Mineraler vid bete?

M

Maxmax

Bör man ge mineraler när hästen går på bete? Jag ger min häst 1 dl mineraler (Krafft Blå).

Vad ger ni era hästar när det går på bete? Krubba?

Sv: Mineraler vid bete?

Nej, oftast inte. Gräs innehåller mineraler, och skulle det vara mineralbrist i hagen så skulle knappast gräset växa speciellt bra. Salt bör man ge.

Bör man ge mineraler när hästen går på bete? Jag ger min häst 1 dl mineraler (Krafft Blå).

Vad ger ni era hästar när det går på bete? Krubba?

Jag ger också min häst KRAFFT Blå. Ska man ta bort det när de går på gräs?
Så långt har jag inte ens funderat :D

Jag vet att man ska ge salt iallafall. Men ni tycker alltså att man ska ta bort minerlerna nu när de går på bete? Om inte betet blir allt för uppätet.

Angående saltsten så är ju hästarna duktiga på att själva känna när de behöver salt, precis som vi människor. Så om de bara har tillgång till en saltsten så kan de nog ta hand om det själva. Viktigt är att se till att de har både salt och vatten dock, speciellt efter träningspass.

Nej, oftast inte. Gräs innehåller mineraler, och skulle det vara mineralbrist i hagen så skulle knappast gräset växa speciellt bra. Salt bör man ge.

Men hur är det med det här att svenska marker NUFÖRTIDEN är mer eller mindre mineralfattiga? Och därför ska man ge mineraler även på sommaren (när de går på bete).
Men det räcker med Miner GRÖN, som är utan vitaminer och därmed billigare, för gräs innehåller alla vitaminer de behöver i tillräckliga mängder.

Jag följer detta råd iaf och ger mineraler (Miner Grön) även på sommaren. Tycker de är bättre att ta det säkra före det osäkra. Risken att överdosera är minimal (så länge man ger en rimlig mängd mineralfoder och inte öser på! ;) ).

Och Maxmax - ni behöver inte ge honom nån kraftfoder så länge han håller HULLET - och DET gör han väl? ;)
Men ni vill ju ge alger (och mineraler tycker jag att ni ska ge också, 1dl är bra men köp Miner Grön nästa gång) och då måste ni ju blanda det ihop med NÅT för att han ska äta upp det.... det är en annan sak. Det är ju bara att ta vad som helst som smakar för honom! :d Så att han får i sig algerna och mineralerna.

Ja det är sant Milly. Tänkte inte på att markerna runtomkring här är mineralfattiga. Men alla vitaminer får han ju via gräset. Då fortsätter jag att ge miner blå tills det är slut. Det är ju inte så farligt att överdosera vitaminer om det inte är jod har jag för mig. Eller tänker jag fel nu kanske??

Jag följer detta råd iaf och ger mineraler (Miner Grön) även på sommaren. Tycker de är bättre att ta det säkra före det osäkra. Risken att överdosera är minimal (så länge man ger en rimlig mängd mineralfoder och inte öser på! ;) ).

Jag gör precis likadant! Blandar dem med 1dl uppblötta lucernpellets till stoet, och lite havre till valacken.

Markerna brukar alls inte vara speciellt mineralfattiga. Vart har du hört det ?? Kanske du blandar i hop detta med selen villket det är bristvara av i svenska marker.

Så länge betet växer och räcker samt att hästen bibehåller sitt hull kan man vara säker på att den får i sig de mineraler den behöver. ÄVEN digivande ston kan klara sig utan mineraltillskott bara betet är bra.

Man vet att växter/gräs INTE kan växa om det råder allvarlig mineralbrist i backen. Den största miljöboven är fosfor, och att då ge bara för *säkerhetsskull* är ganska dumt.

Senast ändrad:

Mina får saltsten och separat mineralbalja.Då käkar dom vad dom behöver.

Beror på om man har mineralrik jord. Blev rekommenderad Miner Grön på Granngården, kvinnan där kände till våra hagmarker (sandgjord).

Ger min häst KRAFFAT miner blå, ca 1dl per dag.
Och 2-3 matskedar salt än så länge, mer när det blir varmare.

sandy_ : Ge din häst lös salt istället, min slickar inte heller på sin sten. Ger man dom i maten, vet man att dom får i sig det. :)

saxat från Kreffts hemsida

"KRAFFT MINER Grön har en Ca/P-kvot på 2,0 - dvs dubbelt så mycket kalcium som fosfor. Det passar till betesgående hästar och hästat som äter mycket grovfoder och lite spannmål. Kompletteras vid behov med vitaminer.

KRAFFT MINER Blå, (Ca/P-kvot på 4,0) passar till sporthästar - dvs till hästar som äter "medelmycket" havre. Det kan också under våren passa till de dräktiga ston som under höst och vinter ätit KRAFFT MINER Grön. När man ger mer havre kan KRAFFT MINER Grön bytas mot KRAFFT Miner Blå - dvs under förutsättning att grovfodrets proteininnehåll är tillräckligt. Annars kompletteras havren lämpligen med KRAFFT:s "gröna" koncentrat KRAFFT BREED. KRAFFT MINER Blå är basvitaminiserad med A-D-E vitaminer."

Inte riktigt, har för mig att du ska använda dig av jodfritt salt. Så köp vanligt salt utan jod så går det nog bra. Kolla upp först om hon vill äta det innan du börjer ge det varje gång i maten.

Mina hästar får ett mineralfat och saltsten när de är på bete, då kan de själva välja när de behöver extra tillskott. De får också selen i vattnet eftersom åländska jorden är mycket selen fattig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 268
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka