Mineralkvoter och val av mineraler

lewellyn

Trådstartare
jag sitter fast i mina funderingar och hoppas på att nån har bättre koll på mineralerna än vad jag har... tidigare om åren har jag alltid gett någon form av pelleterat kraftfoder, vilket gjort att mina hästar fått i sig mineraler. Ibland av ren vana haft Kraffts blå.

Nu har jag så lågt protein i grovfodret jämfört med protein till mina proteinkrävande hästar att de inte får kraftfoder (7,1 MJ 31 g smrp). Alltså behöver jag ju komplettera med mineraler, men vilka??

Mineralvärdena på hösilaget är per kg foder, ca 65% TS:
Ca 2,1
P 1,7
Mg 0,7
K 12

De äter även lucernpellets, en av hästarna har dock fri tillgång på lucernhack istället samt får 0,5 kg krafft muskel.

I dagsläget har jag saltsten + mineralsten enbart.
Jag har bara tillgång till Granngårdens sortiment och två av hästarna är dräktiga ston beräknade midsommar + sista veckan i juli.

Så... hur Ca/P - kvoten ska se ut vet jag ju men hur är det med de andra mineralerna? Ett av stona har fått Mg-tillskott en period och så även hingsten som tappat muskler och hull. Men nu då? Jag har kikat på Krafft grön och Granngården avel men blir osäker om det blir rätt/bäst.
 
Sv: Mineralkvoter och val av mineraler

Men jag förstår inte hur det proteinfattiga hösilaget och mineralvärdena hänger ihop. SKa du ge mer mineraler för att du har ett proteinfattigt hösilage? Att en häst tunnar ur beror oftast på för lite protein och/eller för låg energi, MJ.

Jag skulle rekommendera att räkna på foderstaterna till hästarna genom ett program, så får du lite fingervisning om vad som saknas och hur behoven uppfylls. Själv räknar jag med Nutrina.se, överlägset bästa sidan jag har hittat. Kostar dock en låg månadskostnad, men det tycker jag definitivt att det är värt.
 
Sv: Mineralkvoter och val av mineraler

Nej nej! Nu har du missuppfattat - Jag menade att pga kvoten på protein/energi ger jag inte kraftfoder (det brukar annars komma bland de första frågorna vad hästen får mer än hösilage, så lika bra att ta med det på en gång tänkte jag) Mineralvärdena har givetvis inget med energi/protein att göra i sig.

Jag har räknat på behoven både med program och i egen exelfil men ville inte sitta och rabbla en massa enskilda foderstater här (vilket ju heller inte är tillåtet). Att hingsten tunnat ur var bara som extrainfo ang Mg-tillskottet samt krafft muskel, att han föll ur under slutet av betäckningssäsongen har inget med grovfodret eller mineralerna att göra (eftersom han då gick enbart på bete och lucern).

Min fråga gällde alltså vilka mineralkvoter man bör hålla sig till förutom Ca/P och vilket mineralfoder som kan vara lämpligt till mitt aktuella grovfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Mineralkvoter och val av mineraler

jag förstår nog inte riktigt vad du menar med att du inte ger något kraftfoder för att protein/energi kvoten är låg (i ditt fall 4,36), jag ger alla fall kraftfoder när inte proteinet räcker till. dräktiga/digivande ston är ju i ännustörre behov av protein.

för att få ihop deras foderstater misstänker jag att du ger en himlamassa lusern..? lusern är kalciumrikt så ävan om ditt grovfoder har en för låg Ca/P kvot (i ditt fall 1,2) så tror jag att du gott och väl kommer upp i en högre/hög kvot genom lusernet. detta beror givet vis på hur mycket de äter av respektive foder och vad innehållet är i lusernet..? det måste du räkna på i respektive foderstat.
grundbehovet av P är 0,25g/mj (dräktig 8-11mån 0,40g/mj) jag tror att du kommer att få kompettera med P
magnesium har en minimigiva på 0,15g /Mj så får hästen minst 1 kg hö per 100kg häst bör det inte vara några problem.
Kalium brukar aldrig vara något problem eftersom hö brukar vara kaliumrikt, grundbehovet är ca. 5-6g /100kg häst så ger du minimi mängden ts grovfoder så är inte heller det något problem...
du måste alltså börja med att räkna ut hur mycket mineraler dina hästar får i sig från grovfoder och lusern innan du vet om och i så fall vad för tillsatt mineral de behöver.
krafft miner blå (som så många andra) har en hög Ca/P kvot så det tror jag inte du ska ge. även mineralstenen skulle jag tro har en hög kvot och eftersom du inte kan kontrollera om/hur mycket hästen får i sig av den så är det rättså meningslöst...

så om du överhuvudtaget behöver något mineralfoder och i såfall vilket mineralfoder som kan vara lämpligt beror helt och hållet på hur mycket hö hästen äter, hur mycket lusern den äter och vad lusernet innehåller... men jag tror som sagt (utan att räknat) att du inte kommer upp i fosfor behovet och då kan kraft miner vit eller fosforbalans vara två alternativ.
glöm heller inte selen! har du inte den analysen så be vet. skriva ut selen tillskott och lägg dig på minimi givan av det tillskottet så riskerar du inte förgiftning...
 
Sv: Mineralkvoter och val av mineraler

jag förstår nog inte riktigt vad du menar med att du inte ger något kraftfoder för att protein/energi kvoten är låg (i ditt fall 4,36), jag ger alla fall kraftfoder när inte proteinet räcker till. dräktiga/digivande ston är ju i ännustörre behov av protein.

för att få ihop deras foderstater misstänker jag att du ger en himlamassa lusern..? lusern är kalciumrikt så ävan om ditt grovfoder har en för låg Ca/P kvot (i ditt fall 1,2) så tror jag att du gott och väl kommer upp i en högre/hög kvot genom lusernet. detta beror givet vis på hur mycket de äter av respektive foder och vad innehållet är i lusernet..? det måste du räkna på i respektive foderstat.
grundbehovet av P är 0,25g/mj (dräktig 8-11mån 0,40g/mj) jag tror att du kommer att få kompettera med P
magnesium har en minimigiva på 0,15g /Mj så får hästen minst 1 kg hö per 100kg häst bör det inte vara några problem.
Kalium brukar aldrig vara något problem eftersom hö brukar vara kaliumrikt, grundbehovet är ca. 5-6g /100kg häst så ger du minimi mängden ts grovfoder så är inte heller det något problem...
du måste alltså börja med att räkna ut hur mycket mineraler dina hästar får i sig från grovfoder och lusern innan du vet om och i så fall vad för tillsatt mineral de behöver.
krafft miner blå (som så många andra) har en hög Ca/P kvot så det tror jag inte du ska ge. även mineralstenen skulle jag tro har en hög kvot och eftersom du inte kan kontrollera om/hur mycket hästen får i sig av den så är det rättså meningslöst...

så om du överhuvudtaget behöver något mineralfoder och i såfall vilket mineralfoder som kan vara lämpligt beror helt och hållet på hur mycket hö hästen äter, hur mycket lusern den äter och vad lusernet innehåller... men jag tror som sagt (utan att räknat) att du inte kommer upp i fosfor behovet och då kan kraft miner vit eller fosforbalans vara två alternativ.
glöm heller inte selen! har du inte den analysen så be vet. skriva ut selen tillskott och lägg dig på minimi givan av det tillskottet så riskerar du inte förgiftning...

Jag ger inte kraftfoder för att jag inte vill höja energin ännu mer. Proteinet är ju det jag vill höja - därav lucern och krafft muskel, dvs grovfoder och proteinfodermedel. Jag ligger runt en kvot på 7-8 på stona just nu och runt 8 på hingsten. Hur som helst gäller inte min fråga energin och proteinet, utan var enbart info om att jag inte ger kraftfoder. Dumt att ta med det alls inser jag så här i efterhand. :confused:

Ca/P-kvoten är på silaget 1,8 - jag missade på tangentbordet och skrev 2,1 istället för 3,1 som det skulle vara i Ca-halt. Övriga siffror är rätt. Jag har funderat på Selenet, men har i dagsläget ingen analys på det. Dock tittar jag på selenhalten i mineralerna och försöker hitta den optimala balansen och givan.

Jag får helt enkelt räkna vidare, eftersom jag verkar ha krånglat till det redan från början i min frågeställning. Jag vet åtminstone fall hur jag menar ;) så det är kanske lättast att sätta sig med tabellerna, böckerna och miniräknaren igen. Tack i alla fall.
 
Sv: Mineralkvoter och val av mineraler

Hur räknar man ut vilka mineraler man behöver ge om man inte har någon mineralanalys på grovfodret?
 
Sv: Mineralkvoter och val av mineraler

Men jag har ju mineralanalys på grovfodret - se orginalinlägget?

Ca, P, Mg och K är det jag har analys på vad gäller i silaget och vad jag får räkna på i silagegivan. De mineraler som brukar anges i foderstatsuträkningar, böcker och program är vad jag vet i första hand Ca, P och Mg - de som anses vara de viktigaste. Det kan mycket väl ha ändrats, men det är vad jag har lärt mig och vad jag har sett i bland annat Plancks böcker samt i SLUs utfodringsrekommedationer. Vad gäller de andra fodren så räknar jag med de siffor jag har - dvs det som finns på säcken och i analysgarantierna. Jag följer inte de uträknade foderstaterna slaviskt, utan justerar om jag tycker det behövs pga hur hästarna mår och ser ut. Jag räknar heller inte på varenda mineral eller vartenda spårämne.Jag har dock sett andra kvoter än de jag tidigare angett och aldrig riktigt fått grepp om de används (längre) och varför/varför inte i såna fall. Bland annat Mg/P eller om det var nåt annat i kombination med Mg. Eftersom det finns olika sätt att komma fram till proteinbehov (kvot och beräknat på hästens storlek) tänkte jag att det kan finnas olika sätt gällande mineraler.

SLUs (senaste) rekommendationer har även med Selen i sina mallar. Underhållsbehovet av Se är enligt SLU 0,2 mg/100 kg häst. Av t.ex. Kraffts mineraler får hästen i sig 1,2 mg per deciliter (80 g) mineraler om jag nu inte i hastigheten räknat helt fel. En häst på 500 kg får alltså behovet täckt. Något överskott av selen pga grovfoder bedömer jag inte finns pga den låga selenhalten i svenska jordar. Helt säker kan jag förstås inte vara - kanske just den länga där min bonde skördat hade högre selenhalter än normalt...

Just nu känns det bara som om jag får sitta och försvara mig och min, i mitt tycke inte så svårförstådda fråga, så jag lämnar här och återvänder som sagt till böckerna, tabellerna och siffrorna på analyspapper och fodersäckar...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 980
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 227
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp