Mjällig päls

cactuspower

Trådstartare
Efter att min häst kliat sig extra mycket nu i någon vecka så har hon börjat fått mjäll i pälsen och kliar sig numera ännu mer! Hur kan man göra för att få bort mjället? Är det okej att hon har på sig samma täcke efter en tvätt mot mjällen eller åtkommer den då?

Vad kan man tvätta henne med eller smörja pälsen med?
Vad kan mjällen bero på? :confused:

Sv: Mjällig päls

Jag skulle ringa en ATG-klinik. De är bra på dermatologi.

Ofta uppkommer mjäll vid någon förändring, att det tex blir varmare, foder och/eller stress.

Ge vetegoddsolja, det hjälper.

Vad det gäller täcket, så kan inte de spela någon roll, mjäll är inget levande i den bemärkelsen.

cactuspower skrev:
Efter att min häst kliat sig extra mycket nu i någon vecka så har hon börjat fått mjäll i pälsen och kliar sig numera ännu mer! Hur kan man göra för att få bort mjället? Är det okej att hon har på sig samma täcke efter en tvätt mot mjällen eller åtkommer den då?

Vad kan man tvätta henne med eller smörja pälsen med?
Vad kan mjällen bero på? :confused:

Vad mjällen beror på kan jag inte svara på. Men däremot blev jag tipsad på ett bra schampo när jag ringde ATG i Skara på grund av att min häst hade fått någon slags hudreaktion (bulor och skorpor..:crazy: ) De tipsade om klorhexidin. Det du kan köpa heter Hibiskrubb och är en flaska på 250 ml tror jag och kostar runt 80 kr på apoteket. Den tar bort alla bakterier på huden och ska förhindra mjällbildning sade i alla fall veterinären. Den fungerade bra på min häst. Hon blev bra på en vecka.
lycka till!
Magdalena

Min häst får alltid mjäll /stöv när den kalla årstiden börjar och nästan hela vintern...

Såg att det var tipsat om det redan, men vetegroddsolja är bra.
Försök även lufta pälsen från täcke då o då.

Tack för ditt svar.
Såg att Börjes hade vetegroddolja, men kan det finnas någon annan stanns också? Finns det bara i hästaffärer eller kan man köpa det på fler ställen?

Jag ska ev. beställa lite grejer från Börjes, men det tar ju oftast ett par veckor innan man får hem grejerna så att beställa det därifrån är nog inte lönt. Men kan Granngården ha vetegroddolja?

Tyvärr vet jag inte hur det kan ha uppkommit. Hon har samma foder som tidigare, tror inte det är någon större skillnad i klimatet heller och mer stressad är hon i alla fall inte (lugn som en filbunke :smirk: ).

Jo jag försöker lufta pälsen någon timmer när hon står inne på kvällen. Skulle gärna byta täcke eller låta henne gå utan helt ibland under natten men har inte någon möjlighet till täckesbyten öht. så tyvärr går inte detta.

Tack för svaret!
Ska helt klart försöka få tag på det dära Hibiskrubb och smörja in henne med och se om det hjälper. Hoppas det finns på vårt apotek också. Ska kolla upp det i em.

jjeg skrev:
Min häst får alltid mjäll /stöv när den kalla årstiden börjar och nästan hela vintern...

det får min också. typisk, med tanke på att han är svart..

cactuspower skrev:
Tack för ditt svar.
Såg att Börjes hade vetegroddolja, men kan det finnas någon annan stanns också? Finns det bara i hästaffärer eller kan man köpa det på fler ställen?

Jag ska ev. beställa lite grejer från Börjes, men det tar ju oftast ett par veckor innan man får hem grejerna så att beställa det därifrån är nog inte lönt. Men kan Granngården ha vetegroddolja?

Tyvärr vet jag inte hur det kan ha uppkommit. Hon har samma foder som tidigare, tror inte det är någon större skillnad i klimatet heller och mer stressad är hon i alla fall inte (lugn som en filbunke :smirk: ).
Granngården har vetegroddsolja...Jag köper där....tror nog dom flesta hästaffärer har...Jag brukar även beställa större dunkar av en hästaffär här hemma...Billigare.

Jag var på Apoteket nyligen och de hade inte Hibiskrubb hemma men skulle ta hem det åt mig tills i morgon. Hoppas det hjälper! De trodde att det kunde hjälpa i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 010
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 104
Senast: Freazer
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
745
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama