Mitt sto har svullet juver.

S

soffii

Jag har ett Newforeststo på 22 år som har ena sidan av juvret uppsvullet. Det är inte hårt, utan mjukt när man känner på det. Hon ömmar inte heller, utan man kan trycka å klämma utan att hon bryr sig. Kan även mjölka ut tunn, vit-genomskinlig vätska ur juvret. Hon har aldrig haft föl. Hon är pigg och äter som vanligt.

Vad tror ni det kan vara? Juverinflammation?

Sv: Mitt sto har svullet juver.

Jag har inte en aning om vad det kan vara, men jag tycker du ska låta vet. kolla på det..

Jo jag ska avvakta tills måndag och ringa veterinär då. Idag var hon dock mindre svullen och hon har ingen feber.

Nu måste jag vara extremt trött i ögona...jag läste: Mitt sto har svalt sitt juver *ursäkta* :o :crazy: Eller så får jag ta på läsglasögona.

Oftast vid juverinflammation är det varmt ,spänt och lite ömt.

Tror nog hon reagerat på flugor osv... Var noga med att tvätta juvret under sommaren och smörj in med ex Tjärsalva ..

Oftast vid juverinflammation är det varmt ,spänt och lite ömt.

Tror nog hon reagerat på flugor osv... Var noga med att tvätta juvret under sommaren och smörj in med ex Tjärsalva ..

Okej, så det är inte något farlit då?

Okej, så det är inte något farlit då?

Tror jag inte, så länge hon går obehindrat och det inte blir värre så behöver du nog inte oroa dig.Men håll det under uppsikt och som sagt tvätta och smörj henne runt och på/mellan .

Tror jag inte, så länge hon går obehindrat och det inte blir värre så behöver du nog inte oroa dig.Men håll det under uppsikt och som sagt tvätta och smörj henne runt och på/mellan .

Okej, tack!

Liknande trådar

Avel Mitt sto på 16 år fölar för första gången och jag börjar undra om det är på gång redan nu fastän det är ca 2 veckor kvar till 335 dar...
Svar
6
· Visningar
1 622
Senast: Cornelia
·
Avel Sto med 3v föl vid sidan. Fölet har var hängig igår och diade dåligt, står nu på behandling för misstänkt lunginflammation = idag en...
Svar
1
· Visningar
905
Senast: Masse
·
Avel Ska betäcka ett sto i vår men nu har stoet fått hårt juver på ena sidan. Vet har skrivit ut penicillin, Men än ingen förbättring. Stoet...
Svar
6
· Visningar
1 266
Senast: MaRomer
·
Hästvård Dräktiga stoet hemma har fått svullet juver. Det första jag tänkte på var juverinflammation men hon var pigg i övrigt förutom att hon...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka