Mina Analyser och Grovfoderbyten

Inte_Ung

Trådstartare
Som ett exempel på varför det är så bra med analyser så kommer här mina foderstater för denna vinter.

Jag börjar med fjolårshö.
8.4MJ, 40g smbpr (smältbart protein för häst), 2,1g Ca (kalsium) och 2,0g P (fosfor).

Sedan så går jag över till årshö.
7,7MJ, 49g smbpr, 2,1g Ca och 1,9g P.

För att efter Jul gå över till ensilage (hösilage).
4,9MJ 36g smbpr, 2,9g Ca och 1,1g P.

Jag har ridhästar, unghästar, föl och lakterande ston.
Varför har jag i detta fall en så stor nytta av mina analyser?

Jag har valt och köpt mitt grovfoder efter analysvärdet.
Varför valde jag just detta foder?

I nästa inlägg kommer mina foderstater.

Sv: Mina Analyser och Grovfoderbyten

Sponant så tror jag att du valt hösilagevärdet för att hästarna ska kunna käka mkt utan att bli feta under de kallaste månaderna. Hästarna håller ju värmen genom att äta konstant och du har väl om jag inte missminner mig dina ute dygnet runt?

Hästarna är Islandshästar med en vikt av ca 350kg.

Ridhästarna får med fjolårshöet:
4kg hö, 0,7kg luzernpellets och 0,4kg havrekross. (De ojämna mängderna beror på att min "burk" innehåller så mycket.)

De lakterande stona får:
4kg hö, 1,4kg luzer och 0,8kg havre.

Nordsvenska travaren får:
5kg hö, 1,4kg luzer och 0,8kg havre.

De har alla fritt med havrehalm av god kvalitet.
Är det bra eller är det inte bra?

Med årshöet kommer alla hästar att få 6kg hö.
Och de lakterande stona dessutom 0,7kg luzernpellets och 0,4kg havrekross.
Vad saknas?

Med ensilaget så kommer alla hästar att få fri tillgång.
Varför kan jag göra så?
En sak saknas där och en annan sak kan saknas.
Vilka är det och vad gör jag åt det?

Svaren kommer senare i dag.

Ja mina hästar går ute på lösdrift.

Ensilaget har en ts på 54%.
Är det ett bra ensilage?

Jag hade gärna haft ett hö med motsvarande värden.
Vad är bra med det?

Du frågar fel människa.:-)
Min egen alldelles personliga åsikt är att det finns inget bra ensilage om vi snackar hästmat.Hästar mår inte bra av att äta hösilage.

Jag har dock full förståelse för att folk fodrar med det, speciellt i lösdrifter, det sparar tid, plats och pengar.

Men om hösilaget har en TS på 54 % så är det inte alls speciellt låga värden på det (om du angett värdena per kg foder vill säga) så då tar jag tillbaka min teori om att du valt det för att hästarna skulle få äte mer mat för att hålla värmen.

Ett hö med de värdena, vad som är bra med det? Tjaa, då vidhåller jag mitt tidigare påståenden om att de kan äta lite mer utan att bli feta.

Djurjouren skrev:
Min egen alldelles personliga åsikt är att det finns inget bra ensilage om vi snackar hästmat.Hästar mår inte bra av att äta hösilage.

Jag har dock full förståelse för att folk fodrar med det, speciellt i lösdrifter, det sparar tid, plats och pengar.
Ja så är det ju.
Ett hö med motsvarande egenskaper hade ju varit bättre.
Men jag hittar inget.

Men om hösilaget har en TS på 54 % så är det inte alls speciellt låga värden på det (om du angett värdena per kg foder vill säga) så då tar jag tillbaka min teori om att du valt det för att hästarna skulle få äte mer mat för att hålla värmen.
Ja det är per kg foder.

Ett hö med de värdena, vad som är bra med det? Tjaa, då vidhåller jag mitt tidigare påståenden om att de kan äta lite mer utan att bli feta.
Det är inte min orsak till att fodra med detta ensilage.
Försök igen.
Det har med värdena att göra.

Intressant!!

Ts på 54 tycker jag är ett toppen värde.
Mitt ligger i år på 58 ts, och det är ju okej.

Trots massa år med hästar så vågar jag inte svara på dina frågor, då jag är novis på foderräkning.
Men jag kommer nyfiket följa tråden

Jag vågar gissa att med hösilaget(bra värde) så behöver du inte föra till lusernet,eller havren för den delen.

"hukar mig"

Kan finnas tusen orsaker, har inte tid att räkna kvoter och sånt nu, ska ut och rida i skogen nu, men jag ser fram emot svaret när jag kommer tillbaka och sitter frusen med en kopp varm choklad framför datorn.

mimus skrev:
Jag vågar gissa att med hösilaget(bra värde) så behöver du inte föra till lusernet,eller havren för den delen.
Alldeles korrekt.
Det har en smbpr/MJ kvot på 7,3 så räcker det till i princip alla hästarna.
Bara fölen behöver en tillsats av protein efter nyår.

Det är något mera som är bra.
Vad då?

Klart bättre med Ca/P på 2,7 än drygt ett när du inte ger lusern, har inte kollat på totalmängden.
PL

Du får ju inte svara, det är ju fusk ju!
Men självklart så har du ju rätt.

Men det är en sak till som jag tycker är bra.

Djurjouren skrev:

Jag förstår inte vad du menar när du säger att hösilage inte är bra för hästar?? Bra hösilage är foder av väldigt bra kvalité. Jag har häst med kvalsterallergi som får hösilage av den orsaken. Han kan inte äta torr-hö utan att bli dålig. Lätt att förvara och lätt att hantera.

Nej jag vet att de flesta inte förstår, därför ska jag inte ens ge mig på att försöka förklara.
Alla hästar jag nånsin stött på blir sämre av hösilage. Med sämre menar jag inte några stora saker, utan det kan vara små små löjliga saker, som lite längre återhämtning efter jobb, aningens sämre imunförsvar, aningesn sämre det och det. Ibland är det större saker.

Mkt ofta sjukdommar som är magrelaterade, allergier, krubbitning, stressade, dåliga hovar etc.

Jag är väldigt mkt inne på Eddie Bloms teorier.

Plus att hösilage har ofta så väldigt bra värden att man inte behöver ge krafftfoder alls. Då blir hästesn kost väldigt ensidig då hösilage ofta består av samam grässorter år efter år, gödslade med samma näringsämne på samma gjord som en massa andar år.

Studera hästar som i många år gått på fri tillgång på hösilage av bra värden och inget annat.
Det tar jäkligt många år att få dem i full trim igen, precis som om de är jästa i hela kroppen, alla reaktiner är försämrade.

Men när du läser detta ska du oxå ha i åtanke att jag jobbar med extrempresterande hästar, där minsta lilla detalj för stora konsekvenser.
Tant Sara som har en islänning som hon fräser med i skogen 5 gånger i veckan märker förmodligen inget konstigt alls, inte heller ridskoleungen som nyss köpt sin första häst och tävlar lite lätta klasser med.
De små skillnaderna märks först när man kräver det där lilla extra.

Jo de blir ju litet "uppjästa" på samma vis som på bete.
Och om ensilaget har gått det minsta fel, så kan där finnas saker i det som hästar inte bör äta.
Så när det närmar sig tävlingssäsong så går jag över på hö igen.
Den tiden som jag kommer att fordra med ensilage är samma tid som det är för kallt för att träna hårt med oklippta hästar på kall lösdrift.
Ett sätt för mig att göra livet lättare under tiden från att Tomten kommer tills dess att vi skall luras i april.

Men det är ju så, det är så himla praktiskt med hösilage att man nästan är dum om man inte använder det.

Och hosthästar slutar ju oftast hosta när de går över till hösilage för att de slipper dammet, himla praktiskt att ge hösilage då, mkt lättare än att ge sig på det tålamodskrävande arbetet att föröka leta upp orsaken till varför den inte tåler hö. För dammkänslig är bara ett symptom på att det är ett systemfel nånstans i hästen. Genom att ge hösilage kommer man runt systemfelet, botar det inte och man kommer aldrig att kunna få ut det där lilla extra av sin häst.

Jag är väldigt nufiken på hur våra svenska hästar mår när man fött upp kanske 10-20 generationer i rad på hösilage...

Du kan ju tänka dig hur opraktiskt det är för mig att servera torrhö ute i hagen på Skånska blåsiga slätten........

Djurjouren skrev:
Du kan ju tänka dig hur opraktiskt det är för mig att servera torrhö ute i hagen på Skånska blåsiga slätten........
Jo det kan jag.
Jag har stora cementringar som jag lägger höet i för att det skall ligga kvar.
Och då så bor jag ändå i Arlandaskogen.

Då förstår jag vad du menar. Jag har ju inte så mycket att välja på, en eksemhäst med kvalserallergi. Jag tar bort en del av hösilaget o ger lucenrhack o betfor o örter - det finns ändå inte i vanligt torr-hö heller om man nu inte lyckas få tag på ängs-hö.

Allt är så storproducerat i dag. Stora bönder blir större o allt är så industriellt liksom. Inte skulle de kunna tänak sej odla med någon dyr örtblandning.

Om man inte skulle analysera, och i stället räkna med att allt hö var som ensilaget.
Så skulle hästarna få svår proteinbrist på fjolårshöet.
Jag har kommit fram till att en vuxen frisk Islandshäst behöver 47MJ och runt 300g smrp för att må riktigt bra.

Jag börjar med fjolårshö.
8.4MJ, 40g smbpr (smältbart protein för häst), 2,1g Ca (kalsium) och 2,0g P (fosfor).

5,6kg hö ger behovet av energi.
Och 224g smbpr samt en Ca/P kvot på 1,05.
Det kommer att bli dåligt efter någon månad när hästen tappar sina muskler.
Om man inte rättar upp Ca/P kvoten så kommer det i längden att ge oförklarliga skador.
Eftersom det att hästen kommer att ta kalk från sitt skelett för att hålla balansen i blodet.

Sedan så går jag över till årshö.
7,7MJ, 49g smbpr, 2,1g Ca och 1,9g P.

6,1kg av detta hö ger energibehovet.
Och så ger det 299g smbpr samt en Ca/P kvot på 1,1.
Här så fungerar det med bara hö och mineraler.

För att efter Jul gå över till ensilage (hösilage).
4,9MJ 36g smbpr, 2,9g Ca och 1,1g P.

Här så behövs 9,6kg ensilage för att komma upp till energi behovet.
Det ger 345g smbpr och en Ca/P kvot på 2,6.
Allt som hästen behöver förutom selen alltså.
Och så litet litet fosfor. Kanske.
Men med den Ca/P kvoten så kan jag lägga till billigt spannmålskross och få mera fosfor och extra krut i hästarna.

Med ensilaget så får hästarna också i sig 5l vatten av de ca 15l som de behöver om dagen.

Nästa gång så kommer uträkningar för dräktiga och lakterande ston.

Liknande trådar

A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 518
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV