Moms & Skatt??

TheRedLightning

Trådstartare
Hej där,

Nu har jag sökt runt på forumet och läst lite olika trådar för att hitta något svar. Hittar dock inget.

Det började med vid middagsbordet att sambon kläckte ur sig att jag borde kolla upp skatt och moms för att importera häst.

Så betalar man något i skatt/moms eller hur fungerar det?
Ska importera från Irland och inte sett/läst något om detta, men blir självklart väldigt osäker så fort sambon nämnde något, speciellt med moms på 25%. :crazy:

Är det någon vänlig själ där ute som kan hjälpa mig?

Tack på förhand.
 
Sv: Moms & Skatt??

Ja, moms betalar du väl som privatperson om det är ett företag du köper av. Ingen skatt el tull så längde du håller dig inom EU.
 
Sv: Moms & Skatt??

Lite enkelt kan man säga att om du är privatperson betalar du Irländsk moms. Är du företagare som köper av en företagare och bägge har WAT-nummer betalar du ingen moms förrän du säljer hästen i Sverige.
För tillfället finns inga andra skatter eller avgifter förutom de som då hör till transporten hit som hälsointyg m m.
 
Sv: Moms & Skatt??

Svarar alla:

Jag har läst jordbrukets hemsida förut och vad jag kan tyda där är det inte skatt/moms, utan bara hälsointyg/pass/transport. Eller har jag missat något? :confused:

Jag är privatperson och köper till mig själv.

Blev lite orolig/osäker när sambon nämnde detta.
 
Sv: Moms & Skatt??

Fast Jordbruksverket har inget med moms eller skatt att göra, det är Skatteverket som sköter sånt.
 
Sv: Moms & Skatt??

Läste på länken Lovisaleonora_ postade till Tullverket och där stod bland annat att moms betalas i det land man köper och att man skulle läsa på jordbrukets hemsida när det gällde djur (den andra länken som postades). :)
 
Sv: Moms & Skatt??

När du köper häst inom EU så finns inte moms eller tull på den vi införseln till Sverige. Så det som behövs är ett hälsointyg av en godkänd veterinär från det land där hästen börjar resan till Sverige, pass och om du inte kör den själv (eller i vissa fall även om du kör själv) krav på godkänd transport, att resan är registrerad och transportören godkänd och har kompetensbevis. Men oftast så köper man ju den tjänsten av en professionell transportör som har koll på den biten.
Köper du däremot en häst t ex från Norge som inte är med i EU så ska svensk moms betalas vid gränsen + ev tull beroende på vad det är för häst.
 
Sv: Moms & Skatt??

Det är precis det där som jag läst, men när sambon tog upp det trodde jag det var något annat som jag missat. :O
 

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 977
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp