Mocka hage, hur noga?

pinky

Trådstartare
Jag har gett mig in på att mocka min hästs hage (som hon delar med en annan häst) för att försöka få bort lite parasiter, men jag börjar tvivla på om det verkligen går att genomföra så att det öht blir något resultat... :confused:

Hagen är kanske 30 x 100 meter, och det växer lite gräs som de noppar i. De har 5 bajsställen:

1. Mycket svårmockat ställe där det är i stort sett omöjligt att få bort mer än hälften av högarna eftersom marken är så knölig av hovmärken som blev när det var lerigt. Man skulle isf få handplocka skitarna från marken, för grepen kommer inte åt i hålen.
Dessbättre växer inte så mycket gräs här, men en del rötter som de plockar i ibland.

2. Här är marken slät och fin och lättmockad, med ganska riklig gräsväxt -förmodligen för att denna plätt använts som bajshörna i många år av olika hästar. Här går de gärna och betar, trots bajshögarna... :crazy:

3. Slätt och lättmockat, men med riklig gräsväxt...

4. Lika som 3:an, men något mer knöligt och svåråtkomligt med grepen.

5. Ganska nära grinden, lite småknöligt, men å andra sidan inget gräs som de lockas att äta av.

Hur "kliniskt rent" måste man mocka för att det ska vara någon idé?

Rent spontant skulle jag ju vilja lägga krutet på de ställen där det växer gräs, 2:an, 3:an och 4:n, och hoppa över -eller inte vara så noggrann- på de övriga.
Är det OK, eller kan jag lika gärna låta bli hela hagen då? De kommer ju ändå att bli liite smittade när de pillar i marken på de andra ställena...

Planen är att mocka en gång i veckan, kanske oftare om jag hinner och orkar.

Sv: Mocka hage, hur noga?

Ju mer skit du får bort desto bättre är det ju förstås, jag vet inte hur "kliniskt rent" det måste vara, men all skit som försvinner gör ju att ägg/larver försvinner.

Nu vet jag inte hur många hästar du har, men att bara mocka en gång i veckan lär bli rätt jobbigt. Vi har två hästar och mockar dagligen i hagen och det blir ändå en skottkärra varje gång. Ju kortare tid skiten ligger, desto färre larver hinner migrera från högarna!

Hm, jag kanske får tänka om och dra med skottkärran ut några gånger i veckan ändå. Det är ju iaf ljust länge nu... ;)

ja det är ju lättare ju oftare man gör det. Att få bort all skit som låg sen gammalt när vi började mocka hagarna var ett rent h-e kan jag säga, men nu tar det bara 10 minuter. Vi har visserligen helt plan mark i hagarna och det underlättar verkligen!

dom år vi behövt mocka i hagen så har även vi gjort det dagligen. det är jag glad för att jag numera slipper :laugh: kan man låta vissa hagar "vila" 1 år eller bryter upp dom regelbundet så minskar man parasit trycket avsevärt. likaså om man kan "växelbeta" med annat djurslag.

en tidig vår när jag skulle mocka hagen efter vintern så räknade jag på hur många högar det kunde vara:cool:

kom fram till att en 600 st:eek: inte var osannolikt för 2 hästar- som går i hagen dagtid.

Men usch, säg inte sådär!! ;)

Nu har jag iofs gjort det värsta och tagit bort det mesta gamla, men på vissa ställen är det som sagt så otroligt svårmockat att man bara ger upp.

Visst är det härligt när grepen fastnar i det gamla fjolårsgräset:devil:

ha ha, ja då är "sysselsättningen" räddad ett tag framöver :angel:;)

Sluuuutaaa!!! :rofl:

Jag vill inte tänka på det, inte idag åtminstone. :angel:

Jag mockar efter två hästar dagligen, ibland om jag inte är hemma t.ex. så blir det att jag får mocka upp två dagars skit, och det är riktigt mycket tycker jag, så jag skulle aldrig orka mocka bara en gång i veckan. Jag har alltid mockat i hagen, inte bara för att få bort parasiter och sådant utan för att jag själv inte står ut med att det är skit i hagen längre än nödvändigt. Mina hästar står i skogshage från september till juli ungefär och det är ju pinnar, rötter, stubbar och sådant som ofta är i vägen men jag mockar med spade och det fungerar bra. Nu när allt börjar smälta är det jättelerigt, men det går bra att mocka ändå. Det ser för j-vligt ut i hagen trots att det inte är någon skit, så jag vill inte ens tänka på hur det skulle sett ut om jag inte mockat. :eek:

Kan du inte försöka mocka med spade? Jag tycker att det är mycket lättare, till och med där det är mycket gräs.

Ta bort så mycket som möjligt i alla fall, det är garanterat bättre än att inte ta bort någonting alls. Det skulle ju vara bra om du tog bort allt, men det kanske du inte har ork/tid med. Jag förstår att det kan vara svårt att hinna med om man har jobb och/eller barn, men jag pluggar och har eget stall med bara egna hästar så jag kan ju lätt bestämma om/när/hur allt ska göras.

Det skulle nog vara ännu mer effektivt om du även krattade, det gör jag. Men det kanske är att ta i.. :angel:

Sommarhagarna mockar jag bara enstaka högar- som hamnat "fel"
Rasthagen har jag t o m sopat:angel: nu när det är torrt.
ska lägga ny markduk o grus i sommar

Kan du inte försöka mocka med spade? Jag tycker att det är mycket lättare, till och med där det är mycket gräs.
Jag har funderat på andra redskap, men problemet är ju att inget annat än mina händer kommer åt i hovspåren i leran...
Men jag ska prova med spade på de släta plättarna, det kanske är lättare. Man lär ju få upp mer av de gamla plveriserade högarna åtminstone.

Ta bort så mycket som möjligt i alla fall, det är garanterat bättre än att inte ta bort någonting alls. Det skulle ju vara bra om du tog bort allt, men det kanske du inte har ork/tid med. Jag förstår att det kan vara svårt att hinna med om man har jobb och/eller barn, men jag pluggar och har eget stall med bara egna hästar så jag kan ju lätt bestämma om/när/hur allt ska göras.
Jag kommer till stallet vid 20-tiden och är aldrig hemma före 22, så varje stund extra är en onödig plåga... :crazy:

Det skulle nog vara ännu mer effektivt om du även krattade, det gör jag. Men det kanske är att ta i.. :angel:
Hur menar du då? Sprider du ut det du inte får upp med spaden, eller krattar du ihop det och tar upp i skottkärran? :)

Vi mockar vinterhagarna ungefär 1-2 kärror per häst och vecka under de tider på året det går (vår och höst). Lite jobbigare blir det ju första mockningen man gör på året men det är verkligen värt det - så stå ut!

Numer avmaskas bara nyanlända hästar eftersom alla som stått i stallet mer än 1 år är helt maskfria. :banana:

Jag skulle ju också tipsa om att använda en bra kratta för att rafsa ihop högarna till större högar innan de tas upp med grepen. Jag blir också fullständigt :devil: på högt gräs, såna j-a envisa prästkragelikanande blommor och hovspårsbucklor... Morr morr

Jag mockar aldirg våra hagar, men det kan bero på att vi har tre stycken gigantiska hagar och då menar jag verkligen gigantiska på 6 hästar och vi varvar dom däremellan så det finns ingen anledning att mocka och även om man skulle tycka att man borde göra det är det ett omöjligt uppdrag! men hade jag haft en liten hage hade jag naturligvis mockad den. Hjälpte en tjej och red hennes hästar lite ett tag, hon hade små hagar och där mockade vi så ofta vi kunde för att det inte skulle bli så slitigt att ta allt på en gång sen.

Jag känner igen mig i era tankar!
Själv använder jag en gammal snöskyffel, som är lätt, tillsammans med en plasträfsa. Nu är det ju inte så jobbigt då skiten torkar o blir lätt, värre var det för en månad sen, med tung, blöt skit blandat med lervälling o gegg.
Tror att det är bra för hovarna att mocks ofta.

Jag har funderat på andra redskap, men problemet är ju att inget annat än mina händer kommer åt i hovspåren i leran...
Men jag ska prova med spade på de släta plättarna, det kanske är lättare. Man lär ju få upp mer av de gamla plveriserade högarna åtminstone.

Det är så lerigt, då är det bara att lämna, jag är väldigt noga men jag skulle aldrig idas handmocka hagen.

Jag kommer till stallet vid 20-tiden och är aldrig hemma före 22, så varje stund extra är en onödig plåga... :crazy:

Jaha, jag förstår att det är knappt med tid. Ta upp det du orkar! Spendera de två-tre timmarna med hästen istället.

Hur menar du då? Sprider du ut det du inte får upp med spaden, eller krattar du ihop det och tar upp i skottkärran? :)

Ibland trampar hästarna ut skiten, och ibland skiter de t.ex. 4 högar på samma ställe, då krattar jag ihop högarna och tar sedan upp det. Blir både renare och lättare, istället för att gå runt och ta hög för hög, om de i alla fall är nära varandra. Ibland när det har snöat under vintern har jag inte hunnit mocka innan allt varit översnöat, men nu när allt smälter fram är det en massa pulveriserat skit överallt så då krattar jag också.

Jaha, och hur noga mockade ni då och vad blev resultatet?

Självklart är det alltid svårt att få bort all skit, framförallt om det är lerigt osv. Vi tog dom värsta högarna, brydde oss inte om det som var trampad och blandad med leran. Tog iaf bort så mkt som möjligt och det blev iaf en trevligare hage för hästarna. Har aldrig haft problem med parasiter över huvudtaget. Gjorde de mest för att ge hästarna en lite trevligare miljö

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka