misslyckad golvgjutning, marksten?

A

Aia

vi har precis byggt ett nytt stall, men vi misslyckades med gjutningen vid stallgången (det brände för fort) så det är väldigt ojämnt där. Är det nån som har nån bra idé på hur man kan åtgjärda det?
Flytspackel blir för halt, jag vill inte ha spångång, gummimatta är dyrt (?) (om man ska ha ett snyggt)...
Är mest inne på att lägga marksten där, men hur ska man gå till väga? Är det nån som har bilder?

Sv: misslyckad golvgjutning, marksten?

Gjut en gång till ovanpå. Vi gjorde det och det blev jättebra. Då gjöt vi i omgångar så att vi hann med att borsta cementen.

Har hört att det ska spricka efter ett par år?
Hinner inte heller göra det nu, måste ha hästarna inne, och min svärfar säger att det inte går att gjuta över golvet i vår eftersom det blivit smutsigt...

Har hört att det ska spricka efter ett par år?
Hinner inte heller göra det nu, måste ha hästarna inne, och min svärfar säger att det inte går att gjuta över golvet i vår eftersom det blivit smutsigt...

Mitt stall är sedan 1978 och det ha inte spruckit än. Däremot bör det gjutas på en gång.

Jo, då blir det ju inga sprickor för det då :-)
Men det går inte att gjuta om det nu iom att hästarna måste kunna gå där, så då får det nog bli marksten verkar det som då. Jag har sett lite bilder, verkar ju kunna bli riktigt snyggt. Vi tänkte vi skulle göra en sarg, lägga sand på golvet så det blir helt jämnt, och sen lägga stenarna precis som man skulle gjort i en trädgård. På så sätt kan man vända på eller byta ut eventuella blankslitna stenar. Ångrar vi oss sen kan vi lägga in gummimatta, eller andra stenar eller vad vi nu vill...:idea:

Det låter som att det kan bli rätt häftigt! Hade gärna sett en bild när det var klart. :)

I stallet där jag är inackorderad är det marksten i stallgången. Förutom att det ser väldigt snyggt ut är det också praktiskt och lätt att hålla rent.

Du lägger på ett lager med fibercement uppepå golvet, den är då armerad med fibrer så att den inte spricker om man lägger den i tunna lager - vanlig betong/cement måste läggas i lager på minst 2-3 cm tjocklek om det ska finnas nån chans öht att få det till att hålla.

tack för ditt tips, det låter rätt intressant! Kan jag göra det i sommar, eller är det försent?

I mitt förra stall hade vi från början marksten och det var fruktansvärt halt och ett elände att sopa rent. Golvet bröts så småningom upp, tyvärr hann min häst gå omkull i boxdörren och skada sig ohjälpligt innan det gjordes. Efter markstenen hade vi packat grus/stenmjöl, tror jag. Otroligt lättskött, aldrig halt samt luften i stallet blev mycket bättre.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
884
Senast: svea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka