MJ eller MJ?

Hippocampus

Trådstartare
Jag har läst att det "kostar" 5 MJ för en häst att tugga grovfoder, medan det kostar 0.5 MJ att tugga kraftfoder. Är detta något ni också läs? Jag kan inte hitta det bara, kan ha varit Helena Handberg som skrivit det.

Min fråga är då, tas detta i hänsyn i foderstatsprogrammen?

Sv: MJ eller MJ?

Det tas väl viss hänsyn till hur hästen tillgodogör sig fodret i underhållsbehoven? De innefattar ju hela processen för att tillgodogöra sig maten. Ingen aning om förhållandet grov/kraftfoder dock :)

Om jag har läst det så har jag i så fall glömt det. Men det är nog inte så konstigt att det går åt mer energi att få ut något av grovfoder jämfört med kraftfoder. Det är ju en betydligt längre process att spjälka fiber än koncentrerade foder.

Om det är med i foderberäkningar eller inte beror på hur man räknar. Det finns olika sätt att räkna energi.
länken nedan visar ett svar jag skrev för några år sedan där då NE bör vara den energistorhet som du menar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1073292

Jag tänkte medr om man räknar i ex hästsveriges foderprogram, kan man då räkna bort 5 MJ av den totala energin?

Funderade lite och det verkar lite skumt man jag kan ha fattat sig fel.

Förra vintern åt min häst ett hösilage med 6.5 MJ/kg. Då borde han alltså bara tillgodogjort sig 1.5 MJ/kg? Det blir ju extremt lite. Han åt ca 75 MJ räknat på vanliga sättet/dag vilket motsvarar typ 11.5 kg. Det hade ju då bara varit 17.25 MJ om man drog bort 5 MJ?

Eller du menar att det kostade 5 MJ/dag? Inte 5 MJ/kg?

Fast behöver Man vara så noga verkligen?

Ser man på hästen att den får för lite energi så lär det märkas isf och man får öka på.

Har svårt att tro att man behöver gå så långt vad gäller beräkning av fodermängd :p
Allt kan ju verkligen brytas ner i smådelar men det lär knappast vara nödvändigt tänker jag och foderprogram ger jag inte mycket för egentligen för det finns ingen tabellhäst i verkligheten.. Utan jag räknar själv på papper utefter analys men sen får man ju faktiskt fodra med ögat också!

Som inlägget ovan.. Visst att det möjligen funkar så teoretiskt, men inte praktiskt.. Vi kan inte ge hästen hur mycket mat som helst för att kompensera för de äter inte Hur stor volym som helst och kroppen har ju energi lagrad i kroppen också. Så nä det går inte att tänka så...och dessutom vanligare är att hästar får mer energi än de gör av med idag

Senast ändrad:

Håller med om att energi och till viss del protein är lite halvt irrelevant. Man kollar kvoten och för svårfödda får man ju kolla energitäthet och för lättfödda motsatsen mkt TS mer lite energi. Sen testar man fram vad hästen funkar på och beräknar mineralerna utifrån behoven (åtm SLU beräknar man ju mineralbehov utifrån energibehov) man kommit fram till.

Mineraler däremot trorj ag är lite halvnyttigt att sätta sig in mer i, det ser man ju aldrig förrän det är extrema brister/obalanser. Om ens då, en häst är ju väldigt komplex.

Men det är sjukt kul att klura och diskutera :D Allt man frågar om behöver ju inte betyda att man ens funderar på att praktisera det.

Jag har tex inte hittills fått kläm på om en extremt svårfödd häst faktiskt har ett behov av 6 smb rp/MJ eller om smb rp-behovet i extrema fall snarare baseras på vikt och svårfödd. Så som extremt lärrfödda kan behöva betydligt mindre MJ än tabell men där man ändå ger proteinbehovet för vikt och lättfödd och således hamnar på en högre kvot.

Ja det är en vetenskap i sig..såvida man vet att mineraler täcks upp och resten är i balans någorlunda så får man nästan alltid fodra med ögat iom att det inte går att enbart fodra enligt vikt/behov tex. Men att i verkligheten bryta ner allt enligt vetenskaplig fakta känns orealistiskt och om inte så krånglar man till det för sig. Hur många av oss tex äter på en exakt balanserad mängd av allt vi behöver varje dag? Och hur många hästar ligger egentligen på precis eller exakt nivå dagligen?

Den grunden fodrar jag utefter, alltså en minimum giva och sen antar man vad som behöver läggas till iheller dras bort i kg grovfoder och sen får man testa sig fram om mängden är bra, infall det behöver kompletteras m kraftfoder etc

I synnerhet svårfödda måste man kolla också vad de faktiskt sätter i sig.. Den får ju inte i sig mer energi bara för att man serverar mer om den inte stoppar i sig mer tex och för lättfödd är det ju samma visa.. Att man kanske tvingas skilja dem åt och dela upp.. Som kan vara otroligt svårt iom att det inte alltid är lätt att bara dra ner mj utan att protein förblir orört eller tvärtom.. Därav att kraftfoder faktiskt kan behövas där också om man tex måste banta ner mj utan att hästen ska behöva sväljas, riskera magsår osv

Oavsett är ämnet intressant men att till blindo gå efter analys och dess uträkningar är för mig en omöjlighet för det funkar aldrig i verkligheten.. Jag har då inte sett det än utan att hästen antingen blir fet eller mager först utan en analys hjälper bara till med förväntade värden i behov senare

Senast ändrad:

Vad vi själva äter är ju helt irrelevant. Vi äter vad vi vill och tiotusen gånger mer varierat än vad en häst någonsin kommer göra i normala hagar och med normalt grovfoder.

Tycker inte alls man krånglar till det för sig? Man kan ju faktiskt vara intresserad :) Däremot om man ligger sömnlös om nätterna över ens högst normala ridhäst i högst normalt hull utan sjukdomstillstånd vad gäller ett gram hit eller dit, det är en annan femma :D

Självfallet har vi bättre chans till varierad kost (så det räcker och blir över), men jag tycker att det råder lite väl mycket analys och foderstatsuträknings hysteri ibland ;) Som du säger, har hästen gott hull och inte är sjuk så går det högst troligt ingen nöd på den utan det är en frisk och välmående häst.

För mig är det onödigt att bryta ner det till minimala decimaler hit eller dit, eller som i detta fallet räkna precist på mj..och därför tycker jag att om man gör det för att man är rädd att hästen inte får i sig tillräckligt, så ja..det är att göra det mer krångligt än vad det behöver vara

Senast ändrad:

Jag bekymrar mig inte så mycket över energi och protein. Det kan man ju se resultatet av på hästen.
Däremot så funderar jag på det där med mineralbalanserna. Jag känner till åtminstone tre hästar som nyligen frakturerat något ben av ganska banala orsaker, i hagen rätt upp och ned, tex. Dessa hästar har inte fått balanserad mineralkost. Jag lär aldrig få reda på om orsakerna varit obalanserad mineralkost men tanken gnager.

Jag håller med dig om detta. Energi och protein syns ju oftast på hästen, medan mineralbalanserna kan vara mycket svårare att begripa sig på. Är man duktig och påläst kan man se bristsymptom, och kanske även tecken på för mycket, men då har det ju som regel gått ganska lång tid med brist/överdosering.

Jag tycker det är mycket viktigare att ta hänsyn till att balansera mineralerna rätt, och gärna även sockret i fodret om jag kan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 161
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 524
Senast: Spike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25