morötter..?

T

_Twilight

hejj alla
här kommer en riktigt dum fråga..!:confused: jag har en d-ponny som jag tränar och tävlar mkt på, hörde att pessoas hopphäsar äter massor med morötter... är det någon som vet om det tillför något vettigt?? eller om det bara är som "godis" för hästen..?

Sv: morötter..?

Du menar om de hoppar högre om de äter morötter?! ;)

Det är ju ett saftfoder eller vad det kallas nu, och man kan ju välja att fodra med det om man vill, t ex istället för betfor. Där är ju vitaminer i dem fram för allt, och så är det gott..

Såvitt jag vet fodras Baloubet med endast morötter ett mål då han
redan är mkt het och mer energi inte behöver tillföras, men han vill
väl också ha någonting i magen :).

Så jag tror inte att morötter är prestationsförbättrande utan han ger
nog det endast för att hästen inte ska ha mer kraftfoder. Man kan
nog likväl ge äpplen eller vad som helst.

lite energi, och vitaminer finns i morötter
(har för mig att det är c-vitaminer)

Det ger dom sysselsättning under dagen nu när dom inte går runt och betar som du annars kan göra på sommaren. Det är främsta anledningen till att mina hästar får mängder med morötter varje dag under vinter halvåret.

7 kg morötter motsvarar 1 kg havre i protein och energimängd. innehåller betakaroten som hästen omvandlar till A-vitaminer.

Som de andra har sagt är det mer en sysselsättning för hästen, morötter tillför egentligen inte så mycket, men visst är det gott!!:d . Mycket riktigt innehåller de beta-karoten som är ett förstadium till vitamin A, dock har hästen ganska svårt att omvandla det till A-vitamin.

Mvh, dreamcast

Det bra att ge morötter för de innehåller foder saft och det gör det lättare för hästen att gå över till betet på våren/sommaren.
Sen så är det ju bra att ha som ett mål istället för kraft foder om man inte ger så mycket kraft foder. Och de flesta hästar verka tycka om morötter.....

ok, det är alltså ej c- vitaminer som jag trodde då??

utan a-vitaminer:bow:
tur att man kan lära sig ;) tack:bow:

bl.gif

lundborg skrev:
ok, det är alltså ej c- vitaminer som jag trodde då??

utan a-vitaminer:bow:
tur att man kan lära sig ;) tack:bow:

bl.gif

Är ganska bergis på att det är både a- och c-vitamin i morötter! :)

har ingen aning om hur det är med c-vitamininnehållet! mycket troligt att det finns c-vitamin i morötter!
däremot vet jag att hästar har svårt att tillgodogöra sig tillförda c-vitaminer i tarmen. de bildar egna.

Våra hästar få alltid 1 kg morötter tillsammans med natthöet som sista mål under vinterhalvåret (eller så länge det går att få tag i fodermorötter vill säga ;)). Räknas in i foderstaten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 042
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama