Minsta hjälp mottages

E

Eeiram

Hej!

Jag har ett problem i och med att jag snart skall ta in hästen efter betet. Under sommaren har mitt 16-åriga varmblodssto endast fått det gröna gräset i hagen, 1 liter KRAFFT grund, samt tillgång till friskt vatten och en saltsten med mineraler i.

Mitt problem är att jag fortfarande inte fått höet analyserat, då analysen drar ut på tiden (förutsätter att den borde bara på väg). Får jag inte analysen innan jag tar in hästen vet jag inte exakt vad jag skall ge min häst som kompletterar grovfodret.

Jag har köpt in havre, betfor, vetekli, MINER blå (pelleterad), samt har tillgång till KRAFFT protein (sedan före betesperioden) och e-vitaminpulver (även det sedan innan betet).

Vad ger jag min häst innan jag fått reda på hur bra grovfodret är samt vad det innehåller? (Höet luktar för övrigt väldigt gott och ser fint ut, men det säger ju inte allt...)

Jag är (nästan) totalt nybörjare på att sätta ihop foderstater varför jag gladeligen mottager minsta hjälp om någon har tips och råd.

Om någon kan ge mig några riktlinjer hur mycket jag UNGEFÄR skall ge min häst vore det guld värt. Ungefärliga fodringsförslag med dessa fodersorter (även andra än de ovanstående) inbakade i en foderstat mottages mycket GÄRNA!!

Hästen: Varmblodssto, 16 år. Ganska kraftig och grov i kroppen. För tillfället är hon rund och go' om magen (som alltid efter betesperioden). Väger runt 500 kg i vanliga fall, men som sagt, lagomt "rultig" är hon nu (inte överdrivet överviktig). Skulle tippa på 550 kg nu.

Hon har bra hull, bör inte få alltför mycket hö då hon lätt blir tjock. Jag rider och kör henne så ofta jag kan men det blir svårt nu när skolan börjat och jag inte har samma tid längre, i genomsnitt 5-6 ggr/vecka blir hon i alla fall motionerad.

Som sagt, minsta hjälp mottages VARMT!
Tack på förhand!

- Marie
 
De flesta höpartier i år är det dåligt med protein i, så jag skulle tippa på att du inte kommer behöva havren. :crazy:

Jag skulle tilläggsfodra med lucernhack tills jag får analysen, du kommer kanske behöva det även sedan.

Vad har din häst ätit andra år och hur har den sett ut på det?

Står hästen på halm som den äter av?

mvh Jessica
 
Vad skall jag annars ge för basfoder istället för havre?

Andra år (fem år har jag haft min häst) har jag gett henne betfor, vetekli, havre och vitaminer + mineraler, MINER blå.

Hästen stå på spån, alltså inte på halm som den kan äta av.

Kan jag inte ge hästen havre i år?

- Marie
 
Man tager vad man haver.
Min häst står just nu på endast hö (ca 8 kg)i väntan på analysen. Men då rider jag inte överdrivet hårt och det finns lite, lite att plocka med i hagen. Han får inte mycket kraftfoder annars heller.

Det är jättesvårt att ge råd vid sådana här situationer. Men hur mycket kraftfoder upplever du att hästen behöver? Har den varit svår eller lätt att hålla i hull under föregående säsonger?
 
Risken finns att varken betfor eller havre kommer att behövas, speciellt inte om hästen är lättfödd.

Bra kraftfoder med mycket protein är ju Nya krafft Groov och Hippo Alfa. Sedan finns ju Krafft pluss grön också, men det beror helt och hållet på vad analysen säger. Börja du med Lucern för det kommer antagligen att behövas hela säsongen.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Tips på förmånligt protein? Har fått rådet att ge min häst mera protein.Vad är vettigaste att köpa? Köpte en färdig mix från Krafft men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
7 479
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp