Modefluga eller ökad kunskap?

Septicemia

Trådstartare
Hur är det med bett nu för tiden. De ska ju sitta "tajt", och många byter ner sig så mycket det går.
Med tanke på att det minsta som finns är 8,5 (av vad jag sett) så verkar det ju liiite konstigt när ett stort halvblod har 9,5 i bettstorlek.
Eller har vi i alla tider haft för långa bett och nu har kunskapen om hästens mun och tänder ökat och därmed använder allt fler mindre bett?
Eller är det "mode" med små bett?

Hur är det med kandar, där man ofta ser bridongbettet sticka ut ganska så mycket, men det sitter kanks på annat vis i munnen på hästen?

Sv: Modefluga eller ökad kunskap?

Jag har också tänkt på det!! Nogge som är 92 cm hög kan ha båda 9,5 och 10,5!!! Det är ju inte jättemånga bett som finns i dom storlekarna.

Tror knappast att det är frågan om "mode", utan om ren och skär kunskap.....

Titta på hur stort urvalet är på bett i engelska kataloger....exempelvis hos Shires finns det kandar från 8.5 cm...jaktstång-fullcheek-pelham från 7.5 cm....

Jag har sett tränsbett och pelham från Coronet från 7.5 cm hos Sharpman...om jag inte minns fel så hade dom ett bett för några år sedan som var 5.5 cm...

Storlekarna finns...man får bara leta lite....

Jag såg också pelhambettet under min prao där, det var så gulligt!! :love: Tänkte köpa det men har redan ett litet bett som inte är till nån användning hemma.

Mitt lilla tunna pelham från Coronet får ponnyn inte ens tävla med....det är för tunnt....
Fast min veterinär säger att tjockare bett bör han inte ha då han är så tunn och flat i munnen....

Jag kan inte tänka mig att ett mycket mindre bett kan vara bra för hästen... Jag har lärt mig att mellan hålet till ringarna och hästens mun ska det vara ett par mm-0,5 cm och det har alltid funkat bra.

:crazy: och för ett antal hundra år sedan trodde man att jorden var platt.... och för inte alltför många år sedan trodde man att atomen var den minsta partikeln!

Denna vetenskap som handlar om hästens mun etc är väldigt, väldigt ung och idag kan man nog inte säga att dessa minibett är hundra % perfekta för hästarnas munnar, vi har ännu inte sett konsekvenserna av användandet av dessa och ska nog avstå från att komma med abosluta sanningar i frågan innan forskningsresultaten och försöken kommit ifatt verkligheten!

Och det finns fortfarande folk som TROR att gud skapade människan......

Jaha? Var det verkligen riktat till mig? Och isf: vad menar du med det?
Jag har inte hört nånstans, från varken tränare, vet eller tandläkare att mindre bett skulle vara bra.

Eftersom det finns flera väl erkända hästtandläkare/veterinärer som genom att dom har vetenskaplig- och egen erfarenhetsKUNSKAP som säger att det har användts bett som är för stora och därmed orskar hästen ett oerhört stort lidande tidigare....just för att betten har varit ca 5 mm utanför hästens mungipa, och därmed ÄR förstora....

Och ifall du inte har hört eller läst detta, så har du knappast öppnat någon form av hästfacktidskrift dom senaste 5 åren....

Jag upplever att det var mera "extremt" och att många bytte ner bettstorlekarna fler storlekar för några år sedan. Nu tycker jag att vi landat mera på en kompromiss mellan de tidigare stora och nymodighetens mindre bett. Har själv bytt ner en storlek och det var helt klart till det bättre.

Tyvärr hänger inte alla tillverkare med lika bra, ibland är det svårt att få tag i vissa bettyper till och med i storlek 10,5. Som palle påpekar så upplever jag också att det skrivits spaltmetrar om detta de senaste åren - vilket även tillverkarna borde märkt av.

Diabolical_Kitten skrev:
Jaha? Var det verkligen riktat till mig? Och isf: vad menar du med det?
Jag har inte hört nånstans, från varken tränare, vet eller tandläkare att mindre bett skulle vara bra.

Då undrar jag vad du har för vet eller tandläkare??? Prata med världens bästa hästtandläkare Torbjörn i Söderköping så kan ha förklara för dig varaför man ska ha lagom stora bett, och lagom stora bett sticker inte ut en halv centimeter på varje sida :eek:

Dessutom blir ju halvbloden mer och mer fullblodsliknande. De ser inte längre ut som "rejäla" halvblodshästarna av den "äldre modellen". Det blir mer fullblod i dem och de får mindre nos vilket gör att munnen blir mindre. Så det är ju ganska logiskt att de måste ha mindre bett.

Sen är det ju som sagt nya kunskaper.

min häst HAR 8,5 i bettstorlek. Han är en 148 cm stor (liten?) varmblodstravare men med väldigt smal mun.

är bettet större än så så viker sig det imunnen (han har tvådelat). även om ni tycker att bettet ligger bra på utsidan, 5 mm eller vad ni pratar om, kolla INNE i munnen hur det ligger.
jag blev lurad av det där, min hade tidigare 11,5 bett och de stack ut "lagom" som man lärt sig. men sen när jag kollade noga hur det verkligen låg i munnen låg det som ett V så mkt böjt att det hängde ner flera cm i munnen. även om det såg ut att ligga bra från utsidan!

vår GROVA vb.travarhingst på 175 cm med x-full i grimmor med ett bautahuvud och konkav nosrygg, har ändå en liten mun och 10,5 i bett...

Kanske är det bara så att ni vill ha det så att det sär in i hästens hud på sidorna därför att minsta lilla tag känns ännu mer på hästen?

:bow: :bow:

Får jag ställa följdfrågan (den kanske verkar dum) Vad har konsekvenserna av användat av långa/tjocka bett bivit? Mer än det som man alltid läser att hästen har ont, men är det bevisat att hästen faktiskt HAR haft ont av långa bett?

Vad då "skära in"?! Och att hästen skall reagera för lätta tygeltag tycker jag för övrigt är ganska självklart - att slita och rycka eller vara tvingad till ökat tryck för att få en rekation är inte nåt som jag vill hålla på med.

Precis som beauspirit upplevt så märkte jag att min hästs bett faktiskt var för långt, och att det vek sig inne i munnen.

Tillägg: med ett bett som viker sig inne i munnen så borde det dessutom bli mera friktion när du tar ett tygeltag, och en längre bit ska "åka ut" innan bettet stannar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det känns rätt logiskt att betten inte bör sticka ut 1 cm utanför munnen. Prova sätt in bettet i munnen på hästen och dra sen ut det åt ena sidan, som ett ledande tygeltag tex, så ser man ju vad som händer med bettet när man rider med det. För att det verkar ligga rätt när man inte rör det gör nog många bett... Har man då ett delat bett kan den gängan hamna i mungipan på hästen eller klämma till rätt bra. Däremot tror jag det inte är lika stor grej om ett rakt bett är lite för stort, annat än att det ser fult ut... För det riskerar inte att klämma i hästens mun. som beauspirit skerv...kolla INNE i munnen.

du förstod kanske inte riktigt, jag är inge vidare på att förklara. Kunde inte rita en bra bild på paint lite snabbt äns men sätt tummen och pegfingret på vardera sida av kinderna och klämm åt hårt! Tänk om det är kall metall som klämde åt istället?? JÄTTEKUL!

Den "supersnygga" bilden

Senast ändrad av en moderator:

Konsekvenserna är förutom sår och klämskador i tunga, läppar och gomtak, att hästen slår med huvudet eller grimaserar eller spänner sej m.m. vid tygeltag....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 527
Utrustning Jag har en unghäst som är riden på både 2-delat och 3-delat innan jag köpte den, eftersom jag upplevde att den vi longering(när den...
Svar
5
· Visningar
3 134
Senast: supersonic
·
S
Hästvård Min veterinär har instruerat mig om mycket smalare bett. Hon menar att man på senare tid forskat fram att hästar skall ha mycket smalare... 2
Svar
36
· Visningar
5 121
Senast: Andorra
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket... 2
Svar
36
· Visningar
3 793
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka