Mineraler till kräsmagad häst?

Kirie

Trådstartare
Ja, jag vet att det finns massa sådana här trådar men har läst allihopa och behöver lite mer feedback.

Jag har ett kräset sto som totalvägrar mineraler. Hon har fri tillgång på analyserat grovfoder, sedan får hon lite betfor och havre med massa vatten. Nu har jag inte min foderstatsuträkning framför mig men det som behövdes var selen och antingen kalcium eller fosfor, kommer inte ihåg för det var länge sedan jag räknade.

Både pellets och granulat sorteras noggrant bort. Det spelar ingen roll om det ges blött eller torrt, eller ur handen. Hon antingen vägrar äta eller spottar ut och jag är vansinnigt trött på att rensa krubban på kvarblivna mineraler varje vecka.

Frågor:

Blir det smakligare om jag köper burkar och tillsätter endast de två som behövs? En skörd behövdes extra magnesium vilket var vädligt lätt och inte sjönk till botten så det tror jag faktiskt att hon fick i sig.
Finns det flytande som är smakligt och som innehåller selen, dvs inte Chevinal?
Kan Fibergi Müsli vara något, trots att det blir vansinnigt dyrt?
Andra förslag innan jag blir vansinnig? :crazy:
 
Sv: Mineraler till kräsmagad häst?

Dikalciumfosfat finns det om du enbart behöver kalk och fosfor. Behöver du bara fosfor finns fosforbalans, och ska du bara ha kalk så finns ju ren kalk. Selen kan du ge som pulver. Selevitan tror jag det heter nu ?! Dumt at köpa ett mineralfoder då du bara är ute efter något av dessa 2-3 saker.
 
Sv: Mineraler till kräsmagad häst?

Jo men kommer hon att äta det? Om det är tungt och sjunker till botten är jag tveksam. :(
 
Sv: Mineraler till kräsmagad häst?

Jag har en som också är fenomenal på att sortera ut allt.
Jag har ett bra grovfoder så hon får endast ett par dl betfor + soja nu vid pälsfällningen och jag kan således inte maskera eller blanda ut så mycket.
Granulat i alla dess former lämnar hon, SeloE gick bra ett tag om det var jämnt strött över resten av maten, men blev det minsta lilla klump sorterade hon ut det också. "Grusiga" mineraler tyckte hon nog var kanon, för de var busenkla att sortera ut. Nu har jag testat med Kraffts pelletrerade mineraler ett tag och de verkar funka! Dock måste de läggas på precis innan utfodring, blandar jag i dem tidigare ligger det små uppblötta 'korvar' kvar i krubban, och hon får ändå inte mer än typ en ½ dl...
 
Sv: Mineraler till kräsmagad häst?

Vad händer om du blötlägger betforen i "normal" mängd vatten, dvs bara så mycket att allt vatten sugs upp av fodret?

Mindre vatten + Mynta2:s tips om mer pulveraktiga mineraler borde göra det omöjligt att sortera ut.
 
Sv: Mineraler till kräsmagad häst?

Equiline> Kraffts har jag haft och det passade inte damen. :(

pinky> Nu har jag Hippo mineraler och även om jag tar mindre vatten pillar hon bort dom. Sedan lämnar hon det sista, både betfor, havre och en lergegga av smälta pellets.

Det är möjligt att det skulle funka med mer pulveraktiga mineraler men om de är tunga och sjunker tänker jag mig att hon gör samma sak, dvs lämnar det sista med mineralerna i.
 

Liknande trådar

T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp