Motion efter fång

Lindon

Trådstartare
Mitt varmblod har behandlats med Metacam (fångmed. i finland) i 10 dagar i morgon onsdag efter att ha diagnostiserats i måndas för en vecka sedan. Vet. rådde vila i 1 mån för att sedan börja igångsättas så smått om han inte visar några tecken på sjukdom. Jag tänkte börja med att gå korta promenader med honom de två första veckorna, för att sedan börja skritta försiktigt. Vet sa att jag ska börja med att skritta lite - typ 10 min för att efter 3 veckor kunna skritta 1 h. Verkar det vettigt? är lite osäker.. det innebär ung. såhär:
Må: 10 min
Ti: 10 min
Ons: 15 min
To: 15 min
Fr: 20 min osv.

Alltså att var tredje dag utöka med 5 min. Ska man ha nån vilodag mellan även om det rör sig om så lite motion som 10 min? eller ska jag ha typ tömkörning/promenad (såklart bara i skritt) varannan dag mellan ridningen??

Hur är det med motion och fång?är så rädd att pållen ska bli sjuk igen!!

Någon med erfarenhet av fånghästar?? :confused:

Sv: Motion efter fång

Min häst har haft en mild fång. Det blev aldrig så att han fick något fångmedel utan vet tyckte att om han inte har så ont att han rör på sig frivilligt så behövdes det inte. Drog av skorna dock. Och han är barfota än...

Hovis och vetrinär har ungefär samma synsätt på igångsättningen. Ta det lugnt! Han har stått i liten nedbetad hage hela tiden förutom de första tre dagarna då han stod inne. Fått fri tillgång nästan på hö. Ingen motion på 3 veckor. Bara hagen...

Så jag gör så här:
Skritt för hand första veckan (där vi är nu). Ut 5 min och ser vad han tycker. Ökar med 5 min varannan dag. När vi kan ut och gå 45 min så introducerar jag 5 min skritt från ryggen och går en sväng efteråt. Ökar med 5 min varannan dag.
När han kan gå under ryttare i 60 min utan problem så introducerar jag 1 min trav. Ökar med 5 min var femte dag kanske till en vecka. När jag har 40 min trav så är det galopp...

Det är på ett ungefär. Tar det lugnt eftersom han inte var i toppen kondition innan...

Skorna ska på om 3 veckor.

Han är 12 år och har (vad jag vet) aldrig haft fång innan.

okej..det låter som vet och jag har en vettig plan iallafall. var lite osäker! tizi hade också en mild variant enl. vet och fick behandling typ samma dag han började gå lite stelt. Dagen efter gick han normalt..Men fjärde dagen drog han på sig riktigt snygga sår då han hoppade (!) över boxdörren för att stod ensam i stallet någon timme.Båda bakbenen svullnade upp och då blev det antibiotika som han fick sista dosen av idag..

Hoppas bara att fången inte kommer tibaka. Gräs ska han få börja käka nästa vecka om han e symptomfri.

En annan sak jag undrar: måste man ta av skorna? vet. sa att det inte behövdes eftersom han var så pass bra. Han blev skodd två dagar innan fångdiagnosen (alltså för 1,5 vecka sen). En hovslagare kommer för att sko de tre övriga pållarna om ca. 2,5 veckor. Tänkte att hon får verka honom då på samma gång...

Ok du fick medicin fast har var såpass bra? Hmm intressant!

Jag vet inte om man måste dra av skorna. Vi gjorde det för att hovis föreslog det och det var 9 veckor sedan han var skodd. Iom min häst har hög smärttröskel, och därför inte haltade med skor så tyckte hoivs att det vore bra om han inte sprang järnet i hagen. Därför tog vi av skorna och han verkade lite annorlunda. Rundade på ett annat sätt...

Han är nu så att han gärna rör sig och har inte ont, men ändå tänker sig för...

Jag tycker att det var bra att det var samma hovslagare som tittade på min häst. Då fick jag veta om det går åt rätt håll eller ej. Men kommer en hovslagare så be att de kollar och resonera lite med dem. Tror ju inte att de kanske gör något men att en kunnig hand ändå kollar...

Ska du in och röntga?

Ja..hon tyckte väl att det var bäst att ge medicin iallfall. Nu verkar han återställd, går i sin lilla sjukhage och kastar längtande blickar när de andra hästarna blir ridna! han hatar att stå stilla! men det är väl bäst att göra som vet sa å låta honom vila..hoppas han klarar sig i 2 veckor till!

Röngta..alltså jag bor i världens typ minsta by, vet inte ens var närmaste möjlighet finns! måste tala med hovis när hon kommer om hon ser några förändringar!

Om du har hästen försäkrad går röntgen på den om du får remiss av vet. Var förra veckan och röntgade min shettis som fick fång för 3 veckoer sen. Stod på box och sjukhage fram till röntgen. Allt var ok så jag fick köra som vanligt.
Jag bor garanterat i en ännu mindre byhåla än du :smirk:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar