Moms på försäljningshäst (företag)

saraaandersson

Trådstartare
Jag har ett ny uppstartat företag och har en häst till försäljning. Hur fungerar det med moms? Jag säljer henne åt en kund (privatperson). Jag tar 10% i provision om jag säljer henne (om det har med saken att göra??)
Har ett annat hästföretag (ridskola) som är intresserad av henne och de frågade om hon var momsad.
Så den frågan kom inte upp i mitt huvud först nu.. :banghead::o
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Jag har ett ny uppstartat företag och har en häst till försäljning. Hur fungerar det med moms? Jag säljer henne åt en kund (privatperson). Jag tar 10% i provision om jag säljer henne (om det har med saken att göra??)
Har ett annat hästföretag (ridskola) som är intresserad av henne och de frågade om hon var momsad.
Så den frågan kom inte upp i mitt huvud först nu.. :banghead::o

Är det du som är säljare?
Om det inte är du som är säljare, blir nästa fråga om det är en näringsidkare eller privatperson som är säljare.
Om säljaren är privatperson, är hästen inte momsad.

Du ska naturligtvis redovisa din provision men det har nog inte med moms eller inte att göra.
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Om det är ditt företag som säljer hästen ska köpare som är privatperson betala moms. Är det ett företag som köper hästen betalar de också moms, men de får tillbaka den av skatteverket när de deklarerar.
Men din provision borde vara 10% av köpesumman inkl moms (tänker på mäklare och liknande), jag är dock inte säker.
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Hästen är inte momsad, den som står som säljare på köpekontraktet är vad jag förstår en icke momsregistrerad privatperson.

Du lämnar sedan ett kvitto till säjaren på provisionen du mottagit, säg 1000 kr. Av dessa 1000 kr är 200 kr moms som du redovisar på kvittot (om du är momsregistrerad företagare).
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Säljaren är privatperson (ej reggad för moms) och jag förmedlar.
Om jag fattat detta rätt är hästen inte momsad.
Men jag redovisar moms på provisionen. ??
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Självklart redovisar du moms på din inkomst i firman om du är momsregistrerad. Det är ju det som momsregistrering handlar om.
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Är det 25% som gäller då? eller är det någon annan procentsats. Är ju olika när man håller lektioner och tränar hästar. -hade inte tänkt ta in försäljningshästar först, därför som jag är lite "seg" på att kolla upp vad som gäller ;)
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Om du får provisionen inkl. moms blir det ju momsen 20 % av totalsumman (25 % om du räknar påslagsmoms).

Blir lite nyfiken på vad som är din huvudsyssla om du inte är insatt i detta med moms.
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Jag har precis startat mitt företag (i juni) där jag tar in hästar på träning och inridning, och håller i privatlektioner och kurser för ryttare. Har koll på momsen osv i övrigt. Skulle jag sälja min egna häst så har jag också koll ;)
men blev lite förvirrat när jag skulle sälja någon annans.
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Fast samma momssats gäller väl rimligen för alla dina tjänster? D v s du redovisar likadant på det du fakturerar/lämnar kvitto på?
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Fast samma momssats gäller väl rimligen för alla dina tjänster? D v s du redovisar likadant på det du fakturerar/lämnar kvitto på?

Det är bara 6% moms på träning/utbildning.. eller var sist jag fick en faktura från tränaren.. eller om det var 12% (minns inte)
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

SKV säger:

Idrottsverksamhet

Momsen är normalt 6 procent på

idrotter som utövas i Riksidrottsförbundets medlemsförbund
styrketräning, jazzdans, aerobics, workout och kampsporter
trav- och galoppverksamhet ansluten till Svenska travsportens centralförbund eller Svenska galoppförbundet
tjänster som har ett nära samband med idrott, till exempel tillgång till redskap och uthyrning av baddräkter, handdukar, skridskor och racketar.
Undantag

Momsen är 25 procent för verksamhet som har något annat syfte än motion eller tävling. Det kan till exempel gälla babysim, vattenlek för barn, besök på äventyrsbad, ponnyridning på nöjesfält, biljard på restaurang och gocartåkning på tivoli.
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Provision har 25% moms (bortsett från fastighet- och försäkringsmäklare). :)
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Enl SKV är det 6% moms på ridlektioner även om de utförs på en anläggning utan svrf ansluten ridklubb eller tränigarna/lektionerna sker utan anslutning till en sådan.
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Finns det någon del av ridsporten som är exkluderad? Är western och island med i Svenska Ridsportförbundet, för det är väl den vägen man kommer in i Riksidrottsförbundet?
 
Sv: Moms på försäljningshäst (företag)

Det är de väl, men jag vill minnas att enl skatteverket blir den meningen lite luddig när det gäller ridsporten, eftersom ridsportförbundet har ett sådant monopolgrepp om den svenska ridsporten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 788
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som känner till hur det fungerar med momsen vid import och försäljning av hästar från ett annat EU land. Betalar man moms...
2
Svar
39
· Visningar
6 909
Senast: Anders
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 953
Senast: VLMF
·
Ekonomi & Juridik Frågorna gäller enskildfirma och ja , jag gillar att betala skatt ;) Häst nr 1 köps av uppfödare för 40'. Jag drar momsen . Säljs...
2
Svar
36
· Visningar
1 818
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp