Minsta hjälp mottages

E

Eeiram

Hej!

Jag har ett problem i och med att jag snart skall ta in hästen efter betet. Under sommaren har mitt 16-åriga varmblodssto endast fått det gröna gräset i hagen, 1 liter KRAFFT grund, samt tillgång till friskt vatten och en saltsten med mineraler i.

Mitt problem är att jag fortfarande inte fått höet analyserat, då analysen drar ut på tiden (förutsätter att den borde bara på väg). Får jag inte analysen innan jag tar in hästen vet jag inte exakt vad jag skall ge min häst som kompletterar grovfodret.

Jag har köpt in havre, betfor, vetekli, MINER blå (pelleterad), samt har tillgång till KRAFFT protein (sedan före betesperioden) och e-vitaminpulver (även det sedan innan betet).

Vad ger jag min häst innan jag fått reda på hur bra grovfodret är samt vad det innehåller? (Höet luktar för övrigt väldigt gott och ser fint ut, men det säger ju inte allt...)

Jag är (nästan) totalt nybörjare på att sätta ihop foderstater varför jag gladeligen mottager minsta hjälp om någon har tips och råd.

Om någon kan ge mig några riktlinjer hur mycket jag UNGEFÄR skall ge min häst vore det guld värt. Ungefärliga fodringsförslag med dessa fodersorter (även andra än de ovanstående) inbakade i en foderstat mottages mycket GÄRNA!!

Hästen: Varmblodssto, 16 år. Ganska kraftig och grov i kroppen. För tillfället är hon rund och go' om magen (som alltid efter betesperioden). Väger runt 500 kg i vanliga fall, men som sagt, lagomt "rultig" är hon nu (inte överdrivet överviktig). Skulle tippa på 550 kg nu.

Hon har bra hull, bör inte få alltför mycket hö då hon lätt blir tjock. Jag rider och kör henne så ofta jag kan men det blir svårt nu när skolan börjat och jag inte har samma tid längre, i genomsnitt 5-6 ggr/vecka blir hon i alla fall motionerad.

Som sagt, minsta hjälp mottages VARMT!
Tack på förhand!

- Marie
 
De flesta höpartier i år är det dåligt med protein i, så jag skulle tippa på att du inte kommer behöva havren. :crazy: