Mineraler och vitaminer

M

Mickan90

Hejsan!
Min 5 åriga korsningsvalack går ofta och gräver i hagen och äter rötter. vad jag har sett är han den enda i hela flocken på 8 hästar som gör de och ag förstår att han saknar någonting i fodret. Han får 4 kg hö om dan och får till kvällsmat även 200 gram "Kraft ponny pellets" och betfor. Även morötter och äpplen när vi har det hemma. Han har alltid fri tillgång till saltsten och rids normalt, inte särskild hårt och står över någon dag i veckan. Är det nån som vet vad det är han saknar eller vad jag kan ge för tillskott?
Tack på förhand:smirk:

Sv: Mineraler och vitaminer

Är det en shettis? 4kg hö? Låter väldigt lite... Och alla hästar ska ju ha mineraler och vitaminer. I 200g krafft får han iNTE tillräckligt av vitaminer...

Seejii: Alla hästar ska INTE ha tillskott av mineraler och vitaminer!Var har du fått det ifrån??
Först och främst måste man ha en höanalys och därefter ser man vad som hästen behöver tillskott av. Innehåller ditt hö/hösilage tillräckligt med mineraler så tillsätter man ju givetvis inte detta.
Däremot behöver man nästan alltid tillsätta mineralen selen då den inte finns tillräcklig i något grovfoder. Använder man sig av färdigfoder så får man kolla efter hur mycket selen där e tillsatt i det.
Havre, korn o betfor innehåller också lite selen.

Mickan: Gör en höanalys så får du reda på vad din häst saknar i foderstaten.

...glömde..E-vitamin behövs tillsättas om man ger hösilage/ensilage då det försvinner vid inplastning. Men ger man stora mängder havre och korn som innehåller mycket e-vitamin så behöver man givetvis inte tillsätta det. B-vitamin vid fällning/pälssättning. Resterande vitaminer får hästen i sig genom ett friskt grovfoder och genom att vara ute. C-vitamin producerar hästen själv.

Liknande trådar

Foder & Strö Har provat med betfor och (hel)havre, även andra pellets, i syfte att ge honom vitmaintillskott pga mattheten han fått i pälsen sen han...
Svar
1
· Visningar
1 296
Senast: alexia_sm
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3