Mineralstatus i hästen

MonteRose

Trådstartare
Om man vill ta reda på hur hästen har det med sina mineraler. Om den har brist eller för mycket av något, vad och hur är det bäst att analysera?

Tagelprov och eller blodprover? Eller finns det fler/bättre sätt?

Sv: Mineralstatus i hästen

Min veterinär rekommenderade tagelprov då man ser om hästen har haft brist på något en längre tid, blodprov visar den aktuella statusen. Min vet skickade proverna till Tyskland och det visade brist på natrium, selen, zink och koppar :(

Tog ganska lång tid 3-4 veckor tror jag innan svaren kom och tyvärr har veterinären flyttat utomlands och jag har ingen aning om vilket labb hon använde, bara att det låg i Tyskland och det kostade väl strax under tusenlappen.

Ring runt och fråga kliniker

Man kan inte göra det testet själv iochmed att det är tagel som analyseras?

Tror att jag också ska göra en mineralkoll på min, kanske får svar på massa frågetecken!

Vad menar du med att göra testet själv?

Jag tänkte att tar man tagelprov så blir väl det svaret nån form av medelvärde över hela tagellängdens livstid, eller? Och resultatet visar vad som varit i dåtiden.

Min plan är att ta blodprov vår och höst för att se om resultaten barkar åt något håll. Är det feltänk?

Jo det borde väl gå? Om det finns något labb i Sverige som gör tagelanalyser men det måste väl finnas. Jag valde att låta veterinären göra det då jag just då hade hjälpt vet med vets egna hästar och inte behövde betala något för vets besök. En liten tjänst och gentjänst helt enkelt. Att ta själva provet är ju inte så svårt bara man sen vet var man ska skicka det.

SVA kanske gör dessa analyser? SLU gör gentester när det gäller färger på häst, men mineralstatus vet jag inte..

*kl*

Jag ska fråga veterinären nästa gång hon kommer ut, vad hon tycker.

Det är många här på forat som intresserar sig för mikromineraler och försöker tillverka en bra mineralstatus i sin foderstat men är det ingen som är intresserad av facit?

Jag vill gärna få ett kvitto på att det jag håller på med gör skillnad till det bättre.

Jag är!

Men jag tycker det är som vanligt. Man uppmanas att räkna foderstat men det finns ingen info om mikromineraler. Man uppmanas att ta träckprov men har man inte koll så missar man lätt att välja alla analyser. Osv.

Exakt!

Det blir svårare och svårare att vara en exemplarisk hästägare. Man måste läsa på massor och hålla sig ajour med alla rekommendationer.

*kl*

Nån som hittat vart man kan analysera tagel i Sverige, gällande mineralstatus då. ?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
540
Senast: Mearas
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 289
Senast: Kilauea
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka