_Runaway_

Trådstartare
H har under hela sin fång-konvalescens varit varm till och från i vänster bakhov. Det är mest nedanför kronranden. Ingen förstärkt puls eller så. I början också stel/öm i den hoven. Men vi har tänkt att det går äver i takt med tt hoven växer och blir frisk. Men idag när jag kratsade hovarna, så höll jag på med vänster bak. Så skulle jag ta bort skit framför strålspetsen, så bara blev det ett hål! Alltså, en liten bit av sulan bara skrapades bort, och jag var inte hårdhänt! Det var alldeles mjukt, så det blev en liten grop. Är det en hovböld?? han är inte alls halt utan rörde sig bra idag. Jämförde med höger bak, som hade hård sula. Varför är den vänstra mjuk?:confused: :crazy:

Sv: Mjuk sula

Det låter som en "dubbelsula" som bildas när hästen tex haft en kraftig hovböld. Som en blå nagel ungefär. Det bildas ny sula under. Till slut lossnar den gamla och det brukar lukta rätt illa.
Om hästen också haft fång så undrar jag hur gammal är den? Se upp med cushings syndrom om hästen är gammal, då KAN det uppstå såna där saker som fång, svåra hovbölder strålsvamp, mm.

Sv: Mjuk sula

Men det är inte alls så att sulan håller på att lossna pga av att en ny sula trycker på. Utan det är en liten grop (kollat närmare idag) på kanske 0.5cm i diameter, knappa halvcentimetern djup. resten runt om är som vanligt. Tog tag i stalelts hästkarl som fick se efter och känna. Han trodde inte det var någon fara, så jag är lite lugnare nu.

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 345
Hästvård Går rakt på sak! Hästen skoddes idag och Hovslagaren reagerade på att han var väldigt röd i sulorna fram. Lika mycket på båda hovarna...
Svar
6
· Visningar
2 795
Senast: spaderÄss
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 543
Senast: skuggi
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 322
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama