Mineraler till unghäst?

C

cafu

Hej!

Har räknat ut en foderstat på hippocampus.slu.se, och med värdena på hösilaget stämmer det bra med energin och proteinet. Men får det inte att gå ihop med mineralerna. Problemet är att jag inte har någon mineralanalys på hösilaget och där blir ju värdena för Ca och P 0. Ger efter rekommendationerna för Krafft Miner Grön, med en Ca/P-kvot på 2, men utan några värden för hösilaget blir det för lite Ca och P?

Går det att säga UNGEFÄR i vilket intervall värdena brukar ligga på Ca och P i grovfoder?

Tacksam för hjälp...

Sv: Mineraler till unghäst?

cafu skrev:
Hej!

Har räknat ut en foderstat på hippocampus.slu.se, och med värdena på hösilaget stämmer det bra med energin och proteinet. Men får det inte att gå ihop med mineralerna. Problemet är att jag inte har någon mineralanalys på hösilaget och där blir ju värdena för Ca och P 0. Ger efter rekommendationerna för Krafft Miner Grön, med en Ca/P-kvot på 2, men utan några värden för hösilaget blir det för lite Ca och P?

Går det att säga UNGEFÄR i vilket intervall värdena brukar ligga på Ca och P i grovfoder?

Tacksam för hjälp...

De intervall som jag oftast ser är Ca 2-4, P 1-2, Mg 0,5-1. OBS!!! Detta är väldigt generella värden.

Var oxå noga med att hålla koll på hästens hull. Det är inte alltid som rekommendationerna i Hippocampus, eller andra foderberäknings-program stämmer överens med verkligheten.

mvh Jessica

Tack!

Är det i den storleksordningen borde det räcka.

Hullet är bra, men jag tycker att hästen ifråga (nsv, 2 år i år) växer lite långsamt...

Hon har alltid varit liten (född för tidigt) och föll ur i slutet av betet i somras men tog då hem henne - varefter hon repade sig ganska snabbt vad gäller hullet, dock tycker jag inte att det har hänt så mycket på tillväxtsidan...

Men hullet ser man ju ändå, däremot är det väl svårare att se att mineralbehovet tillfredsställs?

Jessica skrev:
De intervall som jag oftast ser är Ca 2-4, P 1-2, Mg 0,5-1. OBS!!! Detta är väldigt generella värden.

Var oxå noga med att hålla koll på hästens hull. Det är inte alltid som rekommendationerna i Hippocampus, eller andra foderberäknings-program stämmer överens med verkligheten.

mvh Jessica

Ja, precis... hullet är ju lätt att se... ;)

Jag tycker att det är bättre att hålla en häst i överkant på hull än i underkant. De behöver ju MJ för att bygga muskler oxå o är de i underhull eller har väldigt lite att "ta av" så händer det inte så mycket på muskelsidan trots uträknad foderstat.

mvh Jessica

Mineralvärdena kan ju tyvärr variera ganska mkt. T ex fick jag i år ett hö med mkt låg ca/p- kvot, och måste till unghästen använda både miner blå o foderkalk. Grön hade innte ens i närheten räckt.

Kalcium är svårt att överutfodra, det är MKT större risker med för lite kalcium / för låg ca/p -kvot. En hög kvot är inte farligt (om det inte handlar om exteremt hög, 4 eller så...). Däremot måste ju även p- behovet täckas.

Jag hade nog i Ditt fall, om du inte har möjlighet till mineralanalys, tillsatt 20 g foderkalk förutom mineralerna, för att vara på den säkra sidan.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 243
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 300
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 255
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Har ett väldigt avsmalnat fullblod på ingång som är så väl tunn i hull som omusklad (mycket) och jag kommer behöva göda upp honom...
Svar
9
· Visningar
1 878
Senast: fourlegs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama