MJ - Tänker jag helt fel?

C

coookie

Om man har analyserat grovfoder till hästen, så kan man ju räkna ut vad hästen ska äta utöver grovfodret, det har jag koll på.

Läste nu en sak som fick mig att fundera lite.. Alla fodertillverkare har ju foder som är till avel, tävling, motionsridning osv. Men spelar det egentligen någon roll? Menar, man har ju en kvot att fylla, är det inte bara att göra detta?
Samma sak, om man har en pigg häst. Blir den då hetare med ett foder med mycket MJ, ex. Piggare med ett med 12MJ än 9MJ? Det beror väll på vad man har för värden i grovfodret, hur mycket MJ samt protein som ska tillsättas?
Som jag sa innan, alla kvoter ska fyllas, är det inte bara att göra detta?

Blev kanske lite rörigt ;) men hoppas ni förstår vad jag menar!

Sv: MJ - Tänker jag helt fel?

Helt riktigt.

Behöver hästen väldigt mycket energi kanske man behöver ett tävlingsfoder för att få i den tillräckligt många MJ men det är som du säger mycket viktigt att titta på behovet och sen välja foder, och då gäller det också tex mineralinnehållet. En ungäst behöver mer calcium än en vuxen häst men riskerar samtidigt att få problem om det blir FÖR mycket (en vuxen häst är inte lika känslig för högt ca-innehåll bara det kommer från grovfoder) det är alltså inte bra att ge extra kalcium "för säkerhets skull" till en unghäst eftersom det kan bli allt för hög Ca/P-kvot istället, vilket ju knappast var vad man avsåg.

Ang att titta på behovet och täcka det så handlar det ju också om att täcka det på ett bra sätt - så mycket grovfoder som möjligt och kraftfoder som komplement.

Hästen blir inte pigg av för mycket MJ, den blir fet av för mycket MJ, och reslutatet i slutändan blir en slöare häst med större risk för förslitingsskador för att den får släpa runt på för många kg.

Tack så mycket

Kändes som jag hade koll på det, men så läste jag en sak å blev väldigt förvirrad ;) men då är jag med igen!

Vad i foder är det hästen blir pigg av, om det inte är energin?

Alla fodertillverkare har ju foder som är till avel, tävling, motionsridning osv. Men spelar det egentligen någon roll? !

En riktig och viktig tanke. Det kan bli helt fel om man går efter till vilken hästtyp fodertillverkaren säger att fodret är till för. Ofta passar t ex ett avelsdestinerat foder med hög andel protein bättre till lättfödda ponnier än ponnyfodret som i sin tur kan passa utmärkt till en högpresterande häst som förbrukar mkt energi men kanske orkar springa fortare om han slipper svettas bort överskottsprotein. HH.

Jag är tveksam till det här "jag behöver nåt foder som min häst blir pigg av". Visst kan endel bli halvhysteriska av havre osv. men ofta är det nog snarare bra kondition, livsglädje, temperament m.m. som ska till för att göra hästen pigg. Lite kan man göra med fodret för att få en piggare häst men inte på långa vägar så mycket som de flesta tror.

Jämför med människor. Visst kan man få en sockerkick av viss mat men det kommer oftast surt efteråt. Likaså kan man bli allmänt lite piggare om man äter nyttigt men inte så en loj person blir jätteaktiv. Ska man förändra sitt "temperament" radikalt genom att stoppa i sig nåt är det nog snarare nån typ av piller det handlar om.

Vad i foder är det hästen blir pigg av, om det inte är energin?

Energi = kalorier. Vi människor blir pigga av att äta mat, rätt mat i lagom mänd, det är precis likadant för hästar.

Du blir ju inte piggare för att du äter tre portioner smörgåstårta än om du tar en normalportion med vanlig mat, snarare tvärtom och på sikt blir du fet och orkar mindre av den anledningen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 593
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar