fejt
Trådstartare
Jag har en helt fantastisk nordsvensk brukshäst som jag ägt i ett halvår men ridit och kört i tre år. Han är 23 år gammal. Min erfarenhet av körning är begränsad, jag gick en kurs innan jag köpte min häst och nu lär han mig. Jag vet alltså inte hur körhästar brukar vara men min är så fantastiskt klok. Han står blixtstilla så fort han får selen på och hjälper till att ställa sig rakt framför vagnen. Han korrigerar om han kommit snett så att den ena draglinan blir svår att spänna. När vi kör är han extremt lyhörd för rösten och går hela tiden med öronen snett bakvinklade. Han märker själv om vagnshjulet kommer för nära diket och bajsar ALDRIG förspänd. När jag rider eller vid annan hantering är han också trygg och snäll men mer normal om ni förstå vad jag menar. Han skyggar ibland och står inte alltid helt stilla vid uppsittning. Gnager på saker, buffar. Såna saker. Förspänd är han nästan mekanisk. Och mycket harmonisk. Det jag funderar över är hur man lär en häst att bli som han. Uppenbart är att han haft det bra i livet och blivit inkörd av kunnigt folk och att andra sedan har förvaltat. Hur mycket är genestiskt, rasbetingat och hur gör man för att får en sån här fin körhäst?