Mögelfoder, vems ansvar?

Felinia

Trådstartare
Nog hög halt mögel i både havre och torrhö, så pass att två hästar akut sjuka. En slutade på djursjukhuset och den andra behandlades hemma. Efter att försäkringsbolaget betalat sin del, slutade summan på nästan 20 000kr för hästarna. Tog prover på maten och de visade sig vara höga halter av lagringsmögel.

Som hästägare är du i första hand ansvarig för din häst och vad den äter, men när du betalar en stallhyra och foder ingår. Hästar blir sjuka, vems ansvar är det?
 
Sv: Mögelfoder, vems ansvar?

Det är ju fortfarande upp till varje hästägare att ge av maten. Jag har själv varit jäkligt "besvärlig" och dömt ut foder som inackorderad, dvs vägrat att ge det till hästarna. Men jag är väldigt medveten om att många inte ens luktar på maten de ger till sina djur.
 
Sv: Mögelfoder, vems ansvar?

Det kan nog vara luddigt (om man tex betalar för fodring foder osv). Men jag tycker solklart hästägaren. Däremot kan man ju som hästägare verkligen ställa stallägaren mot väggen om man tom har det på papper!
 
Sv: Mögelfoder, vems ansvar?

Har jag köpt in tjänsten av stallägaren förutsätter jag självklart att lägstanivån är tjänligt hästfoder. Jag hade absolut ställt stallägaren till svars, om det är så att stallägaren står för foder och fordringar.

Om jag själv hanterat fodret (lagt upp i påsar, vägt upp i spannar etc) hade jag sett mig själv som ansvarig för vad jag fördelat ut till hästen.
 
Sv: Mögelfoder, vems ansvar?

Håller med övriga som svarat att hästägaren ansvarar i första hand. Det är sällan svårt att bedöma om ett foder har mögel i sig och självklart är det då otjänligt att fodra med, oavsett omaket och vad som ingår i hyran osv.
 
Sv: Mögelfoder, vems ansvar?

Kl

För mig ligger ansvaret på den som hanterat och serverat det dåliga fodret oavsett om det ingår i en stallhyra eller inte.

Altså jag kan inte anse att det bara är stallägarens fel som tillhandahåller dåligt foder då man alltid har valet att säga nej till ett dåligt foder/vägra köpa det om det bevisligen är helt otänkbart att fodra med.
Det är lika illa, om inte värre att någon serverar det och ifall hästägare fodrar ett dåligt foder trots vetskapen har jag mycket svårt att se att stallägaren bara kan hållas ansvarig.

Det är den som ger hästen dålig mat som ska hållas skyldig ifall den blir sjuk så det beror helt på vem som fodrat hästen - hästägare eller stallägare/värd?
 
Senast ändrad:
Sv: Mögelfoder, vems ansvar?

Nog hög halt mögel i både havre och torrhö, så pass att två hästar akut sjuka. En slutade på djursjukhuset och den andra behandlades hemma. Efter att försäkringsbolaget betalat sin del, slutade summan på nästan 20 000kr för hästarna. Tog prover på maten och de visade sig vara höga halter av lagringsmögel.

Som hästägare är du i första hand ansvarig för din häst och vad den äter, men när du betalar en stallhyra och foder ingår. Hästar blir sjuka, vems ansvar är det?

Jag har mycket svårt att se att det skulle vara någon annan än hästägarens ansvar OM det inte förhåller sig så att man lämnar bort hästen på fullservice och inte själv alls ser fodret. I det senare fallet beror det säkert ändå på hur kontraktet är utformat när det gäller ansvarsdelen för hästen om man lämnat bort den till någon.
 
Sv: Mögelfoder, vems ansvar?

Om vi håller oss till Djurskyddslagen så har både stallägare och hästägare i det här fallet ansvar för hästarnas välbefinnande enligt den och som det är beskrivet här.
När det gäller annan lagstiftning så har det foder som ingår i stallhyran inte hållit den kvalité som man har rätt att förvänta sig p g a stallägaren inte lagrat det på rätt sätt och då faller den biten helt på stallägaren.
 
Sv: Mögelfoder, vems ansvar?

Det som Länsstyrelsen kan göra är att allmännt kräva att man som uthyrare tillhandahåller tjänligt foder.
När det kommer till individnivå så är det ägaren som är djurhållare och ansvarig för att just dennes häst sköts inkl. utfodras med tjänligt foder enligt lagstiftningen som finns, dvs så länge det inte finns ett kontrakt där man skrivit att ansvaret för djurets skötsel inkl. vad hästen utfodras med på den som hyr ut stallet.
Andra exempel är t ex att en häst kan vara allergisk mot damm så att höet måste vattnas, annars blir den sjuk, det är då upp till ägaren att se till att detta görs. Blir hästen sjuk för att uthyraren inte vattnar höet som tillhandahålls så är det inte uthyrarens fel.
Ett annat exempel, hur skulle det vara om hästen ätit en giftig växt i hagen, som tillhandahålls av uthyraren, vem får då stå för det? Vad jag vet så får den som äger stå för det då denne tillåtit att hästen gått där.
 
Sv: Mögelfoder, vems ansvar?

Nog hög halt mögel i både havre och torrhö, så pass att två hästar akut sjuka. En slutade på djursjukhuset och den andra behandlades hemma. Efter att försäkringsbolaget betalat sin del, slutade summan på nästan 20 000kr för hästarna. Tog prover på maten och de visade sig vara höga halter av lagringsmögel.

Som hästägare är du i första hand ansvarig för din häst och vad den äter, men när du betalar en stallhyra och foder ingår. Hästar blir sjuka, vems ansvar är det?

Tycker att det är delat ansvar. Kände ni inget på lukten??. Dåligt lagrat brukar damma och lukta unket. Det skulle jag aldrig ge även om det ingick i hyran.
 
Sv: Mögelfoder, vems ansvar?

Får man fråga vad som blev felet med hästarna? Och är man säker på att det var fodrets fel?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: vildeld
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 857
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik för att jag skryter för er på Buke om vilken bra fodervärd jag har till min gamling. Såhär är det. Jag lånade ut en av mina hästar på...
12 13 14
Svar
263
· Visningar
42 571
Senast: majjijann
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 378
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp