Moms på försäljningshäst (företag)

Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Western och island är INTE med i RF, men försöker komma in. Blir själv lite fundersam på hur momsen ligger där....

Vore intressant att vet (är westernryttare ;) )
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Finns det någon del av ridsporten som är exkluderad? Är western och island med i Svenska Ridsportförbundet, för det är väl den vägen man kommer in i Riksidrottsförbundet?

Ridning som sådan omfattas inte av någon lägre moms. Det är bara det som kan kategoriseras som idrottsutbildning som har 6% momssats. Turridning exempelvis omfattas INTE av någon 6% momssats, och har aldrig någonsin gjort. Det är standard 25%.

Det spelar ingen roll under vilken flagga verksamheten bedrivs.

Jag kanske får någon kollega på mig eftersom jag vet att det är många som är fantastiskt kreativa med att inte vilja skatta för sina verksamheter.

Jag har diskuterat ganska ingående med SKV om hur det är rimligt att fördela momsen på våra ridpaket (som består av både boende (12% moms), turridning/egen ridning (25% moms) och ren lektionsutbildning (6% moms) och fått fram en modell som både vi och de tycker är rimlig för de paket vi erbjuder. Paket som man för övrigt också är lagstadgad att ställa resegaranti för vilket också en del av mina kolleger låtsas vara helt ovetande om ibland.

En del riktiga puckon (eller bedragare, man väljer själv att kategorisera) tror att skillnaden ligger i om man säljer till företag eller privatperson. Och skriver det rent ut i sin marknadsföring. Trots att man med en enkel googling, mejl till SKV eller kontakt kan förstå hur det ligger till. Jag vill förresten pusha för att fråga SKV direkt, då de alltid har varit extremt snabba och hjälpsamma när jag haft funderingar och frågor kring hur saker ska skattas och redovisas korrekt, sånt som inte alltid framgår exakt av de skrifter som finns. Chansen att få ett korrekt svar är några eoner större än här på bukefalos (där man ofta får ett par korrekta svar, några riktiga idiotsvar och en del mummel om vad deras granne minsann gör).

Och nej, Svenska Islandshästförbundet är ännu inte med i SvRF eller Riksidrottsförbundet. Men det har inte i sig med saken att göra. (För övrigt är det alldeles frivilligt att vara med i Svenska Islandshästförbundet också för en företagare i branschen)
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Och för att svara på frågan så är kommissionsförsäljning inte något som klassificeras under idrottsutbildningen. Moms = 25% på kommissionsprovisionen om det bedrivs som momspliktig näringsverksamhet.

(Som vanligt hoppas jag att alla förstår att redovisningsskyldighet och momspliktighet inte är samma sak.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 788
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som känner till hur det fungerar med momsen vid import och försäljning av hästar från ett annat EU land. Betalar man moms...
2
Svar
39
· Visningar
6 909
Senast: Anders
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 953
Senast: VLMF
·
Ekonomi & Juridik Frågorna gäller enskildfirma och ja , jag gillar att betala skatt ;) Häst nr 1 köps av uppfödare för 40'. Jag drar momsen . Säljs...
2
Svar
36
· Visningar
1 818
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp