KL
en nyfiken fråga och jag är mycket intresserad av svaret:
Funkar köldridån alltså även sommartid, som skydd för att insekter kommer in i stallet? Jag förstår ju att självklart blir det ett skydd, men upplever ni som har erfarenhet, att det blir ett MARKANT skydd och skillnad med denna uppe?
ytterligare fråga: Hur mycket isolerar det vintertid? Jag är intresserad därför att i mitt fall handlar det om att stänga av kyla från en del av stallet som inte har hästar (vi har ett långsmalt stall och alla hästar står i främre delen, bakre delen är obebodd. Hela året utom då det är köldknäpp, så är det utmärkt då luften blir väldigt bra i stallet, men när det är som kallast MÅSTE vi isolera lite annars fryser vattnet i stallet dagtid när hästarna är ute). Vi har i slutet av längan där den obebodda delen är, öppet ut till en loge där vi har halm och foder (öppet i nock). denna delen vill vi gärna fortsätta ha öppen, och kan man då lösa det lite med en köldridå för den bebodda delen, så vore det intressant. Förra året hade vi bara ett draperi, men det är bökigt att ta sig igenom då man hela tiden bär halm och foder från logdelen. Vet inte varför vi inte tänkt på köldridå tidigare, men nu ställer jag alltså frågan - hur mycket upplever ni att det isolerar? är det endast dragmässigt, eller även temperatur mässigt?
och sen som sagt insektsfrågan då, sommartid, om man låter den hänga kvar året runt? Om man tex har en köldridå för dörren ut mot dynghögen? Blir det stor skillnad om den är där sommartid? (vi har aldrig den dörren öppen utom när folk mockar, vilket gör att den kan vara öppen ngn timma i taget för många är där osv, och då dras ju givetvis insekter in under tiden.).