Möjlighet att utöka hagen, för sent?

Pilot

Trådstartare
Som rubriken säger.. Gräset i hagen är knähögt, är det för sent för att släppa hästarna? Här är det fortfarande 10+ grader.
Tänker mest att det är gammalt gräs och kanske inte så bra för deras magar.

Lite input någon?
 
Släpp du.
Akta frost om du har "frost/sockerkänsliga" hästar.
Är dom inte svårfödda hade jag enbart kompletterat med proteinkoncentrat
och INTE gett hö/ensilage i hagen. Det är fortfarande mat i gräset, men
lågt i protein.
 
Mina tjockisar lever hela hösten på övervuxet gräs och lite proteintillskott. Det "döda" gräset är inte lika frostkänsligt som det gröna om man ska gå efter mankammen på min senior. De går på lösdrift och har förutom gräset alltid halm.
Mina har alltid tillgång på halm, eftersom de dessutom är lite sommarrunda (förvisso inte så mycket). Så skadar det inte att de kan äta gammalt gräs innan det blir kallt.

Mina hästar är i teorin inte särskilt sockerkänsliga, men är lite av det nojigare hålet.
 
Nej.
Jag skrev det dock då många inte tänker på att det återväxer fortfarande, och DET gräset
(om hon släpper nu och dom betar av) är fortfarande frostkänsligt.

Det beror ju på var man bor. Vi har visserligen plus här fortfarande men det växer inte (syns tydligt nu när ponnyerna har mer yta än vad de kan hålla efter) men det finns fortfarande tillräckligt med färskt gräs här och där för att jag tex inte skulle släppt mina fritt om jag hade haft en fångponny.
 
För att svara alla (mer eller mindre) så växer det inte, men däremot så är det rätt mycket inslag och "fräscht" gräs. :)
 
jag har släppt mina i en övervuxen hage nu, tänkte att det skulle räcka över vintern så de har ngt att pilla med, och minska risken för att hagen ska bli upptrampad så fort det regnar.
men gräset försvann fort :rofl:, så fram tills att det blir mer skitväder så får den hagen sparas. men kommer spara den hela nästa sommar också så den kan växa och bli starkare i rötterna.
har inte så mycket hagar vilket gör att de blir väldigt mycket ner betade oavsett hur jag varierar dem :/.
 
jag har släppt mina i en övervuxen hage nu, tänkte att det skulle räcka över vintern så de har ngt att pilla med, och minska risken för att hagen ska bli upptrampad så fort det regnar.
men gräset försvann fort :rofl:, så fram tills att det blir mer skitväder så får den hagen sparas. men kommer spara den hela nästa sommar också så den kan växa och bli starkare i rötterna.
har inte så mycket hagar vilket gör att de blir väldigt mycket ner betade oavsett hur jag varierar dem :/.
Jag räknar med att min nya hage håller i två veckor. :angel:
Så den är bara ett komplement till den större de går i. Men eftersom där inte blivit betat på 15 år så är det fullt med sly som de kan knapra på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 151
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp