället).
Tycker absolut du kan vara ute 50 min. men kanske inte bara travandes vid din sida, om du förstår vad jag menar. Denna åldern är ju den bästa att träna att kunna gå lös osv i.

Hej där!
Du ska vara lite försiktig med motion & trappor med hundar om du inte vill ha problem med höfterna & armbåge när hunden blir äldre. Om du ska cykla med hunden i framtiden ska du gärna röntga hunden innan så du vet att höfterna & armbågarna är ok.

att jag ska vara försiktig vet jag. det är en trappa upp till oss. men det jag funderade på är _hur_ försiktig? en timme löst i skogen (ganska kuperad terräng) plus 2-3 15-20 min koppelpromenader per dag, är det för mycket?

nej absolut inte. unghundar måste belasta skelettet också. det är som med unghästar, man börjar inte sitta på dem innan de är hyfsat färdigvuxna, men de behöver motion ändå. alltså, inte träna agility en timme och du bör kanske inte cykla flera mil, men lite vanliga promenader och röj i skogen ska den klara.

hm, är ju ganska olika beroende på ras men våran borzoi började vi inte träna LC me ordentligt förrän hon va 1,5 år (eller 15 mån, kommer inte ihåg) o hon har inte fått börja löpträna ordentligt förren hon blev 2. om man bara går... man måste väl kunna en halvtimme iaf? förhoppningsvis märker man ju om hunden blir trött..

Jag har oxå en lagotto och jag går bara med honom 1 gång i veckan i skogen där han får springa av sig . Annars får han hjärngympa och springa i trädgården. Har fått detta tips av min veterinär + instruktör. Hundar under 1 år ska EJ motioneras! Deras hjärta och lever eller njure (kommer just nu ej på vilket) växer annars för fort och de kan få problem med det senare i livet.

Aldrig hört talas om att inälvor och organ kan ta skada.... :crazy: . Varifrån har du lärt dig det?

Lagotto skrev:
Jag har oxå en lagotto och jag går bara med honom 1 gång i veckan i skogen där han får springa av sig . Annars får han hjärngympa och springa i trädgården. Har fått detta tips av min veterinär + instruktör. Hundar under 1 år ska EJ motioneras! Deras hjärta och lever eller njure (kommer just nu ej på vilket) växer annars för fort och de kan få problem med det senare i livet.

:rofl: Var har du hört det ??

Min valp skulle bli galen om han bara fick vara i trädgården under veckorna :crazy:

Han är en cockerspanielhane på 5½ månad. Varje dag går han ut en promenad på 15 min på morgonen 06.30 och 15-20 minuter vid 16.00-19.00. Därimellan leker han en hel del själv antingen inne eller ute.
Han skulle klättra på väggarna om han inte fick komma ut och se nya saker.

Hur ska man annars miljöträna, koppelträna, träna valpen på att komma när den är lös på inkallning i alla situationer, och vänja valpen till rutinerna som kommer bli när den blir äldre?
Tycker det skulle kännas taskigt mot valpen om den helt plöstligt ska in till stan och gå eller liknande. Skrämmande miljö för en hund som aldrig miljötränats.

Ingen hjärngympa i världen hjälper med en valp som bara vill ut och springa i skogen :crazy:

elsa_carlsson skrev:
att jag ska vara försiktig vet jag. det är en trappa upp till oss. men det jag funderade på är _hur_ försiktig? en timme löst i skogen (ganska kuperad terräng) plus 2-3 15-20 min koppelpromenader per dag, är det för mycket?

Det här är inga som helst problem! Vad du ska akta dig för i början är att slita hårt på hunden. Dvs en mil med cykeln, fjällvandra med tung packning och så. Men det är klart att vovven fixar en timme i skogen.

elsa_carlsson skrev:

Helt klart ska din hund kunna klara detta - om den är van. Lägger du dessutom in 2 min vila var 20:e minut får du 2 fördelar; 1. Hundar återhämtar sig snabbt, så 2 min ger förnyad energi innan reserverna är tömda. 2. Du får per automatik passivitetsträning av glad hund, och det är alltid nyttigt. Det roliga fortsätter efter en liten stund, så sitt/ligg övningarna blir positiva även om man avbryter lek.

Om din hund inte är van att springa omkring en timme i sträck får du börja försiktigt och bygga upp efterhand.

Mvh,
Duvan

Som sagt jag har fått detta sagt till mig av två olika veterinärer och ett antal instruktörer på min klubb.
Vad de menar är att man inte ska låta hunden springa fritt i skogen tills den är helt slut. I trädgården får han lägga sig och vila när han behöver.
Vi går oxå promenader i koppel ca 20 min om dan, men det är ingen motion. Sen blir en valp mer trött av att tänka med hjärnan än att bara springa omkring.
Så när vi har haft hjärngympa är han mer avslappnad än efter en tid i skogen.

Lagotto skrev:
Som sagt jag har fått detta sagt till mig av två olika veterinärer och ett antal instruktörer på min klubb.
Vad de menar är att man inte ska låta hunden springa fritt i skogen tills den är helt slut. I trädgården får han lägga sig och vila när han behöver.
Vi går oxå promenader i koppel ca 20 min om dan, men det är ingen motion. Sen blir en valp mer trött av att tänka med hjärnan än att bara springa omkring.
Så när vi har haft hjärngympa är han mer avslappnad än efter en tid i skogen.

Har också hört av min veterinär och min intruktör på klubben att valpar inte ska springa för mycket löst i skog och mark Pga risk att vävnader i kroppen förstoras. Vet inte om det ligger nåt i detta, men som nån skrev här så låter det ypperligt med korta,inplanerade, pauser. Jag skulle dock själv välja att pausa oftare.

När vi köpte vår hund för många år sedan hade vi aldrig hört något om att unghundar inte skulle motioneras. Eftersom vi bor på landet så var det mycket röj i skogen. Däremot var det ju ingen agility eller så.
Om vi inte gick ut och gick med henne långa promenader varje dag så blev hon tokig och skällde helt oprovocerat (på mat och sånt).
Den hunden blev 12 år och sprang på samma sätt ända tills ett par veckor innan vi fick ta bort henne.
När hon var som mest igång så sprang hon lös bredvid mopeden när jag körde för att hon skulle få sträcka ut lite...
Och veterinärerna var förvånade över hur gott skick hon var i. Fast hon hade blivit opererad för juvertumörer 3 gånger fanns inga som helst förändringar på lungora. Inte ens åldersbetingade.
Så det kanske är individuellt? Inte vet jag. Är ingen expert. Men jag hörde aldrig någon prata om att vi inte skulle kunna ta ut hunden på skogspromenader iallafall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka