Morötter - vitaminer?

K

Krabban

Morötter måste ju innehålla vitaminer, men hur mkt? Och innehåller de selen? Tänkte om man kan fodra med morötter kanske...

Vore jättetacksam för svar! :bow:
 
Det brukar stå på morotspåsen vad morötterna innehåller...

Sen har jag lärt mig att morötter innehåller följande:

7 kg färska&friska morötter (fria från jord) motsvarar ca 1 kg havre vad gäller energi och protein...

Man ska aldrig ge hästen frysta morötter.

B-karotenet i morötterna omvandlar hästen till A-vitamin vid behov.
 
Vad händer om man ger frysta morötter? Vad är det som är dåligt med det?
 
Morisar innehåller faktiskt en del C-vitamin ca 60mg/kg foder. Sedan har vi ca 100mg Beta-karoten/kg foder, detta beror lite på skördetidpunkt. Tidigt skördade morötter har mindre medans sent skördade innehåller mer
 
Jag tror att det där med frysta morötter kommer från att om man har morötter i en säck tex i stallet och det fryser så fryser såklart morötterna med. Om de sen tinar så kommer de väldigt lätt bli dåliga/mögliga/ruttna.
Därför ska man se till att morötterna inte fryser och det har förvrängts till att det är farligt med frysna morötter.
 
morötter innehåller dessutom antioxidanter i stor mängd, de motverkar de fria radikalernas bildning vilket förebygger cancer.
morötter är bra!
man får tex även bättre mörkerseende... :)
 
En häst jag red förut blev JÄTTEDÅLIG av frysta morötter. Och ja, de vet att det var morötterna, då de använde uteslutningsmetoden och testade sig fram...

Men det kan ju bara vara hon som inte tålde fryst mat?
 
Det är ju klart att man aldrig ska ge hästar frusen mat, skulle aldrig göra det själv. Men jag funderar på de hästar som går i gräshagar året runt, de knaprar ju sig fruset gräs? Eller går det bra för att de blir vanda succesivt?
 
För det första finns det ju inte så mycket gräs kvar i hagarna på vintern! För det andra så tar det ganska lång tid för en häst att pilla i sig de få frusna grässtråna som finns...så då hinner ju gräset mer eller mindre tina på väg ner i magen. :)

Jmf med ett par kg frusna morötter som snabbt åker ner i magen och kyler ner och ställer till elände.

Tror säkert att tex Magdalena kan förklara det mycket bättre än jag varför man inte ska ge hästarna frusen mat! Och varför man inte ska fodra med frusna, upptinade morötter. :D
 
Jag kommer aldrig att fodra med morötter som har varit/ är frusna. Är det inte så att, ja vad det nu heter i morötter, vävnaden i grönsaker förstörs när de fryser. De blir ju liksom slappa.

Men när man fodrar hö ute när det är, säg, -25 ute, så hinner ju det frysa. Fast det är ju inte så mycket vatten i det som i morötter.
 
Så det är ingen som kan förklara lite bättre varför det inte är bra med frusna morötter?
 
Vilda hästar i tempererat klimat har alltid ätit fruset gräs. Det finns dock en del modern forskning som pekar få att bla fruset gräs kan få höga fruktanhalter som påverkar grovtarmsmiljön vilket kan vara en orsak till fång.
PL
 
Hur skulle din mage må om du knapra frysta morötter??
Skulle det inte bli like kallt??
 
Tack för svaret PeterL! :idea:

Hur skulle din mage må om du knapra frysta morötter??
Skulle det inte bli like kallt??

Vad menar du? Skulle det vara för att det blir kallt i magen som det inte är bra? :confused: Vi äter ju t.ex. glass som är kallt och det är det väl inte eg. ngn som mår dåligt av? Så den parallellen tror jag inte riktigt på.
 
Men det smälter ju i munnen.. Eller skopar du bara i dig och sväljer?? Dom kan ju få ont i magen då..
 
Jaa det gör jag nog :o :D. Så det var som sagt inte ngn bra liknelse att försöka få mig att förstå genom att likna hästar vid människor för så som du beskriver är det inte för mig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 220
Senast: Lisalei
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 145
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 061
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 502
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp