Min hund LUKTAR!

Lena Furberg

Trådstartare
Nej, jag är inte det minsta pedantisk och jag bryr mig inte om lite djurdoft här hemma. Men - nu är det lite jobbigt. Hunden (Beauceron snart 7 år) luktar "hund" på ett helt nytt sätt och hela huset fylls av lukten. När man varit ute en stund och kommer in, känns det jättetydligt. Dottern påpekar det ideligen och folk som hälsar på måste undra om vi är superskitiga härhemma.

Han har alltid problem om somrarna; med värme som påverkar honom enormt, han orkar inte mycket och vill bara bada i sjön. Det får han, men då drabbas han istället av klåda. Nu har jag fått ett shampo och en spray från veterinären som faktiskt fått bort klådan (!!!) men han luktar fortfarande. Igår shamponerade jag honom riktigt noga, torkade torkade och lät honom vara ute i vinden - idag luktar han igen. Jag kan inte ens hitta stället på honom där lukten kommer ifrån, men det måste vara huden. Det är INTE analsäckarna, andedräkten, infektioner etc utan en stark, mustig hundlukt som är riktigt riktigt påträngande. Det är inte "blöt hund-lukten" utan den där mustiga lukten som t.ex. känns väldigt tydligt när man kommer in på hundpensionat..... Kan det vara stress??? Han är som sagt klart påverkad av sommarvärmen.
 
Sv: Min hund LUKTAR!

Tänkte också på liggplatserna och leksakerna. Om han brukar ligga lite här och där kanske hela huset behöver en rejäl sanering för att sen lukt som har satt sig ska gå bort. I övrigt bara kastar jag bara fram tankar. Kan han ha svamp? Det luktar inte mumma. Är han nerklippt eller kunde det hjälpa att göra det? Vad äter han? Mina luktar mycket mindre hund på färskfoder än de gjorde på Royal Canin torrfoder. Det är de grejer jag kommer på.
 
Senast ändrad:
Sv: Min hund LUKTAR!

Det enda jag kan komma på är att storstäda själva huset, det är ju i sig ingrott med hans lukt om ni bara städar honom så att säga.

Tvätta och sanera alla mattor/liggplatser osv så borde det bli bättre! Moppa golven och ja, städa rejält med fräscha rengöringsmedel! :)

Och är det en hund som går att klippa så hade jag gjort det, då kan du hålla koll på huden och han torkar snabbare! :)
 
Sv: Min hund LUKTAR!

Vi har en sån i stallet blandis mellan rotta o schäfer,han luktar skunk...rakad i år men det luktar fortfarande och hans "päls" som är kvar är fet o äcklig..dom har sökt för det men inte fått nån ordning på det alls
 
Sv: Min hund LUKTAR!

KL

Svarar alla :-)

Rent har vi definitivt; han sover I vår säng :o och jag byter sängkläder varje eller varannan dag pga detta. Han har också fått nytt att ligga på I övriga huset och jag tvättar allt ofta.

Svamp kan vara nåt att tänka på, detta dök upp I samband med sommar och badklåda. Hundar I området har haft rävskabb I sommar, min hund har ju kliat men det gick till stor del over när vi fick shampoo.
 
Sv: Min hund LUKTAR!

Svamp är definitivt en möjlighet, har du provat Malaseb-schampo?

Nej, är det receptbelagt? (Jag ska Googla ;) )

Jag kom just ihåg en bekant vars Schäfer led av fruktansvärd klåda, man trodde det var någon form av foderallergi. I deras hus stank det verkligen, samma lukt, men så man baxnade redan I dörren. Den hunden tappade päls, det gör inte min.
 
Sv: Min hund LUKTAR!

Vad äter den för mat ? Det finns hundar som reagerar på en del mat genom att lukta illa helt enkelt. Jag tycker mina tidigare torrfoderhundar luktade mer än mina färskfoderhundar. Bara en fundering.
 
Sv: Min hund LUKTAR!

ja, receptbelagt och DYRT, men skitbra! Loka fick nåt oförklarligt i huden i början på sommaren, efter några tvättar med Malaseb var hon som vanligt igen :) Vetten sa att det brukar vara väldigt effektivt.
 
Sv: Min hund LUKTAR!

Klipp honom,det gjorde vi alltid varje sommar med vår stora långhåriga hund.
Hon varken luktade eller blev för varm.
 
Sv: Min hund LUKTAR!

Jag hade rakat av honom allt, så han slipper värme och eventuellt klådan.
Det borde väl vara någon typ av våtexem tänker jag?
Om det kommer iom att han badar mkt och har en massa päls.

Jag tror att mkt lukt kan försvinna då.
Vi gjorde så med vår förra huns och det blev betydligt bättre.
Använde även kyltäcke när det var riktigt hett ute.
 
Sv: Min hund LUKTAR!

Vad äter den för mat ? Det finns hundar som reagerar på en del mat genom att lukta illa helt enkelt. Jag tycker mina tidigare torrfoderhundar luktade mer än mina färskfoderhundar. Bara en fundering.

Tänkte precis samma sak, och mina hundar har också börjat lukta (om möjligt) ännu mindre sen jag slutade med torrfodret. Nu påpekar min mor att vissa hundar stinker när de kommer till oss och gemensamt för alla är att de inte barfas. De hundar som barfas och kommer hem till morsan (jag går ofta dit och fikar med vänner) säger hon aldrig något om.
 
Sv: Min hund LUKTAR!

KL Svarar alla.

Jag bytte foder nyligen från Royal till Standardt Mild, men ska nog gå över till Barf senare i höst (just nu är det inte praktiskt).

Jag tror själv det är någon form av svamp i huden - man ser inga eksem hur man än letar, men han luktar verkligen pyton. Lukten kom i samband med klådan han alltid får om sommaren när han badar i sjön, men nu har vi fått lite bukt med klådan - men lukten är oförändrad. Raka honom vet jag inte om jag vill göra ....... Jag vet inte..... Nu är ju sommaren snart slut och då blir han förhoppningsvis bättre, jag ska också kolla upp svampmedlet! Tills vidare får vi vädra ofta.... Har faktiskt köpt doftljus (!!) som brinner här och där i huset, och det säger en hel del :yuck:
 
Sv: Min hund LUKTAR!

Men vad märkligt, när jag träffade några beauceroner var det precis likadant. De STANK verkligen hund, såpass att jag tyckte det var lite jobbigt att sitta på samma buss.
 
Sv: Min hund LUKTAR!

Du kan prova Fungoral eller ett schampo med klorhexidin om du misstänker svamp. Det kan vara tillräckligt om det är ett mildare svampangrepp. Malaseb kan man gå på ifall Fungoral inte funkar.
 
Sv: Min hund LUKTAR!

Min tik lider av svamp t.o.f , fick rådet av veterinärerna att använda Atamon i stället för malaseb (mycket billigare).

jag tar 25% atamon och 75% vatten i en sprayflaska och sprayar flera gånger om dagen och det hjälper.

Atamon finns i vanliga mataffärer och kostar ca 15 kr.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag undrar lite över hur vanligt det är att hundar bryr sig om de är smutsiga eller ej... Just nu känns det som jag har två extremer här...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 331
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Min Beauceron (5 år) luktar "hund" nåt så fruktansvärt. Det började nu under sommaren, med att han fick klåda i pälsen pga badandet i...
2
Svar
22
· Visningar
17 814
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 985
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp