Mineraler till fånghäst

Korall

Trådstartare
Hösilaeanalysen gav svaret att:
Selen saknas
Proteinhalten är hög
Kalcium låg
Natrium låg
Koppar låg
Mangan jättehögt
Zink låg

Vad för mineraler/vitaminer rekommenderas då till en häst på 525 kg, som motionrids, och som är sockerkänslig?
 
Ca, natrium och selen kan du enkelt tillsätta sockerfritt genom att tillsätta dem var för sig. Finns flera olika sorter/tillskott att välja på. Du kan t ex (bara ett alternativ) ge foderkrita, koksalt och ett selentillskott (finns både flytande och pulver, de kombineras alltid med E-vitamin)

Koppar, mangan och zink får någon annan svara på, det är jag sämre på.
 
A-vitaminbehovet fylls med två morötter om dan. E-vitamin brukar finnas ihop med selen. En fånghäst behöver 1,5 gång mer kalcium än magnesium. Om du ger tillräckligt med koksalt så går det att uppfylla behovet av natrium och jod.
Köp absolut inte färdig mineralblandning! De innehåller ofta höga halter järn som en fånghäst definitivt inte ska ha. Plus att mineralbalanserna blir ännu skevare. Foderföretagen redovisar nämligen bara tillsatta mineraler i fodret och inte det totala innehållet.
Med koppar och zink är det lite knepigare. Finns inga riktigt bra tillskott att köpa i Sverige men Hoof Aid och Hippo selection hov. Sök gärna på spaderÄss' inlägg om ämnet så får du många bra svar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 912
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp