Min katt är bortsprungen :(

I

Incontestable

I onsdags kväll hade vi lite fest hemma och någon har öppnat fönstret så att min honkatt har krypit ut och försvunnit :(

Hon är nästan 2 år och jätteliten till kroppen, väldigt smal och nätt.
vi har haft henne ute i koppel några gånger men då har hon varit jätterädd och bara velat in hela tiden.
däremot när vi haft fönstret öppet pyttelite har hon ibland trängt sig igenom och suttit på fönsterbrädan när vi precis fått tag i henne.

Det har inte varit jättekalla nätter nu men idag har det regnat och jag är rädd att hon kanske frysit ihjäl :(
Hon är innekatt och jag vet inte hur sånna klarar sig ute.
vi bodde på en vändplan högre upp förut på 3:e våningen men har nu flyttat till en bottenvåning i samma område. de har varit ute på gården en enda gång på förra gården.
vi har varit där också och tittat men hittar henne inte :'(
nu på nya gården har hon varit ut i koppel några gånger på både baksidan och en gång på framsidan.
Jag har ropat och visslat och gjort alla ljud hon lyssnar på (Hon är väldigt lyhörd och lyssnar MYCKET åt sitt namn) men hon kommer inte.

vi bor mitt i ett bostadsområde där det är mycket utekatter runt omkring, hon kanske har fått stryk av någon annan och är skadad eller rentav död!
det värsta är att inte veta.
vår andra hankatt som också är lika gammal springer runt och letar och jamar hjärtskärande :'(
han sitter i köksfönstret och tittar ut mesta delen av tiden.
dom har växt upp tillsammans sedan dom var små.

hur ska man göra om hon inte kommer hem?
tror ni att hon inte Hittar tillbaka hem?
katter har väl ganska bra lokalsinne har jag hört?
dessutom har dom mörkerseende.
jag är mest orolig över om hon fått stryk, frysit ihjäl för att hon är så tunn, om hon inte hittar eftersom det var mörkt ute när hon försvann eller om hon svälter ihjäl - hon lär ju inte kunna jaga om hon är innekatt?

jag bara gråter och jag vill ha hem henne :'(
har satt upp lappar överallt med kort på henne och jag har skrivit ner hennes ID märkning som hon har i örat.

vad ska jag göra?
när bör man ge upp letandet?
vi har köksfönstret öppet dygnet runt nu ifall att hon kommer hem.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min katt är bortsprungen :(

Åh fy vad tråkigt!! :cry: Hoppas verkligen att ni hittar henne!
Har ni ringt polisen, kattkommandosyd osv?
Tips är även att ni frågar runt hos era grannar om de kan ha sett henne.

Frysit ihjäl har hon knappast gjort, även om katter inte tål kyla lika bra som hästar eller hundar så har de ju päls, och en natt ute klarar de utan problem, om det inte är 20 minus eller så.

Hoppas hon kommer tillbaka!

Gå ut på natten och leta efter henne.
Hoppas ni hittar henne eller att hon komme hem.

Du ska inte ge upp!

Jag tror att din katt är rädd, skärrad och sitter och trycker någonstans. Hon kommer inte hitta hem själv. Det kommer krävas jobb ifrån din sida!

Gå ut nattetid, sena kvällar eller tidiga mornar strax före soluppgången och locka när det är lugnt och tyst ute. Katter rör sig helst i skymningen/soluppgången. Ta gärna med dig mat, antingen för att skramla med om ljudet är bekant för henne, eller burkmat som stinker rejält och leta med ficklampa i varenda buske, under trädäck, överallt. Med ficklampa är det lättare att se ögonreflexerna lysa till från en katt. Sätt dig gärna ner en längre stund med doftande mat och försök vänta ut henne, om hon är nära.

Har du foton på henne? Tryck genast upp lappar med bilder på henne och ditt nr och sätt upp i området. Be alla grannar hålla utkik efter henne, prata med alla du träffar på ute! Be hundfolk, fastighetskötare osv hålla utkik.

Sedan kan du också ringa kommunen eller ett lokalt katthem och fråga om du kan få låna en fälla.

Ring polisen och anmäl henne bortsprungen, ifall någon hittar henne och anmäler henne upphittad. Är katten id-märkt?

Ring lokala katthem och djursjukhus och maila dem gärna foto på henne, ifall de skulle få in henne.

Ge inte upp!
Jag hade den hemska oturen att två katter lyckades klösa upp fönsterspärren för mig, och rymde ut. De kände inte till området och blev nog mkt skärrade. Efter 10 dar lyckades vi fånga den ena katten tack vare fälla. Andra honan letar vi fortfarande efter... det har gått 6 veckor nu :( Det är det absolut värsta som har hänt mig, det är svårt att förstå hur sjukt dåligt man mår. Tog en månad innan jag kunde sova alls, vi var också uppe och letade varje, varje natt första månaden.
Vi får mycket hjälp utav grannar som sett lapparna vi satt upp och ringer om de sett katten. Hon är kvar i vårt område men jättesvår att fånga. Men jag ger inte upp! Hon SKA hem! Tänker på henne jämt.

Du är din katts enda hopp om att slippa bli en hemlös katt, så kämpa vidare! Du kan ju också sätta ut en bäddad låda med mat i, om du är rädd att hon svälter, men då kan ju andra katter förstås äta upp maten, eller blir hon svårare att fånga... Katter är ganska uppfinningsrika och svälter ihjäl gör hon nog inte på så kort tid.

Lycka till!!!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama