Mörker/regn ridning

P

Panter

Hur gör ni om det är mörkt eller regnar eller är väldigt dåligt väder, rider ni då eller låter ni hästen vila den dagen? Om ni rider, vart rider ni? I paddocken, manegen eller ute? :d

Sv: Mörker/regn ridning

Jag rider om inte hästen har vilodag.
Känner mig något knäpp när alla hästar i stallet vilar utom mina och jag är ute och rider när det spöregnar och blåser och är mörkt.. :D
Men du vet, det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder, haha.

Ridhuset.....men, är det inte så att när man väl kommer ut så är det ganska skönt med den härliga friskluften! Regn är väl kanske dock inte så härligt och är det alltför mörkt så är det läskigt.

Mest ridhuset :o Flyttade efter sommarbetet och står för första gången på ställe med ridhus så nu får man väl utnyttja det ;)

Rider ut ändå fast inte in i värsta skogen eftersom jag är så himla mörkrädd och då blir hästen rädd av att jag är rädd... Regn är väl inget problem överhuvudtaget, det finns ju regnkläder!!

Är det spöregn och jäkelskap så rider jag inte... rider dagtid eftersom jag är arbetslös, så mörker är inget problem. Men duggregn är ingen fara :)

Har schema för ridningen och skulle inte rucka på det p.g.a. dåligt väder. Är det FÖR sunkigt ute t.ex. snöstorm kanske det blir ridhus istället för skogen, men i så fall inte träning (om inte träning var inplanerat) utan något mer avslappnat/skojbetonat för hästen.
Jag har bra kläder och på senare år en riktigt bra pannlampa så mörker och regn är inget problem.

Om det regnar rider jag i ridhuset. Hade jag tänkt rida på tur en dag och det har blivit mörkt rider jag med reflexer och pannlampa, men oftast så rider jag bara på tur då jag har möjlighet att vara i stallet på dagen och rida ut när det är ljust. Tycker det är lite läskigt att rida själv i skogen i kolmörker..

När dee är mörkt rider jag, bara att ta på sig reflexer och ev. lampa så att man der/syns bra..Om det spöregnar/snöstorm rider jag oftast inte då jag har 4 km till ridhus.. :crazy:

//Michelle

Hej! I vårt stall har vi ingen paddock så det är bara att ta på sig regnkläder och ge sig ut. Jag brukar dock vara noga med att ha bra reflexer på mig om det är dimmigt,regnigt eller skymming. :smirk:

Uhh.. jag hatar att rida i mörker. Men jag har väl inte så myckt att välja på, har inget ridhus, om ja ska till paddocken så måste jag rida genom en skog, och inga på "min sida" om skogen som vill rida.. Så ja traskar runt i mörkret iaf.. hehe... fast jag är hemskt rädd att möta en älg eller en björn!!

Jag rider i alla väder, dock ej om det är mörkt. VI har för mkt sociala / aggressiva älgar för det :crazy:

Antingen får han vila, eller så rider jag ändå, eller så går jag ut o promenerar istället.
Om det är mörkt kan jag rida / gå om jag har sällskap, om det regnar för mycket för att jag ska vilja rida så går jag med honom, om det inte är så pissigt regnigt att han helst vill gå in i stallet istället... :D
Blåst har vi inga bekymmer med, isf storm, då stannar vi i stallet...

Jag ger mig ut även omdet är mörkt eller duggregnar, är det spöregn struntar jag i ridningen. Har inget ridhus tyvärr! När jag hade min förra häst såg jag alltid till att rida 5-6 dagar i veckan men nu när jag har unghäst så gör det inget om han inte blir riden fullt så ofta!

Lazio skrev:
Jag rider om inte hästen har vilodag.
Känner mig något knäpp när alla hästar i stallet vilar utom mina och jag är ute och rider när det spöregnar och blåser och är mörkt.. :D
Men du vet, det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder, haha.

säger som Lazio. Det ska vara extremt väder för att jag ska rucka på min ridplan, dvs skippa om hästen inte ändå har planerad vilodag den dan. Typ orkanen Gudrun, eller som det var härom veckan en dag, - orkan regn HELA dagen utan uppehåll.

Mörker???? det är verkligheten för mig när jag jobbar heltid om vintern och kommer till stallet TIDIGAST 17.00. Det är bara att ta på sig reflexerna och varma kläderna och ge sig ut. Dock har vi ridhus 20 min skrittväg bort, så lite belöning finns i slutet av tunneln :D Men sen ska vi hem också!

I tisdags red jag min medryttarhäst i kompakt mörker och regn.. Jättekul! :smirk:
Vi höll oss i paddocken som delvis har belysning (man kan rida ok på ena volten.) och sen tog vi en galoppsväng för vi har en liten backe som är belyst!! :)

Panter skrev:
Hur gör ni om det är mörkt eller regnar eller är väldigt dåligt väder, rider ni då eller låter ni hästen vila den dagen? Om ni rider, vart rider ni? I paddocken, manegen eller ute? :d

Rider i alla väder...fast sätter ett stopp vid minus 20 p.g.a. mina leder :crazy: ...man är inte så ung längre :eek:

Har en fantastisk väg som är en f.d. järnväg och där går inget motorfordon alls. Med en liten lampa går det utmärkt att rida där;)...annars kan jag lasta och fara iväg till ridklubben som ligger 5 km härifrån.

*lånar knapp*

Regn gör mig inget alls, men mörker undviker jag helst.... Däremot om det blåser alldeles för mycket låter jag hästen vila.

Om det är mörkt brukar jag göra som vanligt. Hade jag tänkt att rida ut så rider jag oftast ut. Hade jag tänkt att rida dressyr gör jag det. Dock hoppar jag aldrig i mörker.
Regn är det värsta jag vet. Så spöregnar det får hästen stå. Duggregnar det rider vi som vanligt, och om det regnar "normalt" så håller vi oss i ridhus.

Edit: Blåst rör varken mig eller hästen, sålänge det inte handlar om stormvindar - då rider vi absolut inte ut. Jag vill inte få ett träd i huvet :P

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Marvin
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar