Hästen ser definitivt annorlunda ut idag än för 40 år sedan, men alla förändringar i exteriören är självklart inte svagheter. Veka kotor är ett modernt problem absolut och man bör observera detta, men förr har vi haft andra exteriöra "problem" som man försökt komma till rätta med, eller hur. Som de raka haserna, parallellförskjutningen, intåade hästar.
Och så har vi avlat in bättre galopp, smidighet och will to please. Vi har avlar bort från den inneboende balansen mot en häst som är mer påverkbar men behöver mer hjälp av sin ryttare, mer så inom dressyren än hoppningen skulle jag säga men min insatthet inom hoppning är yttert begränsad.
En annan väldigt stor skillnad är kunskapen och färdigheten hos de som hanterar, förr var det betydligt fler yrkesfolk. Fler hästar idag hanteras, rids och utbildas av personer som själva inte utbildats i det "korrekta sättet" att göra saker, och detta påverkar också hållbarheten på dagens hästar. I vilken omfattning är såklart svår att uppskatta, men det är för mig uppenbart att det inte är en slump att vissa hästar håller inte i ett hem, men funkar utmärkt i nästa.