Mineralmängd?

Albatross

Trådstartare
Sitter här och försöker räkna ut en foderstat och blir lite fundersam. Jag vet att när man tittar på mineralerna skall kvoten mellan kalcium och fosfor ligga på 1,5-1,8 samt kvoten mellan kalcium och magnesium inte skall understiga 2,7. Men skall man bara titta på dessa kvoter eller finns det dessutom en maxmängd av vardera mineral som man skall ta hänsyn till? Är det skadligt att ge stora mängde mineraler även om kvoterna stämmer?

För att höja upp mitt proteinvärde skall jag ge hästen lite lucern och soja. Men lucernen innehåller stora mänger kalcium – är det skadligt?
 
Ca/Mg-kvoten har man i de senaste rönen slopat helt sålänge behovet är täckt.

Kalciumöverskott från lucern är ingen fara, inte heller från grovfoder.

Och det är godtagbart med en Ca/P-kvot på ner till 1.3 för vuxxen häst. Bara behoven är täckta. Och kommer kalciumöverskottet från grovfoder är en högre kvot ingen fara heller, så länge behovet av fosfor är täckt.

Det finns en maxgiva för vissa mineraler, den som är mest viktig att vara uppmärksam på är selen, då varken selenbrist eller selenöverskott är direkt roligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 677
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har gjort en foderstat för första gången och det visar sig att min häst får i sig för lite kalcium då kvoten mellan kalcium och...
Svar
4
· Visningar
1 053
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 837
Senast: supersonic
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp