Min ponny tycker inte om att bli spolad.

akj<3

Trådstartare
Min ponny tycker inte om att bli spolad med vattenslang. Jag har precis lyckats svampa hela henne, för innan tyckte hon inte om det heller. Hon tycker inte heller om att bli sprayad med flugmedel så jag brukar spraya på en svamp och svampa henne istället, vilket funkar bra. När jag ska spola henne med vattenslang börjar trampa runt på stället och har vid vissa tillfällen lyft lite. Uppfödaren säger att hon aldrig har tyckt om det. Jag brukar ta in henne i spolspiltan och låta henne äta lite hö där för att hon ska känna sig tryggare med själva spolspiltan, vilket jag tycker funkar bra. Men när jag sätter på vattnet så blir hon nervös bara av att höra ljudet av vattenstrålen trots att vattnet inte rör vid henne. Har någon tips på hur jag kan lösa detta? Tacksam för varenda svar!

Så gör de flesta hästar i början om de inte är vana. Man får ta lite i taget, spola så mycket som hästen accepterar och träna ofta, utöka lite för varje gång.

Svag vattenstråle med ljummet vatten. Strålen ska vara så svag att det bara precis bubblar/rinner ur slangen när du håller öppningen uppåt, det ska inte spruta upp och börja sedan på sidan av bogen och håll gärna handen mellan vattenstråle och häst. Det brukar fungera tusen gånger bättre än att börja på hovarna/benen som majoriteten gör. Små etapper, ingen lär sig något när hen blir blockerad och målet är ju att hästen ska lära sig att det varken är otäckt eller farligt utan helt okej. Kan du spola en sekund på bogen så avsluta för dagen och beröm. Hästen får självklart reagera och trampa runt men avbryt innan panik uppstår, långt innan.

Svag vattenstråle med ljummet vatten. Strålen ska vara så svag att det bara precis bubblar/rinner ur slangen när du håller öppningen uppåt, det ska inte spruta upp och börja sedan på sidan av bogen och håll gärna handen mellan vattenstråle och häst. Det brukar fungera tusen gånger bättre än att börja på hovarna/benen som majoriteten gör. Små etapper, ingen lär sig något när hen blir blockerad och målet är ju att hästen ska lära sig att det varken är otäckt eller farligt utan helt okej. Kan du spola en sekund på bogen så avsluta för dagen och beröm. Hästen får självklart reagera och trampa runt men avbryt innan panik uppstår, långt innan.
Amen. Så gjorde jag med min förra. Varje dag. Ibland både före och efter ridning. Lite här och lite där. Utan att göra en stor grej av det. Till slut slutade han bry sig. Tog några veckor.

Jag upplever att det brukar fungera att dra med en vanlig ryktborste över området samtidigt som man spolar, ofta kittlar det rätt otrevligt tror jag.
Och se till att vatten inte droppar och samlas under magen.

Jag har mest haft att göra med trav och tävlingshästar. De droppar och Dryper ju av svett och lera och sand. Jag skulle behöva svampa i timmar om det skulle vara lika effektivt som en avspolning. :)
Och ja, jag tycker nog också att det är lite grundläggande sådär.

Jag tycker spolning hör till grundläggande för hästar att tolerera . De flesta brukar dessutom uppskatta det bara de blivit vana .

TS: ta det successivt precis som du redan börjat med och träna på så kommer det lösa sig .

Börja som TinyWiny beskrev. Ljummet vatten absolut inte kallt vatten. Börja spola på bogen och stå gärna med ryggen mot hästens ansikte i höjd med hästens hals

jag hade problem med mitt 4-åriga sto( det var bara jag som hade problemet med henne, min syster hade inga problem alls att spola av henne med slangen) och för min säkerhet så behövde jag träna på att hantera henne i duschutrymmet. Hon trängde in mig i hörnet och flyttade sig fram och tillbaka, även några kickar kunde komma. Tillslut fick jag tränsa henne fästa ett delta med grimskaft i bettringarna och sedan dra grimman över, knäppa fast henne i spolspiltan med säkerhetshakar. Jag fick vara väldigt bestämd mot henne i början, veerkligen visa att man inte beter sig hur som helst(men inte vara dum mot henne). jag behövde endast tränset 2 gånger och idag kör jag endast med grimma och grimskaft när det är lugnt i stallet, ibland behövs hingstkejdan kopplas på. Hingstkedjan används bara när det är många i stallet, brukar inte behöva korrigera hennes beteende längre. ( i början kan du även bomulla hennes öron om det är ljudet som stör henne)

Skulle föreslå att du tränsar hästen första gången så för din egen säkerhet. Hoppas det går bra för dig!

jag hade problem med mitt 4-åriga sto( det var bara jag som hade problemet med henne, min syster hade inga problem alls att spola av henne med slangen) och för min säkerhet så behövde jag träna på att hantera henne i duschutrymmet. Hon trängde in mig i hörnet och flyttade sig fram och tillbaka, även några kickar kunde komma. Tillslut fick jag tränsa henne fästa ett delta med grimskaft i bettringarna och sedan dra grimman över, knäppa fast henne i spolspiltan med säkerhetshakar. Jag fick vara väldigt bestämd mot henne i början, veerkligen visa att man inte beter sig hur som helst(men inte vara dum mot henne). jag behövde endast tränset 2 gånger och idag kör jag endast med grimma och grimskaft när det är lugnt i stallet, ibland behövs hingstkejdan kopplas på. Hingstkedjan används bara när det är många i stallet, brukar inte behöva korrigera hennes beteende längre. ( i början kan du även bomulla hennes öron om det är ljudet som stör henne)

Skulle föreslå att du tränsar hästen första gången så för din egen säkerhet. Hoppas det går bra för dig!
Och jag skulle aldrig någonsin sätta träns på en häst som är så nära att panika så som Ts beskriver. En sådan häst sätter man inte ens fast, den håller någon annan i grimskaftet.

Tack så mycket för alla tips! Jag ville bara berätta att det har löst sig nu, hon är hur lugn som helst när jag spolar henne och har inte ens något emot att stå i spolspiltan. Jag väljer dock att inte sätta fast henne utan hålla i grimskaft. Tror nästan att hon börjar tycka om att bli spolad, i denna hettan som är nu dessutom! Hon tycker fortfarande att det är lite obehagligt med bakbenen men det blir bara bättre och bättre.:up:

@akj<3 vad kul att läsa! Alltid himla roligt när folk uppdaterar lite äldre trådar hur det gått och ffa när det är positivt gällande hantering 😄

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 602
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse