CA

Trådstartare
Nu har vi tagit oss an en moderlös kattungen som pappa hittade på logen.

Den är troligtvis allra minst 8 veckor.
Vad ska den ha att käka? Är väldigt mager.

Nu får den burkmat och torrfoder, samt vatten.

Sv: Moderlös

Det finns speciellt kattungefoder. Mina katter äter RC Kitten. Men det finns nog för ännu yngre.

Den ska avmaskas tre gånger. Själv använder jag axilur i rinnande form och lägger i blötmaten.

Första katten?

kattmjölk gav jag mina när dom var som minst..finns på ica:)

I och för sig tror jag att lilla katten kommer att klara sig även om du inte skaffar speciell "kattungemat". Det viktigaste för honom är att han är räddad från en säker svältdöd på logen! :bow:

Har ni kollat att där inte fanns fler kattungar?
De kanske var utspridda?

Min egen katt räddades också från en loge... Han skrek så högt att en tant och farbror som bodde i huset hörde honom och hittade honom och hans syskon :love:.
De var inte stora, men jag tror att de bara fick lite mjölk och vanlig kattmat. Det gick så bra så.

Tänk bara på att inte ge den vanlig mjölk, de allra flesta katter är laktosintoleranta och speciellt kattungars magar är känsliga.

Din lille kattunge kan säkert bli lös i magen i början när den ska vänja sig med ny mat, men försök ge så snäll mat som möjligt. Kattungefoder med kvalitet och mycket näring bhövs för att den ska växa ordentligt och få fint hull nu när den är så mager. Många veterinärkliniker ger gärna tips om vad för mat du kan ge! Så ring du och fråga, det kostar ju ingenting och de brukar vara mycket kunniga och hjälpsamma :)

Lycka till med katten!
:bump:

Anledningen att jag tipsade om kattungefoder var för att den är smal. Det är mer fett i kattungefoder så att den får ett gott hull. Det står på förpackningen hur mycket den ska få i vilken ålder och kilo. Men som ovan skriver. Ring till vet och kolla, det kostar ju inget.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 392
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama