Missa 90 dygns koll???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mik
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 245

mik

Trådstartare
Har ni varit med om att veterinären missat en 90 dygns dräktighets koll? Om ja, hur kunde det bli så, vad hade veterinären för "ursäkt" till missen.
Tror (vet) nämligen att jag har ett dräktigt sto hemma som är kollad på 90 dygn och konstaterad inte dräktig.....

Sv: Missa 90 dygns koll???

En i mitt fd stall råkade förra året ut för att fölet missades på ul 90 dygn, gissa om det blev en överraskning när han åkte till veterinären pga att han tyckte att stoet var lite hängigt och hon då konstaterades högdräktig, tre veckor senare fick stoet ett välskapt stoföl. Någon speciell "ursäkt" hade inte veterinären vad jag vet, veterinärer är också mänskliga och ibland är det svårt att se.

Just i det här fallet är det en hingst där man skulle betala 90 dygna avgiften, då tycker man väl att veterinär borde kolla så att de är säkra. Nu är ju inte avgifterna betalda.....

Det finns mkt omständigheter kring denna dräktighet som gör att detta föl inte är direkt "önskat" i nuläget :crazy: :crazy:

Vet kommer och kollar rektalt i veckan...:crazy: :crazy:

Jag har varit med om att veterinären missat på UL och stoet varit dräktigt i alla fall.
Ett av grannens ston tävlades tills hon inte alls kändes fräsch längre och ingen kunde fatta någonting. Jag kom då med kommentaren att hon ser lite fet ut och det säkert är för att hon är för tjock som hon är så seg. Så hon gick på hårdbantning i 2 veckor med hårda ridpass. Sen kom vi alla på att det nog är så att hon är dräktig. Fattar inte hur vi missade det allihop.

Detta har ingenting med vet att göra, men en rolig historia i alla fall.
Vet ett ponnysto (en connemara) som tävlade MSVA på lördagen med placering och på måndagen födde ett skäckföl. Det visade sej vara deras grannes 2-åriga tinkerhingst som var pappa till det fölet. Ingen visste någonting. Han måste ha hoppat in till henne på natten och tillbaka till sej själv igen.

Vad gäller avgifterna så är det nog inget bekymmer om veterinären kan intyga sin miss..... Det är ju sånt som händer som sagt var.

Kollade ett sto på ca 110 dygn för 8 år sedan då vi var tveksamma om hon fortfarande var dräktig. Vet sa: hon känns för stor för att vara tom men alldeles för liten för att vara så långt dräktig. och gissade på icke dräktig med tanke på att märren haft ganska många föl och livmodern då kan vara lite slapp. åhå.. märren fölade enligt beräkning gjord från betäckningen motsvarande 110 dygn...

Gira :banana:

Men hur vanligt är detta att man missar dräktighet på 90 dagar ?

Mia som också funderar över sitt sto ?

Mitt sto var väldigt nära att konstateras som icke dräktig på 90dgns kollen i år. Veterinären kollade henne med ultraljud men kunde inte hitta något foster. Hon letade i 25 minuter samt att hennes kollega också kollade, men sade sedan att det var ganska kört. Men för säkerhets skull så skulle vi ställa in henne i boxen en stund så hon fick kissa då blåsan var fylld. Efter en timme när stoet mitt kissat så kollade de igen o efter ca 5-10 minuter så hittade de äntligen ett foster. DEt låg så djupt ner att vi bara såg navelsträngen samt fyra ben som spratlade för fullt, alltså inte hjärtat. Men veterinären kunde ändå konstatera att det levde eftersom det var i full gång o rörde sig massor. Fostervattnet var också väldigt grumligt (för hög cellhalt enligt dem) så de trodde inte först att det var fostervatten utan nån inflamation i livmodern med vätska:mad: Aja, blev glad iallafall att de kollade så länge för hade inte varit kul o åka därifrån i tron att det inte var något foster, de hade ju egentligen nästan gett upp. Mitt sto är beräknad till 1:e juni, magen börjar redan bli jättestor!

Idag blev jag säker...vet konstaterade henne dräktig trotts att hon konstaterades ej dräktig på 90 dygn.

Hon ska nu föla om ca 6 veckor och är i kraftigt underhull och det känns inte alls roligt. Nu gäller det bara att fodra på henne så mkt som går.

Ungen verkade iallafall pigg och glad :bump: :bump: sparkade som en tok.

Nu är det bara att reda upp det praktiska och hålla tummarna.

Suck!! Ska försöka känna mig glad snart...när chocken lagt sej.

Oj vad roligt även om förutsättningarna inte blev de bästa nu!! Är glad att veterinärerna ändå konstaterade min dräktig till slut för hade inte velat vara i din sits och ha en högdräktig häst i underhull o allt. Inte för att min pålla lätt blir mager men hade inte varit bra o sätta henne på bantardiet då..

Det går säkert bra med din fölning iallafall speciellt eftersom fölungen verkar livlig:p Tur att du upptäckte det nu, tänk o komma ut till stallet på morgonen o det stod en unge där utan att man vetat något!!;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 284
Senast: Alexandra_W
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 871
Senast: Skjøldur
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 124
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 720
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka