minimilängd på hyresavtal för box

lovehorses

Trådstartare
Fråga om hyreskontrakt igen....

Kan man i ett hyreskontrakt sätta minimi längden på hyresavtalet?

Förklaring:
Jag har varit med om några såna inhyrningar som e någon månad och sen sticker de, för att "de är bättre ngn annan stans".
Jag har tröttnat lite på de och funderar till hösten 2014 att ha skrivet i kontraktet en minimilängd på hyresavtalet.

Har ni så? hur länge har ni isf?

Såklart är det undantag som när int häst el männiksor passar ihop då måste man ju få flytta men om de annars löper på och det är bara smågrejer som kan kanske lösas som de vill flytta...
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Visst kan du göra det, men jag hade aldrig i livet bundit mig till ett sådant avtal.

Jag tror inte på att tvinga in människor i avtal, det är bättre att göra produkten/tjänsten så bra att de inte vill flytta. Fundera på varför de hela tiden hittar något bättre, och vad detta bättre består i.
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Håller helt och hållet med Lovisaleonora_
Fråga de som flyttat vad det var som de saknade hos dig och vad du hade kunnat ändra så de hade stannat. :)
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Självklart kan man det, du kan sätta 1 år på avtalet..men problemet kommer kvarstå för dig för det finns inget som säger att man är tvingad till att hålla kvar hästen under perioden eller vistas där själv..bara att man binder sig till avtalsperioden ekonomiskt och ev arbetsinsatser/ta fodringar tex.

Så jag håller med övriga, du måste isf hitta andra sätt att få hyresgäster och deras hästar att stanna kvar.

Eller så vänder du på det: Var noga när du släpper in nya hyresgäster och ta inte första bästa utan försäkra dig om att de verkligen är intresserade att stå hos dig och inte tänker lämna stallet på en gång, så att du garderar dig också från början att det förhoppningsvis blir rätt. Jag vet många som tänker som så att hellre långvariga gäster än kortvariga och tar hellre tomma boxar än att folk ska flytta in och ut då man inte vill bedriva nåt slags hästhotell
 
Senast ändrad:
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Senast som flytta efter någon månad så va orsaken, vad hon nämnde iallafall.
Hon ville ha sin häst på lösdrift, hade den på box hos mig. Jag har lösdrift, erbjöd de men de passa inte.

Sen att man inte fick sällskap i stallet. Vi pratar då varje dag å att man är där flera timmar...
De som är där i stallet sköter oftast sig själv, och kanske vill ha sällskap någongång ibland. Och ridsällskap va lite svårt pga graviditet och unghästar.

Känner att det blir så mycket onödigt tjafs hela tiden som e svårt att klara ur.
Det har varit stallhyran, lerigt i hagen, ute för lite/för mycket, fel sorts strö. Ja u name it!

Känner att jag inte vill ha mera sånt.
De som är NU i stallet funkar jätte bra, alla sköter sitt, tar sina turer. visst kan de bli tjafs men det löses för de mesta om man pratar med varandra....
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Hm, men som hyresgäst kan orsaken till flytt vara helt olika och man måste själv få bestämma vad det är man vill ha (man är ju trots allt en kund).
Jag skulle aldrig drömma om att stå kvar i ett stall där jag inte längre trivdes och det kan vara av personliga skäl eller att man inte längre är nöjd med vad stallet kan erbjuda, man inte är nöjd med hyran eller konceptet osv. Att man inte kommer överens med hyresvärden är en väldigt vanlig orsak till flytt.

Hon kanske inte ansåg att lösdriften var lockande?
Vi alla har olika krav.

Alla vill inte vara sociala i stallet!
En del inte alls och andra älskar sällskap. Jag själv vill kunna välja..jag är gärna social och trivs oerhört med de jag står med, men vissa dagar så har jag också dåliga dagar när jag bara vill vara i min ensamhet..
Ett problem - du kan inte ha inhyrda bara för att du ska få sällskap, allra minst kräva det..

Som hyresvärd får du räkna med att kunna ta klagomål också, kan du inte bemöta dessa efter önskemål är det bara att förklara läget och vill de flytta för att ni inte kan komma överens är det inget konstigt med det öht...återigen är kunden inte nöjd, väljer kunden annan vara eller tjänst och när det gäller stall så har man sitt koncept att följa och kan man inte ändra på saker så är det så, då får hyresgäst leta annat stall eller acceptera läget - det har vi nog alla varit med om och säkerligen bytt stall därefter även.

Så mitt tips är, gör det inte för personligt och se till att få in likasinnade hyresgäster likt de som funkar bra i stallet och trivs, samt att det är viktigt att inte ta in första bästa om man vill ha ett stabilt läge i stallet.
Känner till en som är otroligt duktig på detta som känner av och ställer krav på hur personer bör vara för att det ska fungera men också är duktig på att ta reda på om spekulanten verkligen anser att stallet är det "rätta", känns det inte bra så kommer man inte in i stallet ..även om man kan gå på nitar såklart ibland för att folk kan ändras med tiden givetvis..samt tar depositionsavgift före inflytt för att försäkra sig om att hyresgästen verkligen anser att stallet är det rätta.

och en fråga - hur är klimatet i stallet? Av erfarenhet så flyttar man rätt snart ifall det är ett otrevligt stall man hamnat i där folk lägger sig i om det ena och det andra, snackar skit eller är allmänt otrevliga.
 
Senast ändrad:
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Nu bor du på Åland vad jag kan se och då gäller inte svenska lagar så svårt att säga med säkerhet jag kan dock inte se något hinder rent kontraktsmässigt men jag säger som flera andra att jag inte skrivit på något sådant kontrakt, i vart fall inte om det nte varit sista utvägen. Det ringer stora varningsklockor och vem vill ha kvar en hyresgäst som inte trivs?
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Fråga om hyreskontrakt igen....

Kan man i ett hyreskontrakt sätta minimi längden på hyresavtalet?

Förklaring:
Jag har varit med om några såna inhyrningar som e någon månad och sen sticker de, för att "de är bättre ngn annan stans".
Jag har tröttnat lite på de och funderar till hösten 2014 att ha skrivet i kontraktet en minimilängd på hyresavtalet.

Har ni så? hur länge har ni isf?

Såklart är det undantag som när int häst el männiksor passar ihop då måste man ju få flytta men om de annars löper på och det är bara smågrejer som kan kanske lösas som de vill flytta...

En viss minimitid kan man väl antagligen få in genom att ha en viss uppsägningstid i kontraktet? I vårt stall har vi två månader från båda håll för att både inhysningen och stallägaren ska kunna ha en chans att hitta ny stallplats respektive ny hyresgäst. Om inhysningen flyttar före uppsägningstidens utgång står det tydligt i kontraktet att denne är skyldig att betala för sig hela denna tid såvida inte stallägaren hittar en ny inackordering som vill flytta in tidigare. På så vis har ju stallägaren en viss ekonomisk trygghet och inhysningarna kanske tänker sig för innan de hoppar runt för mycket i onödan. Många gånger blir det ju litet förvirrat när man kommer ny till ett stall, både för ägare och häst, innan allt det nya har landat. Jag vet inte hur lång tid man kan skriva in som skäligt, ett halvår tex kan ju knappast räknas som rimligt.
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Jag skulle aldrig i livet ta en stallplats på de villkoren. Om det skulle vara så i mitt stall skulle det innebära ett ekonomiskt åtagande på 36000 kronor! :crazy:

Jag kan förstå om man som stallägare vill ha en uppsägningstid på 1-2 månader (det normala i branschen). Den risken är jag som hästägare beredd att ta om jag flyttar till ett nytt stall, men inte mer.

Men aldrig att jag binder upp mig på ett år utan att vara helt säker på att stallet sköts som utlovas (det finns ju många i hästbranschen som är bra på att snacka och dåliga på att leverera) och att min häst funkar i stallet och trivs.
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Vem bedömer om hästar och människor passar ihop?

Jag ser att min häst mår dåligt och inte är sig själv, medan stallägaren som inte känner hästen tycker att det inte är något fel på den. Jag vill flytta eftersom förutsättningarna för att min häst ska må bra inte finns medan stallägaren säger nej för att denne inte delar min bedömning och säger att jag begår kontraktsbrott om jag flyttar.

Själv skulle jag aldrig gå med på mer än 2 månaders uppsägningstid.
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Att tänka på om man skriver ett avtal med minimitid, är att det då är ett avtal på bestämd tid, alltså ett tidsbestämt avtal. Stallplats räknas oftast som lokalhyra (om inte väldigt mkt tjänster etc ingår) så en ev tvist som hamnar i domstol kommer bedömas enligt paragraferna om lokalhyra i jordabalken.

Ett avtal ingånget på bestämd tid kan som grundregel inte sägas upp innan avtalstiden går ut. Givetvis kan man om man är överens bryta ett sådant avtal innan tiden gått ut, men om den ena vill stå fast vid avtalet kan den andra inte säga upp det utan väldigt god anledning. Väldigt, väldigt god.

Så ett avtal på bestämd tid, som ersätts med ett tillsvidareavtal - det riskerar att låsa dig som stallägare till en inackordering du egentligen vill bli av med, under hela minimitiden.

Sen, vad har du för uppsägningstid? Om det är 1 månad, så om de inte säger upp sig första dagen, borde de bli kvar åtminstone 2 månader? Annars är det ganska lätt att ordna det genom att styra uppsägningstiden så den börjar räknas från närmsta kommande månadsskifte.
T ex jag flyttar in 1/1, det är 1 månads uppsägningstid och platsen ska sägas upp senast den sista i månaden för att inte löpa en månad till. Uppsägningstiden börjar alltid räknas från månadsskiftet.
Om jag säger upp min stallplats 2/1 så börjar uppsägningstiden räknas från 1/2, och jag ska erlägga hyra till 1/3.
Om jag säger upp min stallplats 30/1 så börjar uppsägningstiden räknas från 1/2 och jag ska erlägga hyra till 1/3.
På så vis så kommer folk att betala för minst två månader från den dag de flyttade in.

Att räkna uppsägningstid från nästföljande månadsskifte är ett vedertaget sätt i andra hyresavtal, men vet inte hur vanligt/ovanligt det är vid stallplats. Har varit med om båda.
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Stallplats räknas normalt sett som tjänst, det är bara om det inte alls ingår tjänster (när det gäller hästen, snöröjning och yttre underhåll kan ingå) som det är fråga om lokalhyra och då hyr man ofta hela eller delar av stallet. Hyr man en lokal är det 9 månaders uppsägning som gäller enligt lagen.
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Stallplats räknas normalt sett som tjänst, det är bara om det inte alls ingår tjänster (när det gäller hästen, snöröjning och yttre underhåll kan ingå) som det är fråga om lokalhyra och då hyr man ofta hela eller delar av stallet. Hyr man en lokal är det 9 månaders uppsägning som gäller enligt lagen.

Fast ser man hur tvister bedöms bedöms det ofta som lokalhyra om det är kollektivt (dvs man hyr bara boxen)? Är det däremot fullskötsel så är det mer tjänst. Generellt så bedömer de ju ganska snävt kring vad som är hyra (och isolerar ut de delar som kan hänföras till hyra om det är ett blandavtal)

Men du har säkert rätt =)
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Uppsägningstid är standard i stallkontrakt . 2 eller 3 månader är normalt .
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Tack för alla input! bra att få ngt att fundera över.
Jag har en månads uppsägningtid. men räknat från när de säger upp sig.
Alltså, säger de upp sig den sista en månad så betalar de bara för den månaden som kommer MEN säger de upp sig den 10 en månad så går kontraktet ut den 10 nästa månad å de betalar då för två månader i o m att de går in i den andra månaden....

Detta är bara funderingar jag har inget är ju som sagt spikat i sten...än! ;)
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Det kan ju vara en idé att se till att du är tydlig med vad som ingår/vilka tider som gäller/hur stället fungerar, om det verkar som om det är sådana saker som gör att hyrestagarna flyttar på sig. Skriv ned det, och nämn det även muntligt innan de skriver på kontraktet. Ibland blir man hemmablind, kanske har du inte varit tydlig hur det praktiskt går till hos dig? Annars kan jag tänka mig att man kan ha otur med att få en del knepiga folk också, där saker och ting inte duger. (Räcker ju att läsa en del trådar om "rättigheter" här på buke...)
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Visst kan man skriva minimilängd på avtal men det brukar mer handla om uppsägningstid och sträcka sig över kalendermånader än att tvinga hyresgäster kvar!

Men som någon annan redan påpekat.

Har man problem med hyresgäster som flyttar efter kort tid på grund av endera orsaken har man nog ett grundläggande problem med sin verksamhet och bör ställa sig frågan VARFÖR de egentligen flyttar.

Anledningarna de ger dig är nog ganska flyktiga kommentarer och inte att räkna in som namngivning av de faktiska orsakerna till flytten.

Min egen erfarenhet har lärt mig att stall som kommer med en fast och tydlig smått fascistisk hand gällande regelverk och ekonomi har störst chans för överlevnad.

Diffusa och luddiga regler, mjäkiga stallägare eller kontrollfreaks utan mening eller mål bibehåller sällan sina kunder inackorderingsgästerna en längre tid.
 
Sv: minimilängd på hyresavtal för box

Så sant ha ha, bra liknelse !

Tydligt regelverk och skrivna avtal ger trygghet för alla involverade och Ffa att "affären" är ett utbyte bägge parter ska tjäna på . Dvs nöjd stalluthyrare och nöjda inackar . Det är utifrån detta essentiellt att tilltänkt inackordering i detalj "förstått vad den köper/förbinder sig till/kan förvänta sig .
Om detta är tydligt och inackordering köpt det av rätt anledningar och genuint , och att det de "köpt" håller sant från uthyrarens sida ,brukar det bli toppen .

Som flera varit inne på : jag hade varesig som inackordering velat binda mig på ngt avtal mer än regelrätt uppsägningstid i 2 eller Max 3 kalendermånader .
Inte heller hade jag som stallansvarig velat ha längre bindningstid , då folk som bestämt sig för att flytta gärna blir mindre motiverade per automatik , Ffa om det är ngn man själv sagt upp /alternativt ngn man lyckats "felrekrytera" som man iof inte gärna har kvar i stallet optimalt men som ändå skött sig inom rimliga gränser och som sen säger upp sig .
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp