mögligt hö...

C

cleopatra

där vi har våra hästar inackorderade är höt mögligt pga att dom tog in det en dag för tidigt och sen inte körde med fläckten tillräckligt länge:eek: vi köper eget, men dom andra i stallet ger av det fastän det är mögligt, dammar och luktar riktigt äckligt... jag undrar hur farligt det igentligen är att ge dåligt hö:confused: är inte det rätt farligt... dessutom är det en häst som har astma och han får också utav det höt:mad:

Sv: mögligt hö...

Suck... Jag blir så trött på människor som inte bryr sig om vad de stoppar i sina hästar!! Ja, det är inte bra att ge foder av dålig kvalité. Kan du inte prata med de andra hästägarna? Varför ger de av det mögliga höet?

Välkommen till klubben:mad:
Jag har samma problem men jag och en till i stallet har fixat eget foder till våra pälsklingar.
Citat från stallägaren kommer nedan.
1:För höet är minsann fint så ni bara vet allt hö är dåligt så här års bara så ni vet....
2:Alla lab analyser som körs på hö är underkända på mögel.
3:Ni överdriver
4:Era foderstater är fel, för mycket energi. Därav magproblemen på min häst
5:En granne sa att det var det finaste hö h*n sett.
6:Vi har inte sett nått mögel.
7: Det kan inte bli magbesvär av mögel BARA hosta

Tråkigt men sant att bara ha mage att komma med dessa påståenden när man inget vet om hästar. Höll på att bryta ihop när h*n började snacka om MJ....jag vet att hästen få 15 MJ för mycket p.g.a det dåliga proteinvärdet i höet förutom möglet då.

Försök att byta stall. Även om inte era hästar äter av det dåliga höet påverkas de ändå eftersom det blir mögelsporer i stalluften, resultatet kan bli hostproblem. En av våra ponnyer fick fång när den var utlånad pga att den åt hö som var mögligt, det var såpass lite mögel att det inte syntes vid en första anblick...

*LK*

Suck.. jag fårstår mig inte på vissa människor.. Varför bryr man sig inte om vad man ger sin häst? Det vittnar bara om okunniga människor som inte förstår bättre. Men, som vanligt i hästvärlden, så vet man bäst själv och vill INTE lära sig något nytt. Mögligt hö kan ju ge kronisk bronkit. Vilket jobb får man inte då när man ska sköta en bronkithäst...
Själva skulle ja aldrig ägarna äta mögligt bröd, så varför ska man ge mögligt foder till en oskyldig häst.
Hoppas att du kan få dem att förstå att det är skadligt för hästen...

som jag brukar säga; det finns då alla knäppisar.

hygienanalys av höet är mkt viktigt.
jag skulle nästan vilja säga att det är snudd på djurplågeri att ge sånt dåligt hö.

Har haft samma problem. Det höet jag lämnade tillbaka, det köpte nästa boxhyrare efter att jag bytat stall. trots att jag sa att det var jättemögligt. NU, 1 månad senare, har hon fattat det, hästen vägrade äta upp det, magrade jättemycket och började hosta, så nu har hon ringt till den där höbonden (som minsann sålde till solvalla) så han hämtar det i veckan.
Norrländska bönder fattar inte att det numera är plusgrader i november och regn istället för som förr -15 och torr luft.

Tråkigt att du ska sitta i den situationen! Känner tyvärr igen den...... Ibland är det helt omöjligt att få människor att förstå hur mycket fakta argument man än kommer med.....
Mögligt hö är illa!!
Hästarna kan ju få kroniska luftvägsproblem men också de människor som hanterar höetkan få det!!
Är möglet toxin/giftbildande kan ju andra problem uppstå tex kolik.
Stå på dig!!

Sedan undrar man varför hästar kommer in till landets kliniker med andningsbesvär! Livsfarligt att fodra med mögligt hö. På människor går ju mögel på njurarna (finns det någon som vet hur det är med hästar?). Suck så fruktansvärt oansvarigt. Jag hade inte behållt mina hästar på det stället (ifall jag varit tvungen att fodra eller betala för det alltså).

VIsst hömögel är cancerorigent d v s man kan få canser av det. Prova om det biter på stallägaren.
Finns en del undersökningar som visar att lantbrukar oftare har vissa former av cancer som beror på mögelsporer från hö och halm.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·
Foder & Strö Nu har jag ruttnat till rejält på ägarna och den så kallade personalen i mitt stall. Vi har fått in (egenproducerat utav gårdsägarna)...
Svar
3
· Visningar
1 554
Senast: Mynta2
·
M
Hästvård Detta blev oerhört långt och halvflummigt, men jag vore oerhört tacksam om jag kunde få lite hjälp:)! Sammanfattande frågor finns längst...
2
Svar
22
· Visningar
2 619
Senast: a1agnlju
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025