Mjuka knölar på ryggen

Kazaam

Trådstartare
Min häst får efter ridning en mjuk bula intill ryggraden. Den är ca 2-3 cm i diameter men platt, och han är helt oöm på den. Den är inte varm. Den försvinner snabbt, efter någon timme, ibland snabbare, är den helt borta.
Det spelar ingen roll hur hårt han har gått eller om vi har ridit ut eller ett träningspass inne. Han blir nästan aldrig svettig och jag är mkt noga med att ha rena schabrak.
Jag har provat med svindyr gelpad, stoppat om sadeln (det blir lika med alla de sadlar jag provat oxå...), fårskinn, olika vanliga padar osv.
Han får den som sagt inte alltid, men ofta.
Veterinär kollade för ett år sedan och sa bara att så länge hästen inte har ont så är det ingen fara.

Jag funderar ändå... Varför kommer dessa? Och varför bara ibland? Vi är två personer som rider min häst och det blir ingen skillnad beroende på vem av oss som rider. Inte heller blir det någon skillnad med de olika padar jag testat, ibland får han knöl o ibland inte.
Jag hittade en gammal tråd om samma sak, men jag vill ha lite nya fräscha kommentarer
 
Sv: Mjuka knölar på ryggen

Det kan vara att kanalen i sadlarna är för smal eller att schabraket/padd etc liger för stramt och trycker över ryggraden när man rider.

Mitt fullblod jag hade fick en sån bulle på ryggen efter att en rätt tung människa provat att rida henne en gång. Aldrig annars.
 
Sv: Mjuka knölar på ryggen

Ok, det med att schabraket ligger åt har jag inte tänkt på! Det gör nog vissa av de jag har!!
Vi är ganska smala båda två, så vi är i alla fall inte för tunga för liöla kusen :D
 
Sv: Mjuka knölar på ryggen

Jag red förut en sådan häst som fick oömma bubblor intill ryggraden efter ridning, speciellt om någon tyngre hade ridit honom. Vi kom till slut fram till att sadeln låg uppe och "rullade" fram och tillbaka på ryggen så vätska trängdes ut under huden. Hästen var i sig väldigt rund om ryggen och magen, lite som en tunna. Detta hände också påtagligt ofta om någon satt snett i sadeln, hästen var också en mästare på att skjuta över ryttaren på ena sidan.

Det löste sig genom att vi blev extremt noga med att sitta still och spikrakt över hästen, sedan slutade detta och kom bara tillbaka om någon ny red honom.
 
Sv: Mjuka knölar på ryggen

Min pålle har oxå bred rygg. Typisk ponnyrygg, fast han är stor häst. (med ponnystam dock)
Han är stelare i höger sida och får knölarna på höger sida, så det kanske är han som är med o påverkar det? :confused:
Han är 5 år i år, så han är ju ung o fortfarande lite unghästvinglig.

Det där med vätska under huden låter faktiskt troligt oxå. Ska kolla det!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 362
Utrustning Hej. Har en arab med sadel problem. Har haft många sadlar genom våra tre år. Har provat flera sadlar som enl utprovare ligger korrekt...
Svar
2
· Visningar
763
Senast: Faxen
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 146
Senast: caballus
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp