Minimimått på kaninbur ?

Apollo

Trådstartare
Vad är det minsta mått man får ha på en bur, för en dvärgvädur tex. Jag antar att det finns normer för det enligt Jordbruksverket eller vad det heter. :confused:

Här är några mått:

Liten kanin upp till 3 kg, minsta tillåtna ytan är 0,5 m2, minsta ytan per djur vid grupphållning 0,25 m2, minsta ytan per avelshona med kull vid grupphållning 0,5 m2, minsta mått på kortaste sidan 0,5m, minsta höjd 0,5m.

mellanstor 3-5 kg , minsta tillåtna yta 0,7 m2, minsta ytan per djur vid grupphållning 0,35 m2, minsta ytan per avelshona med kull vid grupphållning 0,7 m2, minsta mått på kortaste sidan 0,6m, minsta höjd 0,6m.

Stor 5 kg och upp . minsta tillåtna ytan 0,9m2, minsta ytan per djur vid grupphållning 0,45 m2, minsta ytan per avelshona med kull vid grupphållning 0,9 m2, minsta mått på kortaste sidan 0,7m, minsta höjd 0,7m.

Hoppas att det kan hjälpa dig en liten bit på vägen!

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
869
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 238
Senast: Bison
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
840
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
736
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka