Mineraler....

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Ardenner
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 808
A

Ardenner

Jag har nu kollat och räknat på kalk och fosfor-värdena på mitt nya hösilage, och insett att mina hästar får tillräckligt i sig utav det från hösilaget. Alltså, jag behöver INTE ge kalk och fosfor.
Hästarna behöver inte få något kraftfoder alls, det är ett toppen-hösilage jag fått tag i. Därför undrar jag om jag kanske borde ge dem typ Chevinal, för att de ska få i sig mikro-mineraler oxå + vitaminer.

Vad tycker ni? Behöver de extra mikromineraler (det är väl så de heter, järn, koppar, zink m m) Och extra vitaminer, eller är det bara överflödigt? :confused:

Mvh / Linda

http://hem.passagen.se/ymerjulius

Ja du bör ge vitaminer- spec. D-vitamin(finns ju ej i silage) och selen är viktigt att dina hästar får i sig tillräckligt av.

Normalt får de det genom en normalt hopsatt foderstat med t.ex. vitaminiserade mineraler, eller färdigfoder etc. Så chevinal är ju ett utmärkt kompliment då för dig. :smirk:

Om jag vore du, skulle jag ge chevinal och nåt kg morötter varje dag. :d

Jag skulle också rekommendera Chevinal Plus som innehåller allt annat hästen har behov av utom kalk och fosfor.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 258
Foder & Strö Är det någon som testat Trikem Vitamins? Jag sitter här och pusslar lite med Bs foderstat inför hösten och kommer behöva byta bort...
Svar
18
· Visningar
1 753
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
19
· Visningar
2 210
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 376
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka