Mörk utsida på transporter

SnigelEffekt

Trådstartare
Jag är på jakt efter ny (begagnad) hästtransport och många man hittar är helmörka om de är i glasfiber eller med mörkt tak om de är i aluminium. Främst intresserad av Böckmann och Humbaur.

Min fundering är vad det gör för temperaturen? Har själv bara haft grå/beige och vit innan och det är äckligt varmt i dessa också när solen gassar. De har varit vanliga plyfa eller helt i glasfiber. Är det någon som vet hur stor skillnad det faktiskt gör, om det gör någon skillnad?
 
Det gör skillnad. Ska du få en transport godkänt för långa resor är ljust tak ett krav.
Tyvärr är ventilationen överlag undermålig i (alla) transporter. Kravet på temperaturmätare vet jag inte många som känner till heller.
 
Jag har en vinröd transport och även om jag inte har någon likvärdig vit att jämföra med tycker jag den upplevs något varmare än andra modeller jag använt genom åren som varit vita. I min transport har jag dock en utsugsfläkt i taket som suger ut varmluft och har man fönstren öppna samtidigt blir det helt okej luftgenomströmning.
 
Tidigare hade jag en Thule Royal xt med svarta väggar och mörkgrått tak. Inga problem med klimatet i den 😊
Tävlade fälttävlan och kunde ha 8 timmar mellan hoppning och terräng, oftast var det mer behagligt i transporten än ute.

Min cheval har svart tak, den blir varm om den står stängd på stallplan men med öppna fönster och överlucka håller den sig okej.
 

Liknande trådar

A
Utrustning Hej! Det har den senaste tiden kommit ett antal nya glasfibertransporter till Sverige. Är det någon som har tittat närmare på dessa...
Svar
11
· Visningar
3 035
Senast: Nordisdiggarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp