Min katt förlamad? Hjälp!

I

Incontestable

Det hela började igår när jag vaknade och insåg att bakdelen på min 2 åriga hankatt inte riktigt hänger med.

När han hoppar upp i soffan så ramlar han nästan, likaså i sängen. Det verkar vara svårare på mjukt underlag.
När han går på golvet så vinglar han.
Samt när han sitter ner så vaggar han?
Han springer inte längre och leker med andra kattungen som jag har.
Han brukade jämt ställa sig på två ben mot mitt knä när jag kom hem, det gör han inte nu.
Han är väldigt känslig vid svansroten som många katter brukar vara.
Han höjer alltså upp rumpan när man klappar honom där, vilket han inte gör lika mycket längre.

Han äter och dricker normalt (dock åt han inte i morse), kräks inte och är inte dålig i magen.
han är inte förändrad i beteendet förutom att han verkar lite loj (seg), samt att han fräser åt lillkatten ibland när hon attakerar honom för att leka.
När hon springer mot honom när han står på golvet så ramlar han och går sedan iväg.
Men han lyssnar fortfarande på mig.

Jag var till veterinären igår och röntgade honom samt tog prover på de vita blodkropparna samt att de kände på honom, men de hittar inget fel på honom. Han hade heller ingen feber.
Han har ett medfött synfel på ena ögat men det var inte förändrat.
Han är innekatt så vet. trodde inte att han dragit på sig någon sjukdom.
Jag fick inflammationsdämpande samt smärtstillande åt honom som han ska äta i tio dagar.
Jag tvivlar dock på att det är det som är felet.

Är det någon som känner igen sig?
Han är som sagt bara 2 år så veterinären trodde inte det var någon hjärnblödning av något slag heller.

Jag är livrädd att jag ska behöva ta bort honom. :cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min katt förlamad? Hjälp!

Är han vaccinerad mot kattpest?
Han kan inte ha råkat få en fästing som ramlat in med kläderna eller något?
Vingelsjuka? FIP? Skada på lillhjärnan, hjärntumör, inflammation eller infektion?

Är han vaccinerad mot kattpest?
Han kan inte ha råkat få en fästing som ramlat in med kläderna eller något?
Vingelsjuka? FIP? Skada på lillhjärnan, hjärntumör, inflammation eller infektion?

Ingen fästing, och ej vaccinerad mot kattpest .. men kan de ha det om de är innekatter ändå? :crazy:
det andra borde väl veterinären upptäck då tycker man .. men han är bättre nu iaf och han verkar inte lida av det.

Jo, kattpest kan drabba innekatter också. Googlade lite för att få lite stöd innan jag skrev (;)) och hittade detta på kattportalen;

""Viruset utsöndras framförallt med avföringen men förekommer även i saliv och urin i akut sjukdomsstadium. Smittan överförs genom direktkontakt mellan katter, kontakt med smittad avföring eller annan kroppsvätska. Även genom indirekt kontakt med virus som förs med på t ex skor, kläder, händer, matskålar och burar. Insekter kan troligtvis också föra med sig smittan.""

Dock låter det ju inte som att det är det som din katt råkat ut för med tanke på symtom och förbättring. Men vore jag du skulle jag be vetten om en spruta mot kattpest nästa gång du är där.
Hoppas kissen blir helt bra snart.

Tillägg: Testade dom för vingelsjukan?

Senast ändrad av en moderator:

Hej allihopa!

Jag vill bara tala om för er vetskap att min misse blivit mycket bättre och att han ser ut att må bra.
Han visade visserligen aldrig på något lidande av det.
Kanske hjälpte medecinen trots allt? :D

/Lina

Hej, vår katt är drabbad av en liknande sjukdom, vad fick du för mediciner från vetten? Vår veterinär verkar inte riktigt veta vad som ska göras så alla tips är välkomna! Vi har fått nåt som heter Metacam men det verkar inte hjälpa alls...

Även jag har en katt som hade dessa symtom, och vi fick Metacam. Det hjälpte ingenting.
Nu har katten spontanläkt.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: Mahonia
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 085
Senast: paradiset
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 489
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar