Min katt vill inte gå på lådan...

B

Becca

Jag skulle behöva lite tips o råd på hur jag ska få min ena katt att börja gå på lådan igen när han ska bajsa.
Vi har 2 st hankatter på 3 år, båda är kastrerade. Den ena kisen har i snart 2 års tid inte velat gå på lådan när han ska bajsa, däremot när han ska kissa är det inga som helst problem.
När han väl ska bajsa så sätter han sig en ganska bra bit ifrån o skiter direkt på golvet! Jag har alltid varit väldigt noga med att hålla deras låda ren o fin o tömmer den c a 2-3 ggr om dagen. ( Använder ett kattgrusmedel som heter Miss Cat.)
Ett tag provade vi att ha 2 kattlådor istället, men det hjälpte ändå inte. Den ENDA gången han sätter sig på lådan är om jag står o "vaktar" honom??
En annan mystisk sak är att de gånger vi har flyttat till en annan lägenhet, då har han gått duktigt på lådan i ett par veckor....men sen har han satt sig utanför igen efter ett tag. Vad kan felet vara?? :confused:

Sv: Min katt vill inte gå på lådan...

Vad tvättar du lådan med ? Använd klorin. Denna doft gillar katter. Golvet tvättar du med citrondoft...denna doft avskyr katter. Klorin är ett gammalt beprövat knep med katter som ej går i lådan.

Tack för tipset! Nån mer som har något bra tips??

Hankatter markerar revir med bajs. Alltså kan det vara så att han inte vågar bajsa på den andra kattens revir. Därför skulle jag pröva med två lådor igen och experimentera lite. Ställ den nya lådan på olika platser, han kanske inte känner sig ostörd nära den andra kattens bajslåda?

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 339
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka