Mögel o jäst i hösilaget ??

F

fia n

Jag måste på en gång erkänna - jag e nybörjar på å fodra me hösilage :)

Så nu undrar ja finns de nån kloking som kan lägga in bilder på mögel resp jäst som man kan hitta i silaget i detta forum :bow:

Ja vet att man i princip endast ska ge perfekt hö/silage åt hästarna men praktiken kommer liksom emot ... :angel: dels e de inte kul å slänga 200-300 kg foder dessutom har man betalat för skiten :cool: Inte för att ja e sååå snål - i de närmast kan ja väl räknas som ekonomiskt vansinne :smirk:

Men allvaligt talat HUR ser sockerfällning ut??
o HUR ser mögel ut?? O mögel då?

I teorin e de lätt - alltid foder av god kvalitee :angel: - men sen ute i snålblåsten me hungriga pållar i stallet ... säkert nån som nån gång eventuellt ha varit me om det :p

Sv: Mögel o jäst i hösilaget ??

Inga bilder men:

Jäst är vitt och ofarligt, luktar gott (kanske lite jäst)

Mögel är mörkt, grönt eller rött och luktar grönmögelost.

Du behöver inte slänga 200-300 kg foder om det enbart är en liten lokal skada tex nere i ett hörn. Ta bort det dåliga med god marginal så kan du ge resten.

Använd näsa och kolla igenom all mat du ger så går det nog bra.

Risken för botulism ökar inte för att det är ett hål på balen då botulismbakterien lever i en anaeorob (syrefattig) miljö däremot ökar risken för mögel, men det ser du som sagt var.

Var försiktig om du hittar jord i balen = risk för botulism.

när det ser ut som vitt puder bara vitt!då är det ofarligt..
Men om man ser att det är mögel..grönt sliskigt"som i limpan hemma"
då är det bara att kasta..
Men lukta på det!det ska lukta gott!!!:)

hittade vita jästprickar i mitt hösilage i dag (första gången i detta parti) och det ska ju vara ofarligt. Men dessutom var delar av balen liksom mörkare (utan att vara mögligt), men det luktade inte illa - farligt?

fia n skrev:
Jag måste på en gång erkänna - jag e nybörjar på å fodra me hösilage :)

Så nu undrar ja finns de nån kloking som kan lägga in bilder på mögel resp jäst som man kan hitta i silaget i detta forum :bow:

Ja vet att man i princip endast ska ge perfekt hö/silage åt hästarna men praktiken kommer liksom emot ... :angel: dels e de inte kul å slänga 200-300 kg foder dessutom har man betalat för skiten :cool: Inte för att ja e sååå snål - i de närmast kan ja väl räknas som ekonomiskt vansinne :smirk:

Men allvaligt talat HUR ser sockerfällning ut??
o HUR ser mögel ut?? O mögel då?

I teorin e de lätt - alltid foder av god kvalitee :angel: - men sen ute i snålblåsten me hungriga pållar i stallet ... säkert nån som nån gång eventuellt ha varit me om det :p

Mögel kan vara vitt också... Är det tom. oftast.

fia: Bilder vore bra. Mycket bra idé!! Hm, vet nämligen inte hur man ska förklara hur man ska se skillnad mellan mögel o jäst. Jäst är oftast små vita prickar, medan mögel breder ut sig mer. Ähh, som du ser bilder behövs! Men om det är jäst så ska man hålla ögonen öppna för mögel eftrsom jästsvamparna öppnar upp för mögel o liknande...

Vet ej hur sockerfällning ser ut. Har aldrig haft det i våra balar. Men antar att då luktar det inte illa, det gör mögel. Så stick näsan i det! =)

Använd aldrig en bal som är hål på! En hösilagebal håller bara i några dagar från att den är öppnad, och en bal med hål på räknas som öppnad eftersom syret kommer åt.

fejko skrev:
Inga bilder men:

Jäst är vitt och ofarligt, luktar gott (kanske lite jäst)

Mögel är mörkt, grönt eller rött och luktar grönmögelost.

Du behöver inte slänga 200-300 kg foder om det enbart är en liten lokal skada tex nere i ett hörn. Ta bort det dåliga med god marginal så kan du ge resten.

Använd näsa och kolla igenom all mat du ger så går det nog bra.

Risken för botulism ökar inte för att det är ett hål på balen då botulismbakterien lever i en anaeorob (syrefattig) miljö däremot ökar risken för mögel, men det ser du som sagt var.

Var försiktig om du hittar jord i balen = risk för botulism.
Om hösilaget har bildat hårda kakor så är det mögel. Det känns även på lukten. Precis som fejko skriver - använd din näsa och ditt sunda förnuft!

Ok. Tack för svaren. Men ingen som har några bilder ?? Just på sockerfällning skulle jag gärna se en bild. Eller nån som vet hur det ser ut o kan beskriva det??

Vad anser ni om det finns flera fläckar med suspekt silage, lite vitt o luddigt, småa fläckar 3 -5 cm i diameter på fler ställen i en bal? På olika nivåer liksom? Pratar nu om rundbalar inte 4kantiga. Måste man kassera balen då? Räcker de me å tabort fläckarna o fodra me resten eller???

Luktar balen piss&skit&gröna ärter e ju saken klar då e de bara å slänga men om den annars luktar bra, just ingenting eller bara lite syrligt äppel. Hur gör ni??

Antar att dom flesta har jätteperfekt foder :angel: o aldrig behövt ens fundera på mögel ...

Jag skall ta litet bilder på jäst och sockerfällning nästa gång som jag ser det i mina balar.
Jäst blir som små vita prickar någon mm i diameter.
Och så luktar det bullbak om det.

Tack för länktipset. :bow: Tyvärr va inte bilderna tillgängliga i länken.

Men började fundera - när bildas sockerfällning? Näringsrikt gräs? Nån skillnad på arterna i vallen?? Har funktigheten nån betydelse?
Nån som vet nåt om detta?

O ev nån bild ... eller tips om var de finns bilder :banana:

Tackarsåmycke för svaren :bow:

med risk för å verka dum - ;) - e alltså sockerutfällning å jäst då sammasak i princip??

När du beskriver att fläckarna är "luddiga", skulle jag tro att det är mögel tyvärr... Finns de lite här o där i balen så kan du nästan garanterat räkna med att det är mögelsporer i hela balen. Är det bara på yttersta kakan så räcker det att slänga den och några kakor in. Ser resten bra ut så är det bara att ge men att hålla ögonen öppna.

Tack för svaren. Jo så har jag nu oxå gjort om jag hittat luddiga kakor lite runt om o på olika djup i balen. Som vanligt e de ju inte så svårt när hela balen eller stora delar e shittt men just var man ska dra gränsen tycker jag e svårt. Har pratat med några här i urskogen o dom säjer alla lite olika :smirk: .

Har försökt hålla linjen att luktar det ok,lite äppel&kanel&syrligt, o ser ok ut, endast någon luddig fläck som går att ta bort - med marginal :angel: :angel: - så har jag fodrat med det. E de ok enligt er??

och! naturligtvis har jag inte baara dåliga silagebalar :rofl:

Enligt mig är det ok. I alla fall om det är storbalar. Är det småbalar så ska man enligt veterinären jag brukar ta ut, slänga hela balen även om det bara är lite mögel på yttersta kakan. De är ju så små så risken är stor att hela balen då är dålig. Fast vi brukar ge i alla fall om det är väldigt lite mögel. Finns det mögel nånstans innuti så kastas hela balen.

För övrigt så luktar jag i allt jag ger min häst. Man får in en känsla för det där efter ett tag =) Hade en bal för ett tag sen som luktade lakris... Den hamnade så klart på gödselstacken, o det visade sig att det var lera längst in! =(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka